آیکو دختر امپراتور ژاپن 20 ساله شد، تاج و تخت در چشم نیست

توکیو: پرنسس ژاپنی آیکو، دختر امپراتور ناروهیتو، روز چهارشنبه 20 ساله شد و برای اولین بار به عنوان یک عضو بزرگسال جدید آماده است تا سهمی از وظایف رسمی خانواده سلطنتی را برعهده بگیرد که جمعیت آن بر اساس قانون جانشینی فقط برای مردان در حال کاهش است.
آیکو تنها فرزند ناروهیتو و ملکه ماساکو، دیپلمات سابق تحصیل کرده هاروارد است. او در حال حاضر در دانشگاه گاکوشوین در رشته ادبیات ژاپنی تحصیل می کند و می گوید که حاضر است با شرکت در وظایف سلطنتی به والدینش کمک کند.
آیکو در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط آژانس امپراتوری خانوار منتشر شد، گفت: «می‌خواهم خودم را اصلاح کنم و قدم به قدم به جلو بروم تا بتوانم به بزرگسالی تبدیل شوم که بتواند به دیگران خدمت کند».
آیکو چه بخواهد چه نخواهد واجد شرایط صعود به تخت داودی نیست. طبق قوانین ژاپن، او همچنین در صورت ازدواج با یک فرد عادی باید خانواده خود را ترک کند، درست مانند پسر عموی بزرگترش، ماکو، در ماه گذشته زمانی که با معشوقه دانشگاهی خود کی کومورو ازدواج کرد.
قانون خانه امپراتوری 1947، که تا حد زیادی ارزش های خانوادگی قبل از جنگ را حفظ می کند، فقط جانشینی مردانه را مجاز می کند و اعضای زن سلطنتی را که با افراد عادی ازدواج می کنند مجبور می کند موقعیت سلطنتی خود را از دست بدهند.
گروهی از کارشناسان به سفارش دولت در حال بررسی راه‌هایی برای حفظ پایدار قانون جانشینی خانواده سلطنتی هستند. بسیاری از اعضای آن محافظه‌کار هستند و با امپراتورهای زن مخالفت کرده‌اند و پیشنهاد کرده‌اند که خانواده‌های سلطنتی منقرض شده را برای بازگرداندن فرزندان مذکر خود بازگردانند.
در تاریخ مدرن، زمانی که صیغه دیگر مجاز نبود، این قانون باعث شده است که اعضای سلطنتی همچنان کاهش یابد و اکنون به 17 سال رسیده است. ناروهیتو تنها دو جانشین احتمالی کوچکتر دارد – برادر کوچکترش آکیشینو و پسر نوجوانش هیساهیتو – به جز 85 سالش. عموی یک ساله شاهزاده هیتاچی.
هیساهیتو تنها عضو زیر سن قانونی خانواده سلطنتی خاکستری است.
آیکو روز یکشنبه از پناهگاه‌های خانواده امپراتوری دیدن می‌کند تا برای اجداد و خدایان خود دعا کند و در مراسم کاخ به رهبری پدرش رسماً شناخته می‌شود. او همچنین برای خوشامدگویی به پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگش یک لباس رسمی و یک تاج به تن خواهد کرد.
آیکو در کودکی به عنوان یکی از طرفداران کشتی سنتی ژاپنی سومو شناخته می شد و نام همه کشتی گیران را حفظ می کرد. او نیز مانند مادرش ماساکو به عشق به حیوانات معروف است.