آیا چین اویغورهای مقیم خارج را هدف قرار می دهد؟

توکیو: نقض حقوق بشر اویغورهای ساکن در سین کیانگ در استان غربی چین داستان جدیدی نیست.
بسیاری از گزارش ها حاکی از آن است که دولت چین با مسلمانان اویغور بدرفتاری می کند و آنها را در معرض کار اجباری، شکنجه و استرس روانی قرار می دهد.
به گزارش کیودو نیوز، یک زن اویغور که دو سال پیش به چین بازگشته است مشکوک به مرگ است. میهرای ارکین، 31 ساله، اهل کاشغر در منطقه سین کیانگ چین، پنج سال قبل از بازگشت به چین، در یک مدرسه زبان ژاپنی تحصیل می کرد و به اویغورها زبان ژاپنی را آموزش می داد.
در ژوئن 2019، میهرای متوجه شد که پدرش به یک اردوگاه بازداشت فرستاده شده است. آشنایان نزدیک او به اشتراک گذاشتند که میهرای اغلب از این واقعیت که به خارج از کشور آمده است احساس پشیمانی و اضطراب می کند در حالی که خانواده اش را در چین ترک کرده و در اردوگاه های بازداشت رنج می برد.
کیودو نیوز گزارش داد که این مورد برای بسیاری از دانش آموزان اویغور در ژاپن یکسان است. این دانش‌آموزان اویغور درباره پرونده‌های مربوط به اعضای خانواده‌شان صحبت کرده‌اند، اما اکنون پس از دریافت به‌روزرسانی‌هایی از مقامات چینی از طریق برنامه WeChat در فواصل زمانی معین، مرعوب شده‌اند.
دوستان میهرای می گفتند که او افسرده شده بود، مدرسه نمی رفت و اغلب شب ها از ترس جیغ می زد.
جامعه بین المللی به طور فعال نگرانی های خود را در مورد “نسل کشی” مسلمانان اویغور در سین کیانگ مطرح کرده است. چندین کشور از جمله آمریکا و هلند اقدام چین در منطقه را “نسل کشی” اعلام کرده اند.
چندین سازمان و سازمان غیردولتی حقوق بشر — عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر — نیز گزارش هایی را منتشر کرده اند که رفتار چینی ها با اقلیت های خود را مستند می کند. در همین حال، چین بارها این اتهامات را رد کرده است.
میشل باشله، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد، در اوایل ماه جاری، در حالی که به موضوع نقض حقوق بشر اویغورها پرداخته بود، گفت: “من همچنان به گفتگو با چین درباره نحوه بازدید از منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ، از جمله دسترسی معنی دار، ادامه می دهم.”
اخیرا، جو بایدن قانونی را امضا کرد که محصولات تولید شده در منطقه سین کیانگ چین را با استناد به “ظلم” بر اویغورها و سایر اقلیت ها ممنوع می کند. پکن اما همه اتهامات را رد کرده و کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق چین اعلام کرد که آمریکا به بهانه حقوق بشر به شدت در امور داخلی چین دخالت می کند.
عموی Mihray، عبدالولی ایوپ، 48 ساله، نویسنده برجسته اویغور در نروژ تبعید شد و به عنوان یک “خطر” برای دولت چین در نظر گرفته می شود. او گفت که او اصرار داشت که میهرای به چین برنگردد اما فایده ای نداشت. ایوپ در ادامه گفت که میهرای تمایل زیادی به نجات پدرش داشت.
به گزارش کیودو نیوز، افومتو رتپو، نایب رئیس انجمن اویغورهای ژاپن و یکی از دوستان میهرای، گفت: “او با وجود تحمل غم و اندوه، سخت تلاش می کرد به آینده نگاه کند.”
پس از گزارش های مرگ او، بسیاری از اویغورهای ساکن خارج از چین تصاویری از آخرین پیام او و یک دسته گل قرمز منتشر کردند.
المپیک زمستانی پکن قرار است سال آینده برگزار شود و ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر شروع به تحریم این رویداد کرده اند. تحریم دیپلماتیک بازی های المپیک زمستانی پکن در اعتراض به به اصطلاح “نسل کشی” مسلمانان اویغور در سین کیانگ چین است. (ANI)