آنتونی بلینکن با مقام ارشد روسی در اندونزی رقابت می کند

جاکارتا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از ارائه یک هشدار شدید جدید به روسیه در مورد اوکراین، روز دوشنبه وارد اندونزی شد تا یک دستیار ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را پیدا کند که در حال حاضر برای گفتگوهای امنیتی در جاکارتا به سر می برد.
بلینکن تنها یک روز پس از پیوستن به همکاران وزیر امور خارجه گروه هفت خود در درخواست صریح از روسیه برای عقب نشینی از تشدید تنش نظامی در نزدیکی مرز اوکراین، سفر 48 ساعته خود را به اندونزی آغاز کرد و هواپیمای خود را در سایه پارکینگ هواپیمای خود در اندونزی آغاز کرد. نیکلای پاتروشف مشاور امنیت ملی پوتین. پاتروشف سومین مقام ارشد دولت روسیه محسوب می شود.
اندکی قبل از فرود بلینکن، سفارت روسیه در جاکارتا از سفر پاتروشف خبر داد و گفت که وی به مدت دو روز به عنوان دیپلمات ارشد آمریکایی در پایتخت اندونزی خواهد بود. زمان بندی به این معنی است که جلسات پاتروشف با سخنرانی مهمی که بلینکن در نظر دارد روز سه شنبه در مورد استراتژی هند و اقیانوسیه دولت بایدن ایراد کند، همزمان خواهد شد.
هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این دو مرد ممکن است در جاکارتا ملاقات کنند وجود نداشت. همچنین هیچ نشانه ای وجود نداشت که یکی از آنها حضور دیگری را در اندونزی، که مقر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و یک بازیگر کلیدی امنیت منطقه ای است، تصدیق کند.
بلینکن بعدازظهر دوشنبه با جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، پیش از مجموعه کامل رویدادهای روز سه شنبه، از جمله سخنرانی، ملاقات داشت. سفارت روسیه گفت که گفتگوی اصلی پاتروشف در اندونزی وزیر حقوق و امور امنیتی محمد محفود خواهد بود.
بلینکن از نشست وزرای خارجه گروه هفت در لیورپول انگلیس به جاکارتا سفر کرد و در آن جلسه او و همتایانش روز یکشنبه به روسیه گفتند که تشدید نظامی خود را در نزدیکی مرز اوکراین “کاهش تنش” کند.
گروه 7 از روسیه خواست تا «تنش‌زدایی کند، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کند و به تعهدات بین‌المللی خود در خصوص شفافیت فعالیت‌های نظامی پایبند باشد» و «خویشتن‌داری» اوکراین را ستود.
وزرا در بیانیه مشترکی هشدار دادند که “هرگونه استفاده از زور برای تغییر مرزها بر اساس قوانین بین المللی اکیدا ممنوع است. روسیه نباید شک داشته باشد که تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین عواقب گسترده و هزینه های سنگینی در پاسخ خواهد داشت.”
این بیانیه پس از آن صادر شد که رئیس جمهور جو بایدن هفته گذشته در یک تماس ویدیویی با پوتین صحبت کرد و گفت که او به صراحت گفته است که حمله روسیه به اوکراین عواقب “ویرانگری” برای اقتصاد روسیه خواهد داشت.
مسکو هرگونه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و کیف را به طرح‌های تهاجمی خود متهم می‌کند.
پیش از سفر کنونی بلینکن، که در هشت روز طولانی‌ترین سفر خارج از کشور وی از زمان روی کار آمدن خواهد بود، مقامات وزارت امور خارجه گفته بودند که انتظار دارند تمرکز وی از چالش‌های روسیه به چالش‌های چین تغییر کند، زیرا وی از نشست جی 7 در لیورپول خارج شد. در سراسر جهان تا آسیای جنوب شرقی.
مشخص نبود که حضور پاتروشف در اندونزی این وضعیت را تغییر خواهد داد یا خیر. در اندونزی، مالزی و تایلند، بلینکن قصد دارد اهمیت تضمین آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی را که بسیاری از همسایگان چین پکن را به تجاوز به آن متهم کرده‌اند، برجسته کند.
بلینکن همچنین قصد دارد نگرانی عمیق ایالات متحده را در مورد تحولات میانمار، جایی که یک حکومت نظامی اندکی پس از روی کار آمدن دولت بایدن قدرت را در دست گرفت، ابراز کند. هفته گذشته، دادگاهی در میانمار آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی را که در یک کودتای واقعی در ماه فوریه از قدرت برکنار شد، به دو اتهام محکوم کرد. این روند به عنوان تلاشی بیشتر از سوی حاکمان نظامی کشور برای عقب انداختن دستاوردهای دموکراتیک سال های اخیر به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.
همانطور که بلینکن از کوالالامپور و بانکوک بازدید می کند، پاتروشف در پنوم پن، کامبوج خواهد بود. یکی از بلندپایه ترین دستیاران بلینکن، مشاور وزارت امور خارجه، درک شولت، هفته گذشته به دنبال تحمیل تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه این کشور به کامبوج بود که دلیل آن تشدید نفوذ نظامی چین، فساد و نقض حقوق بشر بود.