آسیا: چین نشست آسیای مرکزی خود را پیش از اجلاس سران هند برگزار می کند

دهلی نو: پیش از اولین اجلاس هند و آسیای مرکزی، چین عملاً میزبان اجلاس سران خود با پنج کشور آسیای مرکزی – ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان – در روز سه شنبه برای بزرگداشت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین این دو کشور خواهد بود. دو طرف
وزیر امور خارجه چین گفت که رئیس جمهور شی جین پینگ ریاست این اجلاس را بر عهده خواهد داشت و افزود که این اولین اقدام بزرگ دیپلماتیک چین در سال جاری میلادی و اولین نشست سران کشورها بین چین و پنج کشور خواهد بود. نکته قابل توجه این است که این نشست تنها دو روز قبل از اولین نشست برنامه ریزی شده هند با همین کشورها در 27 ژانویه است.
دولت هفته گذشته گفته بود که اولین اجلاس سران هند و آسیای مرکزی بازتابی از تعامل رو به رشد هند با کشورهای آسیای مرکزی است. هند همچنین پیشنهاد دیدار رهبران آسیای مرکزی را برای دیدار با نخست وزیر نارندرا مودی و همچنین برای شرکت در رژه روز جمهوری به عنوان مهمان اصلی داده بود.
این دیدار به دلیل افزایش موارد کووید-19 در دهلی انجام نشد و هند هفته گذشته اعلام کرد که مودی عملاً در 27 ژانویه ریاست اجلاس را بر عهده خواهد داشت.
پکن گفت که نشست چین برای همه طرف‌ها برای ارزیابی دستاوردها و تجربیات روابط چین و آسیای مرکزی و هماهنگی و برنامه‌ریزی برای همکاری‌های دوجانبه در آینده از اهمیت زیادی برخوردار است.
رئیس‌جمهور شی و سران پنج کشور آسیای مرکزی در این اجلاس سخنانی را برای بررسی مشترک سفر چین و پنج کشور آسیای مرکزی در گسترش روابط خود، مروری بر دستاوردهای مهم در همکاری‌های دوجانبه ارائه خواهند کرد. تجربه موفق و ترسیم نقشه ای برای همکاری آنها در آینده است.”