ائتلاف حاکم پاکستان پیشنهاد مذاکرات عمران خان را رد کرد

اسلام‌آباد: ائتلاف حاکم پاکستان پیشنهاد عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان را برای گفت‌وگو رد کرد و گفت که گفتگو با سیاستمداران و نه تروریست‌ها انجام شده است.
دولت همچنین اعلام کرد که تحریک انصاف پاکستان (PTIروزنامه اکسپرس تریبون گزارش داد که رئیس اکنون خود به دنبال یک فرمان آشتی ملی (NRO) بود.
این تحول زمانی رخ داد که خان یک تیم هفت نفره را برای مذاکره با دولت تشکیل داد – برای ایجاد اجماع در مورد تاریخ برگزاری انتخابات عمومی – در بحبوحه سرکوب گسترده حزبش.
سرکوبی که پس از اعتراضات خشونت آمیز 9 مه آغاز شد، حزب تحریک انصاف را در یک بحران عمیق وجودی با ده ها تن از رهبران کلیدی حزب که هر روز از کشتی می پرند، انداخته است.
رهبران برجسته ای که از حزب خارج شده اند عبارتند از اسد عمر دبیر کل، فواد چودری رهبر ارشد و وزیر سابق. شیرین مزاری.
در 9 ماه مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی خان را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.
اوباش همچنین برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
نواز شریف، رهبر حزب حاکم مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N)، در واکنش به پیشنهاد مذاکرات، در توییتر خود اعلام کرد که گفت و گوها فقط با سیاستمداران انجام می شود. وی گفت: با گروهی از تروریست ها و خرابکارانی که یادمان های شهدا را به آتش می کشند و کشور را به آتش می کشند، مذاکره نمی شود.
مریوم اورنگ زیب وزیر اطلاعات در بیانیه ای گفت: «کسانی که به دولت حمله می کنند مجازات می شوند. با آنها مذاکره نمی شود.”
او ادعا کرد که درخواست خان برای گفتگو، درخواستی برای یک فرمان آشتی ملی (NRO) است.
زمانی که خان در قدرت بود، اغلب می‌گفت که پرویز مشرف، حاکم نظامی سابق، به پرونده‌های جنایی علیه رهبران احزاب مختلف از جمله PML-N و حزب مردم پاکستان (PPP) از طریق NRO پایان داده است، اما او به «غارت‌گران» هیچ NRO نمی‌دهد.
مریم گفت که گفت و گو با کسانی که به یادمان های شهدا هتک حرمت کردند “هتک حرمت به شهدا” است.
او گفت که خان پس از سوزاندن آمبولانس‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس و مسموم کردن ذهن جوانان می‌خواهد مذاکره کند و گفت که با او مذاکره نخواهد شد.
او گفت: «عمران زمانی که رهبران حزبش او را به صورت دسته جمعی رها کرده اند، خواستار گفتگو شده است.
او به خان یادآوری کرد که وی با مخالفان در مورد اقتصاد، کشمیر، مسائل امنیت ملی، کووید-19 و موضوع FATF صحبت نکرده است، اما او اکنون اصرار به مذاکره دارد.
وزیر اطلاعات با اعلام «عامل خارجی» و «دزد توشاخانا» گفت: مذاکره با کسانی که گفته می شود 60 میلیارد روپیه غارت کرده اند انجام نمی شود، زیرا چنین فردی به دادگاه کشیده می شود نه پای میز مذاکره.
شازیه ماری، وزیر کاهش فقر، که به حزب مردم پاکستان تعلق دارد، گفت که خان مسئول وضعیت به وجود آمده پس از 9 مه است. او گفت که صحبت در مورد مذاکرات اکنون چیزی جز شستشوی چشم نیست.
وزیر گفت که اوباش به دستور خان به خانه جناح در لاهور و مرکز امنیت در راولپندی حمله کردند. او گفت: «او فرزندانش را در امنیت لندن نگه می‌دارد، اما کودکان ملت را به ارتکاب اعمال ضد دولتی تحریک می‌کند.
ماری یادآور شد که بلاول بوتو زرداری، رئیس PPP، وزیر خارجه کشور، تلاش کرد تا احزاب سیاسی را به میز مذاکره بکشاند و تیمی متشکل از رهبران ارشد برای مذاکره با احزاب سیاسی تشکیل داد. با این حال، عمران تلاش های بلاال را خراب کرد.
او گفت که غرور خان منجر به سقوط او شد و از اینکه نخست وزیر سابق اجازه نداد حزب تحریک انصاف به یک حزب سیاسی تبدیل شود، ابراز تأسف کرد.
او گفت: «صحبت کردن درباره مذاکرات پس از انجام همه کارها، ادعایی است.
حافظ حمدالله، سخنگوی جمعیت علمای اسلام (JUI-F) نیز خان را مغز متفکر حملات 9 مه خواند. او گفت که هدف قرار دادن تأسیسات نظامی مساوی با جنگ علیه دولت است.
او گفت که با یک شورشی مذاکره نمی شود اما مستحق مجازات شدید است.
حمدالله در حالی که پیش بینی می کرد که زندان مقصد خان خواهد بود، گفت که زمان آن رسیده است که او به خاطر اعمال خود پاسخگو باشد. وی افزود: درخواست خان برای گفتگو چیزی جز یک شوخی نیست.