آسمان برای نتفلیکس در حال سقوط است

نتفلیکس (NFLX) سهام 41 درصد از بالاترین رکوردی که تنها دو ماه پیش به آن رسید، سقوط کرده است. با سرعت دردناکی در حال جذب مشترکین است. رقابت در حال داغ شدن است.
پاسخ شرکت به همه اینها: فقط قیمت ها را برای مشتریان آمریکای شمالی افزایش داد.

نتفلیکس پس از صعود به بالای کوه استریم، در تلاش برای صعود به بالاتر است زیرا رقبای آن جایگاه بیشتری را به دست می آورند.

مایکل ناتانسون، تحلیلگر رسانه ای در MoffettNathanson به CNN Business گفت: «به نظر می رسد که آنها به بلوغ رسیده اند. آنها به افزایش قیمت‌های خود ادامه می‌دهند و اکنون برای حفظ سطح مشترکینی که دارند، به طور مداوم محتوای جدید بیشتری اضافه می‌کنند و محتوا ذاتاً یک تجارت دشوار برای پیش‌بینی قله‌ها و دره‌ها است.»

به بالا نگاه نکن

"به بالا نگاه نکن"  برای نتفلیکس موفقیت آمیز بود، اما مشترکان همچنان تنبل بودند.

خیلی وقت پیش نبود که نتفلیکس یکی از عزیزان سهام بود، اما آن روزها اکنون شبیه چندین سال پیش است. ارزش سهام این شرکت در ماه نوامبر به 700 دلار رسید، اما از آن زمان به حدود 400 دلار در روز جمعه کاهش یافته است.

چرا نتفلیکس قیمت ها را افزایش می دهد؟

نتفلیکس سال 2021 را با 221.8 میلیون مشترک به پایان رساند. این به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین در بازار استریم است، از جمله دیزنی، یکی از نزدیک ترین رقبای آن. دیزنی تا اکتبر 118.1 میلیون مشترک داشت و اشتراک آن بین اکتبر 2020 تا اکتبر 2021 60 درصد افزایش یافت. در همان دوره، نتفلیکس فقط 9 درصد رشد داشت.

دیزنی هنوز نتایج مالی خود را برای سه ماه آخر سال 2021 گزارش نکرده است. اما رشد نتفلیکس در سه ماهه چهارم حتی بیشتر کاهش یافت و تنها به 8 درصد رسید. (و رشد دیزنی در سه ماهه گذشته وال استریت را نیز ترسانده است.)

ناتانسون خاطرنشان کرد: نتفلیکس در تلاش است تا افراد بیشتری را برای ثبت نام در بازارهایی که طولانی ترین مدت در آن بازی کرده است – به ویژه ایالات متحده – پیدا کند. او افزود که این شرکت برای ادامه حرکت رو به جلو باید «به طور تهاجمی به دنبال رشد در بازارهای در حال توسعه» مانند هند و سایر کشورهای آسیایی اقیانوس آرام باشد.

مشکل تکیه انحصاری به اشتراک برای کسب درآمد این است: پس از مدتی، تعداد افرادی که مشترک نشده اند تمام می شود. این خبر بدی برای سرمایه گذاران وال استریت است که بیشتر به توانایی های شرکت ها برای رشد اهمیت می دهند.

زک شیخ، معاون برنامه‌نویسی در شرکت رسانه‌ای مبتنی بر تحقیقات Magid، معتقد است که سقوط نتفلیکس بیشتر «یک چیز وال استریت» است تا «چیزی که نشان‌دهنده مشکل بودن کسب‌وکار است».

او افزود: «آنها همچنان زیربناها را اضافه کردند و همچنان معیارهای استفاده و مشاهده بالا را دارند. با این حال، حتی شیخ اشاره کرد که در دراز مدت، “نتفلیکس (NFLX) باید با این واقعیت کنار بیایید که نمی توانید به اضافه کردن مشترکین ادامه دهید.”
یکی از راه‌هایی که این شرکت برای جبران کندی رشد خود تلاش کرده است، سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های عمودی مانند بازی است. راه دیگر افزایش قیمت ها است، اما با افزایش رقابت شدید، این امر می تواند دشوار باشد.

اعلامیه قرمز نتفلیکس

«اعلام قرمز»  در نوامبر به نتفلیکس رسید و به یکی از پربیننده ترین فیلم های آن تبدیل شد.

اگرچه افزایش قیمت احتمالاً به جبران ثبت نام های کند آن کمک می کند، اما می تواند منجر به رکود بیشتر برای نتفلیکس شود.

نتفلیکس 20 درصد چشم انداز ضعیف مشترکین را به اشتراک می گذارد

برای برخی از مصرف‌کنندگان، افزایش قیمت – حتی موارد کوچک – با توجه به اینکه رقبای زیادی در دروازه‌های نتفلیکس هستند، جای سوال دارد. رقبایی مانند Disney+، Peacock و HBO Max از شرکت مادر CNN، WarnerMedia، نیز برای سهمی از بودجه استریم مصرف کننده رقابت می کنند. یک دلار اینجا یا آنجا برای کیف پول مصرف کننده مهم است.

نتفلیکس روز پنجشنبه به همین اندازه اعتراف کرد که رقابت بر رشد حاشیه ای ما تأثیر می گذارد.

رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس، در تماس پس از درآمد روز پنجشنبه، همچنین توضیح داد که دلایل زیادی برای چشم‌انداز مالی ضعیف این شرکت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «بیش‌روی مداوم کووید» و مشکلات اقتصادی اشاره کرد.

اما او همچنین اعتماد به آینده استریم و همچنین اندازه بازار بزرگ و اجرای ثابت نتفلیکس را منتقل کرد.

وی گفت: در حال حاضر ما آرامش خود را حفظ می کنیم.

اما آیا هستینگز در پایان سال 2022 همچنان آرام خواهد بود؟ آیا سرمایه گذاران؟

ناتانسون گفت: “شدت رقابت در سال 2022 افزایش خواهد یافت.” «شما ورزش‌هایی دارید که در جریان پخش هستند. ارباب حلقه‌ها را دارید آمازون (AMZN). Discovery و HBO Max با هم ادغام شدند، بنابراین محتوای بیشتری در آنجا وجود دارد. و فهرست محتوای باطن دیزنی در راه است.”

ناتانسون افزود: “من فکر می کنم سال 2022 یکی از نگرانی های رشد و رقابت برای نتفلیکس خواهد بود.”