آیا ممکن است پوتین روسیه به خاطر جنایات تجاوزکارانه محاکمه شود؟

لاهه: رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکیدر طی یک بازدید غیرمنتظره از لاهه پنجشنبه، اصرار داشت که یک دادگاه بین المللی ویژه برای محاکمه ولادیمیر رئیس جمهور روسیه تشکیل شود. پوتین برای “جرایم تجاوزکارانه”.
اما چنین پیگرد قانونی چگونه می تواند باشد؟ در اینجا پنج مشکل وجود دارد که باید حل شود.
دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی متهم کرد. جنایت جنگی.
اما دادگاه بین المللی کیفری مستقر در لاهه نمی تواند پیگیری کند جنایات تجاوزکارانه اتهامات علیه مسکو زیرا این کشور یکی از امضاکنندگان معاهده تأسیس دادگاه، اساسنامه رم نیست.
به طور خلاصه، اساسنامه رم این جنایت را به عنوان حمله یک کشور به کشور دیگر، برنامه ریزی شده توسط یک رهبر سیاسی یا نظامی بر خلاف منشور ملل متحد، که از جمله موارد دیگر استفاده از زور در سطح بین المللی را ممنوع می کند، تعریف می کند.
کارشناسان حقوقی می گویند که با تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه سال گذشته، رئیس جمهور پوتین این تعهد منشور را «تخریب» کرد.
زلنسکی در یک سخنرانی در جریان دیدار خود گفت: «مصافیت از مجازات کلید تجاوز است… آغاز شرارت». او استدلال کرد که پیگرد قانونی برای تهاجم، عاملان بعدی را منصرف خواهد کرد.
زلنسکی گفت که یک دادگاه بین المللی «خلاف هایی را که متأسفانه در قانون وجود دارد تصحیح خواهد کرد».
با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که راه اندازی چنین دادگاهی آسان نخواهد بود.
یکی از راه های ممکن، جلب حمایت قاطع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) متشکل از 143 کشور است – حتی اگر روسیه از کرسی دائمی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای وتوی مشارکت آنها استفاده کند.
کارشناسان می گویند که حمایت از هر دادگاهی که فقط کشورهای اروپایی یا سازمان های منطقه ای مانند اتحادیه اروپا را درگیر می کند، محدود می شود.
استیون راپ، فرستاده سابق ایالات متحده در امور جنایات جنگی، گفت: “مهمترین چیز برای دستیابی به این هدف این است که کشورهای خارج از اروپا به رسمیت بشناسند که در حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها علاقه مند هستند.”
دیوان کیفری بین المللی که در سال 2002 کار خود را آغاز کرد، در حال بررسی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که در اوکراین انجام شده است.
کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی با تشکیل دادگاه ویژه برای اوکراین مخالفت کرده است.
او در ماه دسامبر گفت که ایجاد یک دادگاه ویژه می تواند باعث شکست او شود. در عوض، او از جامعه بین المللی خواست تا بر حمایت از تحقیقات خود تمرکز کند.
خان پیشنهاد کرده است که کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی باید به دنبال راه‌هایی برای بستن این شکاف باشند تا بتوانند کشوری را حتی اگر عضو آن نیست محاکمه کنند.
اما اصلاح اساسنامه رم به احتمال زیاد نمی تواند به صورت ماسبق انجام شود.
و حتی اگر انجام شد، جنگ در اوکراین رپ هشدار داد “خیلی وقت است که تمام می شود.”
بسیاری از متحدان اوکراین، از جمله ایالات متحده، از ایده تلاش برای تجاوز روسیه با کمک های مالی و کارکنان بین المللی حمایت کرده اند، اما “ریشه در سیستم قضایی اوکراین دارد”.
دادگاه‌های ترکیبی هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین محلی را در بر می‌گیرند – و معمولاً در داخل کشوری که جنایات در آن ارتکاب می‌شوند، فعالیت می‌کنند.
با این حال استثنائاتی نیز در این مورد وجود دارد، از جمله دادگاه ویژه برای لبنان و اتاق های تخصصی کوزوو، که هر دو در لاهه یا نزدیک آن مستقر هستند.
اما زلنسکی به شدت با این ایده مخالفت کرد.
او روز پنجشنبه گفت: “موضع روشن ما این است که… و من نظرم را در این مورد بیان کردم: ما به طور کلی بدون هیچ گونه ترکیبی (دادگاه) کار می کنیم.”
در حالی که زلنسکی گفت مطمئن است که رهبر روسیه در دادگاه لاهه محاکمه و «محکوم خواهد شد»، کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است این یک دستور طولانی باشد.
سیسیلی رز، استادیار حقوق بین الملل عمومی در دانشگاه لیدن، گفت که بعید است پوتین به دلیل جنایات “مگر تغییر رژیم در روسیه رخ دهد” در دادگاه حاضر شود.
با این حال، تاریخ چندین شخصیت بلندپایه را دیده است که به اتهام جنایات جنگی به اتهام جنایات جنگی در دادگاه به پایان رسیدند.
یکی از نمونه ها اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهور سابق صربستان است که در سال 2006 در سلول خود در لاهه در حالی که در دادگاه جنایات جنگی یوگسلاوی به اتهام نسل کشی محاکمه می شد، درگذشت.