آژانس امنیت ملی پاکستان با مقامات طالبان در کابل دیدار کرد

کابل: معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان (NSA) در کابل با مقامات طالبان در کابل گفتگو کرد و در مورد موضوعات مختلف از جمله تشکیل کمیته کاری مشترک برای رشد اقتصادی دو کشور گفتگو کرد.
به گزارش طلوع نیوز، این دیدار روز شنبه میان هیئت پاکستانی به رهبری آژانس امنیت ملی و مقامات بلندپایه طالبان از جمله عبدالسلام حنفی معاون دوم نخست وزیر و امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه برگزار شد.
انام الله سمنگانی معاون سخنگوی طالبان گفت: «امارت اسلامی در مورد موضوعات مختلف مانند سیاست، تجارت، اقتصاد، ترانزیت و گسترش روابط دوجانبه گفتگو کرد.
منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، مذاکرات معید و متقی را “سازنده” خواند.
خان در توییتر خود نوشت: «معید یوسف با ملا (عبدالسلام حنفیه) معاون نخست‌وزیر افغانستان تماس گرفت و در مورد تقویت روابط برادرانه پاکستان و افغانستان برای ارتقای تجارت، ترانزیت و اتصال گفت‌وگو کرد.
به گزارش خامه نیوز، وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد که متقی در این دیدار از یوسف خواسته است تا تسهیلات بیشتری را برای تجار افغان فراهم کند.
در این بیانیه به نقل از متقی به آژانس امنیت ملی آمده است: «مسیرهای ترانزیتی افغانستان با ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان باز شده است و از شما انتظار داریم که تسهیلاتی را برای تاجران ما فراهم کنید».
یوسف از سوی خود بر تعهد دولت پاکستان برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای تردد مردم در گذرگاه های تورخم و چمن تاکید کرد.
پیش از این گزارش هایی وجود داشت که آژانس امنیت ملی درباره تنش های اخیر پیرامون خط دیورند، گذرگاه مرزی بین پاکستان و افغانستان، گفتگو خواهد کرد.
اما هیچ تایید رسمی در این مورد از سوی سفارت پاکستان در کابل و یا دولت در اسلام آباد وجود ندارد.
پس از چند بار تأخیر، سرانجام معید روز شنبه وارد کابل شد. او سومین مقام ارشد پاکستانی است که از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه اوت سال گذشته به افغانستان سفر می کند.
پاکستان هنوز رژیم طالبان را به رسمیت نشناسد.