آتش‌سوزی پارلمان آفریقای جنوبی: مظنون به دلیل شعله‌ور شدن آتش در پارلمان آفریقای جنوبی دستگیر و متهم شد

آتش سوزی روز یکشنبه پارلمان را درنورد و باعث فروریختن سقف یک ساختمان و فرو ریختن اتاق مجلس شورای ملی شد. بر اساس بیانیه هیئت رئیسه مجلس، روز دوشنبه، آتش دوباره شعله ور شد و ده ها آتش نشان برای مقابله با شعله های آتش به کشور اعزام شدند.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که مظنون که قرار است روز سه شنبه در دادگاه کیف تاون حاضر شود، به خانه زنی، سرقت و آتش سوزی متهم شده است. مظنون همچنین بر اساس قانون نقطه کلیدی ملی، قانونی که اعلام و حفاظت از مکان‌های دارای اهمیت استراتژیک ملی را فراهم می‌کند، متهم خواهد شد.

به گفته پلیس، مظنون پس از ورود به حوزه پارلمانی در کیپ تاون، با اموال مشکوک به سرقت رفته دستگیر شد و هنگامی که اعضای سرویس های حفاظتی و امنیتی (PSS) متوجه آتش گرفتن ساختمان شدند، او را مشاهده کردند.

این حادثه و انگیزه مظنون توسط تیم جنایات علیه دولت (CATS) در دست بررسی بیشتر است.

مجموعه پارلمانی که قدمت برخی از آن به سال 1884 می رسد، از مجموعه ای از ساختمان ها تشکیل شده است. مجلس ملی یا مجلس سفلی پارلمان در جایی است که به عنوان جناح جدید شناخته می شود. مجلس علیا یا شورای ملی ولایات در محلی به نام مجلس قدیم واقع شده است.

سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از بازدید از محل آتش سوزی روز یکشنبه به خبرنگاران در کیپ تاون گزارش داد.

به گفته جی پی اسمیت، یکی از اعضای کمیته شهرداری کیپ تاون که مسئول ایمنی و امنیت است، آتش در منطقه اداری مجموعه شروع شد و سپس به اتاق های مجلس ملی سرایت کرد.

اسمیت روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که “کل مجتمع پارلمانی به شدت آسیب دیده، غرق آب و دود آسیب دیده است.”

اسمیت افزود: سقف بالای سالن مجمع قدیم به طور کامل از بین رفته و دفاتر مجاور آن و سالن بدنسازی تخریب شده است. اتاق مجلس ملی پشت سر من که می‌بینید، از بین رفته است، سقف سازه فرو ریخته است و کارکنان آتش‌نشانی باید فوراً عقب‌نشینی می‌کردند.»

تصاویری که یکشنبه از صحنه گرفته شده، شعله های آتش را نشان می دهد که از بالای یک ساختمان بیرون می آید و دود غلیظ سیاه را به آسمان بالای پارلمان و خیابان های مجاور می فرستد.

هیچ تلفات یا تلفات جانی گزارش نشده است.