آنگ سان سوچی: قانونگذار میانمار از حزب آنگ سان سوچی به اعدام محکوم شد

یانگون: الجزیره روز شنبه گزارش داد که یک دادگاه نظامی بسته در میانمار یک قانونگذار از حزب لیگ ملی برای دموکراسی (NLD) به رهبری آنگ سان سوچی و یک فعال برجسته دموکراسی را به اعدام محکوم کرد.
این رسانه با استناد به بیانیه ژنرال گزارش داد، فیو زیار تاو از NLD، که در ماه نوامبر دستگیر شد، به دلیل جرایم تحت قانون مبارزه با تروریسم کشور به اعدام محکوم شد.
این بیانیه افزوده است، کیاو مین یو، فعال برجسته دموکراسی، معروف به کو جیمی، به همین حکم محکوم شده است.
“ارتش برمه احکام اعدام را برای فعالان برجسته کو جیمی و زیار تاو صادر کرده است. این ممکن است آخرین تلاش ارتش برای سرکوب مخالفان و امیدهای مردم باشد… اما اعتراضات و مقاومت هر روز افزایش می یابد، عزم ما نیز افزایش می یابد. یک فعال حقوق بشر برمه ای که در برمه کمپین بریتانیا کار می کند نیز در توییتر خود نوشت تا این ارتش را ریشه کن کند.
الجزیره گزارش داد که آنها در جرایم مربوط به مواد منفجره، بمب گذاری و تامین مالی تروریسم مجرم شناخته شدند، اما جزئیات به دلیل خاموشی در روند رسیدگی، نامشخص بود.
میانمار زمانی که مین آنگ هلائینگ، فرمانده ارتش، دولت منتخب آنگ سان سوچی را سرنگون کرد و در اول فوریه سال گذشته قدرت را برای ارتش به دست گرفت، در بحران فرو رفت.
این کودتا باعث اعتراضات گسترده و جنبش نافرمانی مدنی شد و هزاران نفر در تلاش ارتش برای سرکوب مخالفان دستگیر شدند. به گزارش الجزیره، تخمین زده می شود که حدود 1500 غیرنظامی کشته شده اند.