آوارگان روهینگیا: آتش سوزی صدها خانه را در اردوگاه آوارگان بنگلادش ویران کرد

آتش سوزی در کمپ 16 در کاکس بازار، منطقه مرزی که بیش از یک میلیون آواره روهینگیا در آن زندگی می کنند، که بیشتر آنها در سال 2017 از سرکوب نظامی در میانمار گریخته اند، رخ داد.

محمد شمسود دوزا، یک مقام دولتی بنگلادش که مسئول امور پناهندگان است، گفت که نیروهای اورژانس آتش را کنترل کرده اند. وی افزود: علت آتش سوزی مشخص نشده است.

ابو طاهر، یک پناهنده روهینگیا، گفت: “همه چیز از بین رفته است. بسیاری از آنها بدون خانه هستند.”

آتش سوزی دیگری یکشنبه گذشته در مرکز درمان کووید-19 پناهندگان در یک اردوگاه پناهجویان دیگر در این منطقه رخ داد و تلفات جانی نداشت.

آتش‌سوزی مهیب در ماه مارس گذشته بزرگترین شهرک پناهجویان جهان در کاکس بازار را درنوردید و حداقل 15 پناهجو را کشت و بیش از 10000 کانکس را سوزاند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و نجات کودکان، تخمین زده می شود که تعداد آوارگان روهینگیا که در بازار کاکس زندگی می کنند از 800000 تا بیش از 900000 نفر باشد.

اکثر پناهندگان از آزار و اذیت در همسایگی میانمار گریخته اند.

در سال‌های 2016 و 2017، ارتش میانمار یک کمپین بی‌رحمانه کشتار و آتش‌سوزی را آغاز کرد که بیش از 740000 نفر از اقلیت روهینگیا را مجبور به فرار به کشور همسایه بنگلادش کرد و باعث شد که یک پرونده نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی دادگستری بررسی شود. در سال 2019، سازمان ملل اعلام کرد که “نقض شدید حقوق بشر” توسط ارتش هنوز در ایالت های قومی راخین، چین، شان، کاچین و کارن ادامه دارد.

میانمار اتهامات نسل کشی را رد می کند و معتقد است که “عملیات پاکسازی” توسط ارتش اقدامات مشروع ضد تروریسم بوده است.