آمریکا تحریم های حقوق بشری گسترده ای را علیه چین، میانمار و کره شمالی اعمال می کند

دو نهاد مرتبط با ارتش میانمار در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارند. ارتش میانمار در روزهای اخیر به شدت مخالفان را سرکوب کرده است (AFP)

واشنگتن: ایالات متحده روز جمعه تحریم های گسترده مرتبط با حقوق بشر را علیه ده ها فرد و نهاد مرتبط با چین، میانمار، کره شمالی و بنگلادش اعمال کرد و شرکت هوش مصنوعی چینی SenseTime Group را به لیست سیاه سرمایه گذاری اضافه کرد.
کانادا و بریتانیا در اعمال تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار به ایالات متحده پیوستند، در حالی که واشنگتن همچنین اولین تحریم‌های جدید را علیه کره شمالی تحت مدیریت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن اعمال کرد و نهادهای نظامی میانمار را هدف قرار داد. روز
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در پیامی گفت: اقدامات امروز ما، به ویژه اقداماتی که با بریتانیا و کانادا همکاری می کند، پیامی را ارسال می کند که دموکراسی ها در سراسر جهان علیه کسانی که از قدرت دولت برای تحمیل رنج و سرکوب سوء استفاده می کنند، اقدام خواهند کرد. بیانیه.
سفارت چین در واشنگتن این اقدام آمریکا را «مداخله جدی در امور داخلی چین» و «نقض شدید هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل» خواند.
لیو پنگیو، سخنگوی سفارت آمریکا گفت که این اقدام به روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد می کند و از واشنگتن خواست تا این تصمیم را لغو کند.
هیئت کره شمالی در سازمان ملل و سفارت‌های واشنگتن میانمار و بنگلادش بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
این اقدامات جدیدترین اقدام در مجموعه تحریم‌هایی است که همزمان با اجلاس مجازی دو روزه بایدن برای دموکراسی است، جایی که او ابتکاراتی را برای تقویت دموکراسی در سراسر جهان و حمایت از قوانین طرفدار دموکراسی در ایالات متحده اعلام کرد.
بایدن روز جمعه گفت که تعهدات برخی از بیش از 100 رهبر جهان در اجلاس سران به عقب راندن از خودکامگی در حال افزایش در سراسر جهان، مبارزه با فساد و ارتقای حقوق بشر خواهد بود.
او در سخنرانی پایانی اجلاس گفت: «این به ایجاد زمینه‌های حاصلخیز برای شکوفایی دموکراسی در سراسر جهان کمک می‌کند.
وزارت خزانه داری روز جمعه شرکت هوش مصنوعی چینی SenseTime را به فهرست “شرکت های مجتمع نظامی-صنعتی چینی” اضافه کرد و این شرکت را متهم کرد که برنامه هایی برای تشخیص چهره ایجاد کرده است که می تواند قومیت هدف را تعیین کند، با تمرکز ویژه بر شناسایی قومیت های اویغور.
در نتیجه، این شرکت تحت ممنوعیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران آمریکایی قرار خواهد گرفت. SenseTime نزدیک به فروش 1.5 میلیارد سهم در یک عرضه اولیه عمومی (IPO) است. پس از انتشار اخباری مبنی بر محدودیت های خزانه داری در اوایل این هفته، این شرکت شروع به بحث در مورد سرنوشت عرضه برنامه ریزی شده 767 میلیون دلاری با بورس هنگ کنگ کرد، دو نفر با اطلاع مستقیم از این موضوع گفتند.
SenseTime در بیانیه ای در روز شنبه گفت که “به شدت با نامگذاری و اتهاماتی که در رابطه با آن مطرح شده است مخالف است” و این اتهامات را “بی اساس” خواند.
این شرکت گفت: «ما از همه جنبه‌های مادی در حوزه‌های قضایی که تجارت خود را انجام می‌دهیم، قوانین و مقررات مربوط به تجارت خود را رعایت کرده‌ایم».
کارشناسان سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر، عمدتا اویغورها و اعضای دیگر اقلیت‌های مسلمان، در سال‌های اخیر در یک سیستم گسترده از اردوگاه‌ها در منطقه دورافتاده غرب چین در سین کیانگ بازداشت شده‌اند.
چین تخلفات در سین کیانگ را رد می کند، اما دولت ایالات متحده و بسیاری از گروه های حقوق بشر می گویند پکن در آنجا نسل کشی می کند.
میانمار، کره شمالی
وزارت خزانه داری اعلام کرد که تحریم هایی را علیه دو نهاد نظامی میانمار و سازمانی که ذخایری را برای ارتش فراهم می کند، اعمال می کند. اداره صنایع دفاعی، یکی از نهادهای مورد هدف، سلاح هایی برای ارتش و پلیس می سازد که در سرکوب وحشیانه مخالفان کودتای 1 فوریه ارتش مورد استفاده قرار گرفته است.
وزارت خزانه داری همچنین چهار وزیر ارشد منطقه، از جمله میو سو وین، که ریاست دولت حکومت نظامی در منطقه باگو را بر عهده دارد، هدف قرار داد، جایی که وزارت خزانه داری اعلام کرد در ماه آوریل حداقل 82 نفر در یک روز کشته شدند.
کانادا تحریم هایی را علیه چهار نهاد وابسته به دولت نظامی میانمار اعمال کرد، در حالی که بریتانیا تحریم های جدیدی را علیه ارتش اعمال کرد.
میانمار زمانی که ارتش آنگ سان سوچی و دولت او را سرنگون کرد، در 1 فوریه دچار بحران شد و اعتراضات روزانه را در شهرها و شهرها و درگیری در مناطق مرزی بین ارتش و شورشیان اقلیت قومی برانگیخت.
بر اساس گزارش گروه نظارتی انجمن کمک به زندانیان سیاسی (AAPP)، نیروهای نظامی که به دنبال سرکوب مخالفان بودند، بیش از 1300 نفر را کشته اند.
گروه کمپین گلوبال ویتنس گفت که این اقدامات کمتر از هدف قرار دادن صنعت گاز طبیعی میانمار، منبع کلیدی ارز خارجی برای حکومت نظامی است، و “بعید است که تأثیر مادی بر عواید نظامی حکومت نظامی داشته باشد.”
وزارت خزانه داری همچنین دفتر دادستان عمومی مرکزی کره شمالی را به همراه وزیر سابق امنیت اجتماعی و اخیراً وزیر نیروهای مسلح خلق، ری یونگ گیل، در لیست سیاه قرار داد. همچنین یک دانشگاه روسی را به دلیل تسهیل صادرات کارگران از کره شمالی هدف قرار داد.
کره شمالی مدت‌هاست که به دنبال لغو تحریم‌های تنبیهی ایالات متحده و بین‌المللی بر سر برنامه‌های تسلیحاتی این کشور است و انتقاد آمریکا از سوابق حقوق بشری خود را به عنوان مدرکی برای سیاست خصمانه علیه خود محکوم کرده است.
دولت بایدن بارها از کره شمالی خواسته است تا در مورد برنامه های هسته ای و موشکی خود وارد گفتگو شود، اما موفقیت آمیز نبود.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه همچنین 12 نفر از جمله مقامات چین، بلاروس و سریلانکا را از سفر به ایالات متحده منع کرد.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک