ائتلاف حاکم پاکستان از مذاکرات برای به تاخیر انداختن انتخابات عمومی استفاده می کند: نخست وزیر سابق عمران خان

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان گفت که ائتلاف حاکم پاکستان از تظاهر گفتگو با مخالفان برای به تعویق انداختن انتخابات عمومی استفاده می کند و دولت هنوز به طور رسمی برای گفتگو با حزب خود تماس نگرفته است.
خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان در مصاحبه با کانال خبری ARY (PTI) حزب، گفت که جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) هنوز برای مذاکره به حزب خود نزدیک نشده است.
خان گفت: «هیچ کس از PDM هنوز به طور رسمی به ما مراجعه نکرده است.
می ترسم از این مذاکرات برای به تاخیر انداختن انتخابات استفاده کنند. آنها فقط زمان می خرند تا انتخابات بعد از اکتبر به تعویق بیفتد.»
هفته گذشته، ستره محکمه از همه احزاب سیاسی خواست تا در مورد تاریخ برگزاری انتخابات عمومی همزمان شورای ملی و چهار مجامع استانی به سرعت اجماع کنند.
ائتلاف PDM به رهبری مسلم لیگ پاکستان (PML-N) حکم دادگاه عالی پاکستان را رد کرد و گفت که مذاکرات با حزب PTI نمی تواند تحت نظارت دادگاه انجام شود.
می ترسم از این مذاکرات برای به تاخیر انداختن انتخابات استفاده کنند. آنها فقط زمان می خرند تا انتخابات بعد از اکتبر به تعویق بیفتد.”
شورای ملی دوره پنج ساله خود را در ماه اوت سال جاری به پایان خواهد رساند. طبق قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال مجلس سفلی برگزار شود. این بدان معناست که انتخابات باید تا اواسط اکتبر برگزار شود. آخرین انتخابات سراسری در جولای 2018 برگزار شد.
خان برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پنجاب و خیبر پختونخوا، استان هایی که حزب تحریک انصاف او تا همین اواخر در آن حکومت می کرد، فشار آورده است.
حزب تحریک انصاف مجالس پنجاب و خیبر پختونخوا را به ترتیب در 14 و 18 ژانویه منحل کرد تا ائتلاف حاکم PDM در اسلام آباد را مجبور به برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در کشور کند.
خان افزود که به معاون مرکزی حزب تحریک انصاف، شاه محمود قریشی، مأموریت داد تا با حزب دموکراتیک خلق گفتگو کند.
وی همچنین با اشاره به دستور دادگاه عالی در 4 آوریل که در آن دولت را به برگزاری انتخابات در 14 ماه مه در این استان هدایت کرد، تاکید کرد که حزب تحریک انصاف در مورد برگزاری انتخابات در پنجاب مصمم است.
دادگاه عالی تصمیم کمیسیون انتخابات پاکستان برای به تعویق انداختن رای گیری در پنجاب تا 8 اکتبر را “غیرقانونی” خواند و 14 می را به عنوان تاریخ رای گیری در این استان تعیین کرد.
در این گزارش به نقل از رئیس حزب تحریک انصاف گفت: «اگر آنها پیشنهادی در مورد انتخابات مشترک داشته باشند، می توان گفت و گو کرد.
این سیاستمدار 70 ساله کریکت که تبدیل به سیاست شده است، گفت: «اگر آنها پیشنهادی با تایید دیوان عالی در مورد رأی‌گیری مشترک و فوری ارائه دهند – با انحلال دولت‌هایشان در ماه مه – فقط در آن صورت می‌توانیم صحبت کنیم.» باز گذاشتن آن، پس چیزی جز دام نیست.»
پارلمان و قوه قضائیه نیز در مورد برگزاری انتخابات در این دو استان، به دلیل اینکه دولت در تنگنای نقدینگی در بحبوحه بحران اقتصادی که کشور با آن مواجه است، از دادن مجوز به بودجه برای تامین هزینه ها خودداری کرده است.
حزب تحریک انصاف مصمم است که برای انتخابات در مجالس استانی فشار بیاورد، اما دولت موضع خود را در مورد برگزاری انتخابات همزمان در سراسر کشور حفظ می کند.
خان با تاکید بر اینکه ساختارهای موقت فعلی باید حذف شوند، گفت: “این تنظیمات اکنون خلاف قانون اساسی شده است و ما می خواهیم دولت های موقت واقعی ایجاد شوند.”
حزب تحریک انصاف روز یکشنبه اعلام کرد که به طور رسمی کارزار انتخاباتی خود را روز دوشنبه در پنجاب آغاز خواهد کرد، اگرچه هیچ مشخصی در مورد تاریخ انتخابات در این استان حیاتی سیاسی وجود ندارد.
کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) منتظر دریافت بودجه از سوی دولت فدرال برای برگزاری انتخابات است. وزارت دفاع به ECP اطلاع داده است که ارتش پاکستان برای تامین امنیت در دسترس نخواهد بود.
دیوان عالی به دولت فدرال دستور داد تا 21 میلیارد روپیه بودجه برای ECP تا 10 آوریل آزاد کند و امنیت انتخابات را تامین کند.
با این حال، دولت از آزادسازی بودجه برای انتخابات خودداری کرده است زیرا پارلمان این پیشنهاد را رد کرده است.
وزارت دفاع همچنین دادخواستی را به دیوان عالی ارائه کرده بود و از آن خواسته بود تا دستور برگزاری رای گیری در 14 مه را پس بگیرد. بندیال خاطرنشان کرد که نیمکت سه نفره دستور را پس نمی گیرد.