آمریکا روسیه را به استخدام مقامات اوکراینی برای در اختیار گرفتن کنترل دولت اوکراین متهم کرد در حالی که این کشور از تحریم های جدید رونمایی می کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه به سرویس‌های اطلاعاتی خود دستور داده است تا مقامات فعلی و سابق دولت اوکراین را استخدام کنند تا آماده شوند تا دولت اوکراین را به دست بگیرند و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را با نیروی روسیه اشغالگر کنترل کنند». در مقابل چهار مقام فعلی و سابق اوکراین، اعلام کرد که در فعالیت‌های نفوذ کرملین برای بی‌ثبات کردن اوکراین دست داشته‌اند.

وزارت خزانه داری گفت که این چهار نفر – که دو نفر از آنها اعضای فعلی پارلمان اوکراین هستند – تحت هدایت یک سرویس اطلاعاتی روسیه تحریم شده توسط ایالات متحده عمل می کردند و “نقش های مختلفی” در “کارزار نفوذ جهانی روسیه برای بی ثبات کردن کشورهای مستقل” ایفا می کردند. در حمایت از اهداف سیاسی کرملین.”

به گفته وزارت خزانه داری، روسیه مقامات اوکراینی را در مناصب عالی استخدام می کند تا به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کند، حاکمیت اوکراین را تهدید کند و سپس از این مقامات برای تحریک ناآرامی قبل از حمله احتمالی روسیه استفاده کند.

این وزارتخانه گفت که اقدام انجام شده در روز پنجشنبه “جدایی و متمایز” از “طیف گسترده اقدامات تاثیرگذاری بالا” است که ایالات متحده در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که تحریم‌ها «همراستا با سایر اقداماتی است که ما برای هدف قرار دادن کمپین‌های اطلاعات نادرست روسیه انجام داده‌ایم».

وی افزود: «ایالات متحده به اقداماتی از جمله از طریق اقداماتی مانند این و با مشارکت دولت اوکراین برای شناسایی، افشای و تضعیف تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده روسیه در اوکراین ادامه خواهد داد».

دولت بایدن هشدار داده است که روسیه می‌تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند، اما همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن مسکو برای کاهش تنش‌ها را دنبال می‌کند و بلینکن قرار است روز جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند تا ببیند آیا فرصتی برای زمینه‌های مشترک وجود دارد یا خیر.

آمریکا با انتقال تسلیحات آمریکایی از کشورهای بالتیک به اوکراین موافقت کرد

به گفته یک مقام دولت، یکی از مقامات دولتی، با افزایش نگرانی ها در مورد حمله احتمالی روسیه، وزارت امور خارجه به کنگره گفت که مجوز صادرات برای استونی، لتونی و لیتوانی را تایید کرده است که به کشورها اجازه می دهد تسلیحات منشأ آمریکا را به اوکراین منتقل کنند. یک مقام وزارت و یک دستیار کنگره که با این موضوع آشنا هستند.
این مصوبات – که در روزهای اخیر اتفاق افتاد – سیگنالی است مبنی بر این که ایالات متحده به دنبال تحمیل هزینه بیشتر به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در صورت ادامه حمله به این کشور است. رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه گفت که انتظار دارد پوتین به اوکراین “کوچ کند” و بلینکن این هفته گفت که کرملین برنامه هایی برای اعزام نیروهای بیشتر به مرز اوکراین دارد.

این تسلیحات شامل سیستم‌های تسلیحاتی ضد هوایی آمریکایی از لتونی و لیتوانی است که به اوکراین کمک می‌کند هواپیماهای روسی را که برخی از مقامات و کارشناسان معتقدند در مراحل اولیه تهاجم روسیه هدایت می‌کنند، دفع کند. به استونی مجوز انتقال سامانه های موشکی هدایت شونده ضد تانک جاولین داده شد که ایالات متحده در گذشته به اوکراین ارائه کرده بود.

بایدن موضع خود را در مورد تهاجم روسیه به اوکراین توضیح داد:

این مقام ارشد دولت گفت که مشخص نیست این تسلیحات چه زمانی به اوکراین می رسد، زمان — و همچنین قیمت برای اوکراین — به کشورهایی بستگی دارد که تاییدیه را دریافت کرده اند.

همان مقام گفت که دولت بایدن همچنین در حال کار بر روی انتقال پنج هلیکوپتر ساخت روسیه به کنترل اوکراین است. اخطاریه ای برای بالگردهای Mi-17 به کنگره ارسال شده است که پس از خروج از افغانستان در جریان عقب نشینی در اوکراین برای تعمیر و نگهداری هستند.

وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتقال مجوزهای صادراتی، به هماهنگی نزدیک با کشورهای اروپایی و اوکراین اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: متحدان اروپایی آنچه را که برای پیشبرد کمک های امنیتی بیشتر از اوکراین در روزها و هفته های آینده نیاز دارند، دارند. ما در این زمینه با شرکای اوکراینی و متحدان خود در ناتو در تماس نزدیک هستیم و همچنین از همه ابزارهای همکاری امنیتی موجود در دسترسمان استفاده می کنیم، از جمله تسریع در انتقال مجاز تجهیزات مبدا ایالات متحده از سایر متحدان و شرکا از طریق فرآیند انتقال شخص ثالث و مازاد بر آن. مقالات دفاعی از موجودی های وزارت دفاع، در میان مکانیسم های دیگر.”

اوایل این هفته، بلینکن از اوکراین بازدید کرد و مقامات اوکراینی از او برای کمک های امنیتی ایالات متحده تشکر کردند. اما اوکراینی ها نیز به طور معمول به دنبال حمایت نظامی اضافی هستند.

در اواخر دسامبر، دولت بایدن بی سر و صدا 200 میلیون دلار کمک امنیتی اضافی به اوکراین را تایید کرد، که مجوز ارسال تجهیزات دفاعی شامل سلاح های سبک و مهمات را صادر کرد، چهار نفر از افراد آشنا به این موضوع در آن زمان به CNN تایید کردند.
اما پس از اینکه هفته گذشته جلسات متعدد دیپلماتیک بین مقامات ایالات متحده، ناتو، اروپایی و مقامات روسیه بدون هیچ پیشرفت قابل توجهی به پایان رسید، دولت بایدن در بحبوحه علائم هشدار دهنده بیشتر مبنی بر تدارک تهاجم روسیه، شروع به بررسی حمایت نظامی بیشتر از اوکراین کرد. بایدن اعزام نیروهای نظامی آمریکا به اوکراین برای دفاع از این کشور در برابر تهاجم روسیه را رد کرده است.
روسیه حدود 100000 سرباز را در مرز مشترک خود با اوکراین جمع آوری کرده است که بلینکن روز چهارشنبه گفت روسیه می تواند در «مدت نسبتاً کوتاهی» دو برابر شود. روسیه همچنین قصد دارد مانورهای نظامی مشترکی را با متحد کرملین، بلاروس انجام دهد، که نگرانی های بیشتری را از سوی اوکراین در مورد ظهور خط مقدم بالقوه جدید در امتداد مرز شمالی این کشور برانگیخته است.

بایدن روز چهارشنبه به تشتت مقامات اوکراینی در کیف مبهوت و شوکه کرد در ناتو در مورد چگونگی واکنش به یک “تهاجم جزئی” روسیه اذعان کرد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز پنجشنبه به وال استریت ژورنال گفت که اظهارات بایدن می تواند به عنوان دعوتی به مسکو برای حمله عمل کند.

کوله با به روزنامه گفت: “در مورد تهاجمات جزئی و کامل یا تهاجم کامل، شما نمی توانید نیمه تهاجمی باشید. یا پرخاشگر هستید یا تهاجمی نیستید.” ما نباید کوچکترین فرصتی به پوتین بدهیم تا با عملیات شبه تهاجم یا تهاجم کوچک بازی کند. این تجاوز از سال 2014 وجود داشت. این واقعیت است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه در واکنشی ظاهرا به اظهارات بایدن نوشت توییتر، “ما می خواهیم به قدرت های بزرگ یادآوری کنیم که هیچ تهاجم کوچک و ملت های کوچک وجود ندارد. همانطور که هیچ تلفات جزئی و اندوه کمی از دست دادن عزیزان وجود ندارد.”

بلینکن روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن که عواقب “تهاجم جزئی” روسیه به اوکراین را متمایز می کند، گفت: “اگر هر یک از نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند و اقدامات تجاوزکارانه جدیدی علیه اوکراین انجام دهند، به سرعت با آن مواجه خواهند شد. واکنش شدید و متحد ایالات متحده و متحدان و شرکای ما.”

بلینکن که این هفته برای دیدارهایی درباره بحران روسیه و اوکراین به اروپا سفر کرده است، همچنین پیشنهادات مبنی بر اینکه ایالات متحده و متحدانش تجهیزات نظامی دفاعی به اوکراین را افزایش می دهد، تنش ها با روسیه را تشدید کرد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین به خبرنگاران گفت: این ایده که ارائه تجهیزات نظامی دفاعی از سوی ایالات متحده، کشورهای اروپایی، ناتو به اوکراین به نوعی تحریک‌آمیز یا عاملی برای اقدامات روسیه است، جهان را وارونه کرده است.

وی افزود که ایالات متحده در تلاش است اطمینان حاصل کند که “اوکراین ابزاری برای دفاع از خود دارد و این ممکن است از تجاوز بیشتر روسیه جلوگیری کند.”

مایکل کونته از CNN در این گزارش مشارکت داشت.