آمریکا یک مرد کلمبیایی را به توطئه برای کشتن رئیس جمهور هائیتی متهم کرد

مکان ملی کلمبیا در بیانیه ای اعلام کرد که ماریو پالاسیوس روز سه شنبه از پاناما به ایالات متحده مسترد شد.

پالاسیوس یکی از معدود مظنونانی بود که پس از ترور مویس توانست از کشور فرار کند. او در نهایت به جامائیکا ختم شد و در آنجا توسط مقامات به دلیل ورود غیرقانونی به کشور دستگیر شد. نحوه فرار پالاسیوس از هائیتی ناشناخته است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) در روز سه شنبه، پالاسیوس در حال اخراج از جامائیکا به کشور خود بود که هنگام توقف در پاناما دستگیر شد. در ادامه آمده است که وی از پاناما به میامی مسترد شد.

ژنرال خورخه لوئیس وارگاس والنسیا، مدیر کل پلیس ملی کلمبیا گفت: «سه کشور (پاناما، کلمبیا و ایالات متحده) برای هماهنگی این اخراج و آخرین استرداد دیروز به ایالات متحده در تماس دائمی بودند.

طبق بیانیه وزارت دادگستری، پالاسیوس روز سه‌شنبه برای حضور در دادگاه اولیه در ناحیه جنوبی فلوریدا، جایی که شکایت جنایی علیه او ثبت شد، حاضر شد.

این مرد 43 ساله به توطئه برای ارتکاب قتل یا آدم ربایی در خارج از ایالات متحده متهم شده است “و ارائه حمایت مادی منجر به مرگ، دانستن یا قصد استفاده از چنین حمایت های مادی برای آماده سازی یا اجرای توطئه برای کشتن یا انجام آن به گفته وزارت دادگستری، آدم ربایی.

وکیل پالاسیوس، آلفردو ایزاگویر، روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که موکلش «احتمالاً در جلسه پیش از محاکمه اواخر این ماه خود را بی‌گناه می‌داند، اما من هنوز نمی‌توانم آن را تأیید کنم».

یک مهمان تصویری از جوونل مویز رئیس جمهور هائیتی که خورده بود را در طی مراسمی در موزه ملی پانتئون در پورتو پرنس، هائیتی، در ژوئیه گذشته در دست دارد.

گفته می شود که پالاسیوس بخشی از گروه مهاجمانی بوده است که در ساعات اولیه 7 ژوئیه به اقامتگاه شخصی مویس در محله ای ثروتمند در پورتو پرنس یورش بردند و رئیس جمهور را کشتند و همسرش مارتین را مجروح کردند.

مقامات گفته اند که ده ها نفر از جمله 26 کلمبیایی و دو هائیتی-آمریکایی در مرگ مویس دست داشتند.

دقیقاً آنچه در داخل خانه رئیس جمهور اتفاق افتاده و چه کسی طراح این حمله بوده است، در مرکز تحقیقات متعددی است که علاوه بر مقامات محلی، مأموران ارشد ایالات متحده و کلمبیا را نیز در بر می گیرد.

مقامات ارشد خارجی، از جمله اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده و رئیس اطلاعات ملی کلمبیا، در پی مرگ مویس از هائیتی دیدن کرده اند.

پلیس ملی کلمبیا می گوید که اطلاعات اولیه حاکی از آن است که پالاسیوس در تحقیقات خود با مقامات آمریکایی همکاری خواهد کرد.

پالاسیوس قبلاً صبح روز مرگش خود را در اتاق خواب رئیس جمهور قرار داد و در آگوست گذشته به هفته نامه کلمبیایی Semana گفت: “من نمی دانم چه کسی او (مویز) را کشته است زیرا وقتی من رسیدم، فرماندهان Yepes و Romero قبلا آنجا بودند.”

پالاسیوس به سمنا گفت که رئیس جمهور زمانی که به محل حادثه رسید مرده بود.

او گفت: “من نمی دانم چه کسی او را کشته است. من از صمیم قلب به شما می گویم، به خانواده و فرزندانم.”

به گفته وزارت دادگستری، در صورت محکوم شدن به اتهامات، پالاسیوس با حداکثر مجازات حبس ابد روبرو خواهد شد.

مارتین مویز در ماه اوت به سی‌ان‌ان گفت که در زمان حمله، او و همسرش به اتاق خوابشان پناه بردند، اما دقایقی بعد در با شلیک گلوله در هوا باز شد و او را مورد اصابت قرار داد.

او گفت: “حدود ساعت 1 بامداد بود که تیراندازی شروع شد… چیز کوچکی نبود، صدای سلاح های خودکار بود.”

مارتین با صورت به پایین و خونریزی به یاد آورد که حدود 12 مرد را تخمین زد که در جستجوی چیزی اتاق را غارت کردند.

او افزود: «آنها آمدند چیزی پیدا کنند زیرا شنیدم که می‌گفتند «این نیست، آن نیست، آن‌جا هست»، به این معنی که آن‌ها چیزی را که به دنبالش بودند، پیدا کردند.

او گفت که یک مهاجم سپس به شوهرش – که در آن لحظه آسیبی ندیده بود – نزدیک شد و یک تماس تلفنی برقرار کرد و او را قبل از اینکه او را با شلیک گلوله به قتل رساند، توصیف کرد.

علیرغم چندین دستگیری در هائیتی، پالاسیوس اولین مظنونی است که در رابطه با ترور مویس متهم شده است.

سی ان ان در ماه دسامبر به طور انحصاری با پنج مظنونی که در زندان ملی هائیتی در پورتو پرنس نگهداری می شوند صحبت کرد.

آنها اصرار دارند که مسئول مرگ رئیس جمهور نبوده اند، اما به دلیل نداشتن نمایندگی قانونی و به دلیل ترس از جان خود از پاسخگویی به سؤالات بیشتر خودداری کردند.

یکی از مردها گفت: “ما برای دیگری احمق های مفید بودیم.” اما ما مرتکب این جنایت نشدیم».