اتحادیه اروپا در پاسخ به BRI چین از طرح جهانی زیربنایی 300 میلیارد یورویی رونمایی کرد

بروکسل: کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از طرحی برای سرمایه گذاری 300 میلیارد یورویی (340 میلیارد دلاری) در سطح جهان تا سال 2027 در پروژه های زیرساختی، دیجیتالی و آب و هوایی به عنوان جایگزین بهتری برای طرح کمربند و جاده چین رونمایی کرد. این طرح که دروازه جهانی نام دارد، تقویت زنجیره تامین اروپا، تقویت تجارت اتحادیه اروپا و کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، با تمرکز بر دیجیتالی‌سازی، سلامت، آب و هوا و انرژی و بخش‌های حمل‌ونقل و همچنین آموزش و پژوهش است. چین پروژه کمربند و جاده خود را در سال 2013 برای تقویت روابط تجاری با سایر نقاط جهان راه اندازی کرد و هزینه های زیادی را برای توسعه زیرساخت ها در ده ها کشور در سراسر جهان هزینه کرده است.
اما مقامات اتحادیه اروپا می گویند که تامین مالی ارائه شده توسط پکن اغلب نامطلوب است، شفاف نیست، و برخی از کشورهای فقیرتر، به ویژه در آفریقا را از طریق بدهی به چین وابسته می کند. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت، برخلاف چین، اتحادیه اروپا تضمین می‌کند که جوامع محلی از پروژه‌های زیرساختی تحت گلوبال گیت‌وی منتفع می‌شوند و همچنین بخش خصوصی را با خود به همراه خواهد داشت، که مشارکت اتحادیه اروپا به معنای ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری است. فون در لاین در یک کنفرانس خبری با پرده برداری از طرح اتحادیه اروپا که آن را «یک جایگزین واقعی» خواند، گفت: «در واقع، کشورها… به پیشنهادات بهتر و متفاوتی (به ابتکار چین) نیاز دارند.
پول اتحادیه اروپا در قالب کمک های بلاعوض، وام ها و ضمانت ها از سوی موسسات، دولت ها و همچنین موسسات مالی اتحادیه اروپا و بانک های توسعه ملی تامین خواهد شد. کمیسیون گفت که این “با شرایط منصفانه و مطلوب” ارائه می شود تا دولت های کشورهای ثالث با مشکل بدهی مواجه نشوند. کمیسر مشارکت های بین المللی اتحادیه اروپا، جوتا اورپیلینن، گفت که میزان پولی که اتحادیه اروپا برای کمک های توسعه هزینه می کند، مشابه چین است.