آردن، نخست وزیر نیوزیلند: آردن: آتشفشان تونگا خسارات “قابل توجهی” به بار آورد اما تلفات جانی نداشت.

ولینگتون: جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند روز یکشنبه گفت که بخش هایی از نوکوآلوفا، پایتخت تونگا، در فوران آتشفشانی قدرتمند آسیب “قابل توجه” را متحمل شد، اما گزارشی مبنی بر زخمی شدن یا مرگ گزارش نشده است.
از زمانی که فوران روز شنبه به کابل زیردریایی آسیب رساند، ارتباطات با جزیره اقیانوس آرام قطع شد، اما آردرن گفت که دولت او با کمیسیون عالی نیوزلند در پایتخت تونگا تماس گرفته است.
آردرن گفت: «سونامی با قایق‌ها و صخره‌های بزرگی که به ساحل رفته‌اند، تأثیر قابل‌توجهی بر ساحل در سمت شمالی نوکوآلوفا گذاشته است.
نوکوآلوفا در لایه غلیظی از غبار آتشفشانی پوشانده شده است، اما در غیر این صورت شرایط آرام و پایدار است.
با این حال، هیچ خبری در مورد خسارت در جزایر بیرونی تونگا وجود ندارد و نیوزلند قرار است یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی را برای پرواز بر فراز منطقه در روز دوشنبه بفرستد، اگر ابر خاکستر آتشفشانی اجازه دهد.
تصاویر ماهواره‌ای دراماتیک فوران طولانی و غرش‌آلود آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هااپای را نشان می‌دهد که دود و خاکستر را در هوا پخش می‌کند و صدای غرش رعد و برقی تا فاصله 10000 کیلومتری (6000 مایل) در آلاسکا شنیده می‌شود.
سونامی باعث شد که سواحل اقیانوس آرام از ژاپن تا ایالات متحده را سیل کند.
آردرن گفت: “هیچ فوران بزرگی در جریان نیست” و خاکستر از ریزش خودداری کرده است، اما فعالیت های آتشفشانی بیشتر را نمی توان رد کرد.