آمریکا چین را به دلیل سوء استفاده از اویغورها تحریم کرد

تظاهراتی در مقابل سفارت چین در لندن علیه نقض ادعایی چین علیه مردم اویغور (عکس فایل AP)

واشنگتن: دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که تحریم های جدیدی را علیه چندین شرکت بیوتکنولوژی و نظارت چینی به دلیل اقدامات در استان سین کیانگ اعمال می کند که آخرین اقدام علیه پکن به دلیل نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور در منطقه غربی این کشور است.
وزارت بازرگانی آکادمی علوم پزشکی نظامی چین و 11 موسسه تحقیقاتی آن را هدف قرار داده است که بر استفاده از بیوتکنولوژی برای حمایت از ارتش چین تمرکز دارند.
به گفته یک مقام ارشد دولت که خواست نامش فاش نشود، وزارت خزانه داری همچنین قرار است مجازات هایی را علیه چندین نهاد چینی صادر کند.
این مقام مسئول، با تشریح اقدامات وزارت بازرگانی، خاطرنشان کرد که اطلاعات ایالات متحده نشان داده است که پکن یک سیستم نظارتی با فناوری پیشرفته در سراسر سین کیانگ راه اندازی کرده است که از تشخیص چهره بیومتریک استفاده می کند و نمونه های DNA را از همه ساکنان 12 تا 65 ساله در سین کیانگ جمع آوری کرده است. تلاش سیستماتیک برای سرکوب اویغورها.
کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که با استناد به “نقض فاحش حقوق بشر و جنایات چین در سین کیانگ”، بازی های المپیک زمستانی آتی در پکن را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد. ورزشکاران آمریکایی به رقابت خود ادامه خواهند داد، اما بایدن تعداد معمولی افراد برجسته را اعزام نخواهد کرد.
دولت همچنین این هفته گفت که از قانون دو حزبی حمایت می کند که واردات از سین کیانگ به ایالات متحده را ممنوع می کند، مگر اینکه شرکت ها بتوانند نشان دهند که کالاها با کار اجباری تولید نشده اند.
چین هرگونه سوء استفاده را رد کرده و می گوید اقداماتی که انجام داده برای مبارزه با تروریسم و ​​جنبش جدایی طلب ضروری است.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک