ابوظبی: چرا حملات هواپیماهای بدون سرنشین در امارات می تواند نقطه عطف خطرناکی باشد؟

در پاسخ، امارات و عربستان سعودی با حمله هوایی به صنعا، پایتخت یمن، دست کم 12 نفر را کشتند که مرگبارترین بمباران این شهر از سال 2019 تاکنون بود.

جدای از تشدید خشونت در منطقه ای که به دنبال بازگرداندن صفحه یک دهه جنگ های نیابتی است، تبادل آتش همچنین می تواند مجموعه ای از گفتگوهای سطح بالا بین دشمنان منطقه ای و بین المللی را مخدوش کند. مذاکرات بین ایران و قدرت های غربی در مورد چگونگی احیای توافق 2015 برای محدود کردن برنامه هسته ای تهران اخیراً نشانه هایی از پیشرفت را نشان داده است. و همچنین نشانه هایی وجود دارد که بحث های تاریخی اما دشوار بین عربستان سعودی و رقیب منطقه ای ایران در حال به ثمر نشستن است.

اما حملات بی‌سابقه حوثی‌ها در ابوظبی می‌تواند آچاری را به این مذاکرات بیندازد.

و اگر شورشیان به وعده خود مبنی بر انجام حملات بیشتر عمل کنند، می تواند وجهه امارات متحده عربی را به عنوان مکانی امن برای زندگی، کار و تجارت در یک منطقه آشفته تخریب کند.

در اینجا آنچه باید در مورد بحران بدانید.

در این تصویر ماهواره‌ای که توسط Planet Labs PBC ارائه شده است، روز دوشنبه دود از یک انبار سوخت در محله مصفاه ابوظبی بلند می‌شود.

چرا حمله حوثی ها اینقدر مهم بود؟

علاوه بر این که اولین حمله مرگبار در امارات طی سالیان متمادی بود، حملات پهپادی روز دوشنبه توانایی حوثی ها را در انجام حملات دوربرد نشان داد. شورشیان یمن اغلب حملات برون مرزی را به عربستان سعودی، همسایه یمن انجام می دهند، اما این حملات در مقایسه با ابوظبی فاصله نسبتاً کمی داشتند و اکثریت قریب به اتفاق موشک ها و پهپادها قبل از اصابت به اهداف خود رهگیری شدند.

قیمت نفت پس از این حملات افزایش یافت که موجی از محکومیت های بین المللی را از سوی ایالات متحده و دیگر رهبران جهان برانگیخت. شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی از ایالات متحده خواست تا حوثی ها را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی طبقه بندی کند – برچسبی که در روزهای پایانی دولت ترامپ قبل از لغو توسط جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، نهادینه شد.

حوثی‌ها قبلاً مدعی شده‌اند که حملاتی را به امارات انجام داده‌اند، اماراتی که با آن مرز مشترکی ندارد. اما مقامات اماراتی هرگز حملات ادعایی را تایید نکردند و بسیاری از ناظران این ادعاها را دور از ذهن می‌دانستند.

اکنون حوثی‌های یمن تهدیدی را که سال‌ها علیه امارات متحده عربی، شریک اصلی ائتلاف در کمپین نظامی شش ساله به رهبری عربستان سعودی برای سرکوب شورشیان مورد حمایت ایران، انجام داده‌اند، انجام داده‌اند.

بقایای ساختمان‌هایی که در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در روز سه‌شنبه در صنعا یمن آسیب دیدند.

در سال 2019، امارات بیشتر نیروهای خود را از یمن خارج کرد، زیرا به طور خصوصی جنگ را غیرقابل پیروز دانست. این کمپین نتوانست شورشیان را سرکوب کند، اما تلفات انسانی عظیمی را به همراه داشت و هزاران یمنی کشته شدند و سوءتغذیه و بیماری گسترده شد.

اما اخیراً امارات به جنگ بازگشته است و از گروه های یمنی در مناطق نفت خیز مانند استان های نفت خیز شبوه و مارب حمایت می کند و جنگجویان حوثی را از شهر بیابانی استراتژیک عقب رانده می شود.

اکنون، تحلیلگران می گویند که شورشیان مشتاق هستند تا جرقه خروج اماراتی دیگر را بزنند.

ماگد المذاجی، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران مرکز مطالعات استراتژیک صنعا، گفت: “مداخله نیروهای مورد حمایت امارات یک بازی را تغییر داد. این امر حوثی ها را خشمگین کرد.” حوثی ها در تلاش هستند تا با ایجاد تصویری از ثبات و امنیت در امارات، نوعی تعادل ایجاد کنند.

امارات چه چیزی در خطر است؟

این کشور نفت‌خیز برای دهه‌ها توانسته است از آشفتگی سیاسی که در سایر نقاط منطقه رخ می‌دهد جلوگیری کند. ثبات یکی از مهمترین نقاط فروش امارات است — کمک به جذب میلیون ها مهاجر خارجی و میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی — اما در صورت تشدید درگیری با حوثی ها این تصویر ممکن است از بین برود.

امارات متحده عربی به شدت به کارگران خارجی متکی است که اکثریت قریب به اتفاق نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند. مقامات به شدت شهرت کشور را مدیریت می کنند و آزادی بیان سیاسی عملاً وجود ندارد. مدافعان این محدودیت‌ها در بیان استدلال می‌کنند که این محدودیت‌ها برای حفظ ثبات در برابر همه شانس‌ها در خاورمیانه پر از درگیری ضروری هستند.

افق ابوظبی، تصویر در سال 2020.

اما برای سال‌ها، سیاست خارجی عضلانی امارات – که شاهد مداخله آن در مصر، لیبی، سوریه و شاخ آفریقا، علاوه بر یمن بود، این ثبات را به خطر انداخت. زمانی که نفتکش‌ها در سال 2019 در سواحل امارات توسط دشمن منطقه‌ای ایران هدف قرار گرفتند، ابوظبی به سرعت تغییر مسیر داد.

از آن زمان به بعد، این یک ولگردی دیپلماتیک برای التیام شکاف های چند ساله بوده است. این کشور اقدامات متعددی را به ایران انجام داده است، از جمله فرستادن یک هیئت بلندپایه بنا بر گزارش ها در اکتبر 2019 و سپس در اواخر سال 2021. همچنین پس از حمایت از گروه های مسلحی که به دنبال سرنگونی او بودند، روابط خود را با بشار اسد، رئیس جمهور منسوخ سوریه، اصلاح کرد. در جنگ آن کشور رهبری امارات بارها گفته است که به دنبال تبدیل شدن به یک نیروی کاهش دهنده تنش در منطقه است.

با این حال، حمله روز دوشنبه بر نکته‌ای تأکید کرد که بسیاری از ناظران به آن اشاره کرده‌اند، و آن این است که ورق زدن یک دهه جنگ نیابتی غرق در خون، نه روان و نه آنی خواهد بود. همه کشورهای منطقه، نه فقط امارات متحده عربی، در کاهش سریع خشونت های روز دوشنبه منفعت خاصی خواهند داشت.

آیا ایران در حمله حوثی ها به امارات دست داشت؟

ما نمی دانیم. آنچه ما می دانیم این است که پهپادها احتمالاً توسط ایران، حامی اصلی حوثی ها در جنگ آنها علیه دولت بین المللی به رسمیت شناخته شده یمن، تامین شده است. اما مشخص نیست که آیا حامیان حوثی ها در تهران دستور حمله را داده اند یا این که گروه شورشی ناگهان سرکشی کرده است.

این اولین باری نیست که گروه های همسو با ایران راه خود را طی می کنند. در نوامبر 2021، اسماعیل قاآنی، رئیس نیروی قدس سره ایران، مدت کوتاهی پس از سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران، به دیدار مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رفت. برخی از ناظران این دیدار را تلاشی برای فاصله گرفتن ایران از اقدامات متحدان مبارز خود دانستند.

یکی دیگر از دلایل مشکوک بودن حوثی ها به میل خود این است که ایران بارها گفته است که می خواهد روابط با دشمنان منطقه ای خود را احیا کند. به گزارش رسانه دولتی ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو جدید ایران، حداقل دو دعوت نامه برای سفر به امارات دریافت کرده است.

عربستان سعودی و امارات در بیانیه های خود در محکومیت حمله در ابوظبی – به طور غیر مشخص – از مقصر دانستن حامیان گروه شورشی در تهران دوری کردند. ایران هنوز علناً در مورد این حمله اظهار نظر نکرده است.

با این حال، مثل همیشه، خواندن رهبری ایران سخت است. شبکه خبری لبنانی المیادین گزارش داد که رئیسی روز دوشنبه، روز حمله، با رئیس تیم مذاکره کننده صنعا در تهران دیدار کرد. برخی از ناظران آن را پذیرش مسئولیت حمله ابوظبی می دانستند.

این برای مذاکرات هسته ای ایران چه معنایی دارد؟

خشونت روز دوشنبه این پتانسیل را دارد که مذاکرات هسته ای در وین و همچنین مذاکرات موازی بین عربستان سعودی و ایران را برای موفقیت نسخه دوم احتمالی توافق 2015 حیاتی کند.

اگر تصور شود که ایران در پس حمله روز دوشنبه در ابوظبی قرار دارد – همان طور که آنها به طور گسترده متهم به حملات 2019 به پالایشگاه های نفت آرامکو شدند (ایران این اتهامات را رد کرد) – در این صورت اقدامات اعتمادسازی ممکن است از بین برود و مشاهده اینکه چگونه مذاکرات می تواند ادامه یابد دشوار است.

از سوی دیگر، اگر ایران حوثی‌ها را به‌عنوان پیش‌فرض برای دشمنان منطقه‌ای‌اش به پا کند، خشونت روز دوشنبه ممکن است منفجر شود و مذاکرات احتمالاً بدون کاهش ادامه یابد.

سارا ال سیرگانی از CNN در این گزارش از ابوظبی مشارکت داشت.