اتحادیه اروپا می‌خواهد میلیون‌ها کارگر اقتصاد گیگ مرخصی با حقوق و حداقل دستمزد دریافت کنند

کمیسیون اروپا قوانین جدیدی برای “سکوهای دیجیتال” پیشنهاد کرد در روز پنجشنبه که می تواند شرکت های حمل و نقل و حمل و نقل مانند Uber و Deliveroo را مجبور کند رانندگان قراردادی خود را به عنوان کارمند طبقه بندی کنند. کمیسیون تخمین می زند که این قوانین می تواند بین 1.7 تا 4.1 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

کمیسیون تخمین می‌زند که این پیشنهادها، در صورت تصویب، شرکت‌ها را در معرض جریمه‌های دولت‌ها و مطالبات غرامت از کارگران قرار می‌دهد و می‌تواند سالانه تا ۴ میلیارد یورو (۴.۵ میلیارد دلار) درآمد مالیاتی اضافی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌دست آورد.

نیکلاس اشمیت، کمیسر اتحادیه اروپا برای مشاغل و حقوق اجتماعی در بیانیه ای گفت: «ما باید از پتانسیل ایجاد شغل در پلتفرم های دیجیتال حداکثر استفاده را ببریم. “اما ما همچنین باید مطمئن شویم که آنها مشاغل باکیفیتی هستند که باعث ایجاد بی ثباتی نمی شوند، بنابراین افرادی که از طریق آنها کار می کنند امنیت دارند و می توانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند.”

کارگرانی که در حال حاضر دارای وضعیت خوداشتغالی هستند، در صورت رعایت هر دو معیار زیر در آینده به عنوان کارمند تلقی می شوند: شرکت حقوق آنها را تعیین می کند، قوانین ظاهری و رفتاری را صادر می کند، توانایی آنها را در انتخاب وظایف و ساعات کاری محدود می کند، بر آنها نظارت می کند. به صورت الکترونیکی کار می کنند و آنها را از کار برای اشخاص ثالث منع می کند.

و بار اثبات بر دوش شرکت‌ها – نه کارگران – خواهد بود تا نشان دهند معیارها برآورده نشده‌اند.

کمیسیون در پیشنهاد خود گفته است که برخی از کارگران از حقوق کار و اجتماعی که با وضعیت شغلی همراه است محروم می شوند، مانند حق دریافت حداقل دستمزد، مرخصی استحقاقی و شرکت در مذاکرات دسته جمعی.

کارفرمایان همچنین باید به کارگران بگویند دقیقاً چگونه پلتفرم های دیجیتالی آنها را نظارت می کنند و وظایف را تعیین می کنند.

این پیشنهادها به شکل پیش نویس دستورالعمل است، یک قطعه قانونی که پس از تصویب توسط دولت های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا، سپس با معرفی قوانین محلی در کشورهای عضو تصویب می شود – فرآیندی که می تواند سال ها طول بکشد.

Uber و Deliveroo عقب نشینی می کنند

کارفرمایان گیگ قبلاً در چندین کشور از جمله اسپانیا و بریتانیا در مورد نحوه طبقه بندی کارگران با چالش های قانونی مواجه شده اند.. در ماه فوریه، دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که رانندگان اوبر کارگر هستند، نه پیمانکار، و از حقوقی مانند تعطیلات با حقوق برخوردارند.

مدل کسب‌وکار اوبر در تضاد شدید با برخی از اپلیکیشن‌های تحویل ۱۵ دقیقه‌ای که به سرعت در حال رشد هستند، مانند گوریل‌ها که سواران خود را به کار می‌گیرند، قرار دارد. این شرکت آلمانی در وب‌سایت خود می‌گوید که این یک «تصمیم بسیار عمدی برای الگوبرداری از اقتصاد گیگ» بوده است و می‌گوید سواران آن بیمه درمانی و مرخصی با حقوق دریافت می‌کنند.

سخنگوی اوبر در بیانیه ای ایمیلی به CNN Business گفت که این شرکت “متعهد به بهبود شرایط کاری برای صدها هزار راننده و پیک است که برای کار منعطف به برنامه ما متکی هستند.”

سخنگو افزود: «اما ما نگران هستیم که پیشنهاد کمیسیون نتیجه معکوس داشته باشد – هزاران شغل را در معرض خطر قرار دهد، مشاغل کوچک را در پی همه‌گیری فلج کند و به خدمات حیاتی آسیب برساند که مصرف‌کنندگان در سراسر اروپا به آن متکی هستند.»

سخنگوی Deliveroo در بیانیه‌ای به CNN Business گفت که پیشنهادات اتحادیه اروپا “بی‌اطمینانی را افزایش می‌دهد و برای وکلا بهتر از کارگران پلت فرم خوداشتغال خواهد بود” و این شرکت “به طور سازنده با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تعامل خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که نگرانی‌های ما وجود دارد. و بهترین منافع سوارکاران در نظر گرفته می شود.”