آمریکا با فروش 285 میلیون دلاری سامانه دفاع هوایی به اوکراین موافقت کرد

واشنگتن: ایالات متحده روز چهارشنبه موافقت خود را با فروش 285 میلیون دلاری اعلام کرد NASAMS سیستم دفاع هوایی و تجهیزات مربوط به اوکراین در حالی که کیف به دنبال تقویت حفاظت در برابر حملات روسیه است.
آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: اوکراین نیاز فوری به افزایش توانمندی های خود برای دفاع در برابر حملات موشکی و هواپیماهای روسیه دارد. به دست آوردن و استقرار مؤثر این قابلیت، توانایی اوکراین را برای دفاع از مردمش و حفاظت از زیرساخت های مهم ملی افزایش می دهد.»
این آژانس همچنین گفت که این فروش از اهداف امنیت ملی سیاست خارجی ایالات متحده با “بهبود امنیت یک کشور شریک که نیرویی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در اروپا است” حمایت می کند.
این بیانیه افزوده است که این فروش مستلزم واگذاری کارمندان یا پیمانکاران اضافی دولت آمریکا به اوکراین نیست.
وزارت امور خارجه این فروش را تایید کرد و DSCA روز چهارشنبه اخطار لازم را به کنگره ارائه کرد که هنوز باید این معامله را امضا کند.
کشورهایی از جمله ایالات متحده که از اوکراین در نبرد با نیروهای متجاوز روسیه حمایت می کنند، ده ها میلیارد دلار تجهیزات نظامی به کیف اهدا کرده اند، اما این انتقال یک فروش خواهد بود.
پدافند هوایی اوکراین نقش کلیدی در محافظت از این کشور در برابر حملات و جلوگیری از کنترل آسمان توسط نیروهای مسکو ایفا کرده است.
هنگامی که روسیه در فوریه 2022 حمله کرد، پدافند هوایی اوکراین عمدتاً از هواپیماها و باتری های دوران شوروی تشکیل شده بود.
آنها از آن زمان به طور قابل توجهی توسط حامیان بین المللی کیف، که یک سری از سیستم ها از جمله NASAMS را اهدا کرده اند، افزایش یافته اند.