اتحادیه اروپا می‌گوید در تغییر عمده، تقویت‌کننده‌های واکسن باید برای همه بزرگسالان در نظر گرفته شود

بروکسل: رئیس آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا، آندریا آمون، روز چهارشنبه گفت که تقویت‌کننده‌های واکسن کووید-19 باید برای همه بزرگسالان با اولویت برای افراد بالای 40 سال در نظر گرفته شود تا در دستورالعمل این آژانس تغییری اساسی ایجاد شود.
توصیه های صادر شده توسط مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) برای دولت های اتحادیه اروپا الزام آور نیست اما برای تصمیم گیری در مورد سیاست های بهداشتی استفاده می شود.
آمون در بیانیه ای ثبت شده گفت: “دوزهای تقویت کننده باید برای همه افراد بزرگسالی که افراد بالای 40 سال را در اولویت قرار می دهند، در نظر گرفت.” و اشاره کرد که تقویت کننده ها باید حداقل شش ماه پس از تکمیل برنامه واکسن اولیه تجویز شوند.
ECDC در دستورالعمل قبلی خود که در ماه سپتامبر همراه با آژانس دارویی اروپا (EMA) صادر شد، گفت که نیازی فوری به تجویز دوزهای تقویت کننده برای افراد کاملاً واکسینه شده در جمعیت عمومی وجود ندارد، اما پیشنهاد کرد که دوزهای اضافی باید برای افراد مبتلا در نظر گرفته شود. سیستم ایمنی ضعیف شده و می تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی برای افراد ضعیف سالمند استفاده شود.
ECDC در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: شواهد موجود از اسرائیل و بریتانیا نشان می‌دهد که افزایش قابل توجهی در محافظت در برابر عفونت و بیماری شدید پس از دوز تقویت‌کننده در تمام گروه‌های سنی در کوتاه‌مدت وجود دارد.
این توصیه می‌کند که به همه بزرگسالان با اولویت “برای افراد بالای 40 سال” داروهای تقویت کننده داده شود.
آمون گفت که تقویت کننده ها محافظت در برابر عفونت های ناشی از کاهش ایمنی را افزایش می دهند و “به طور بالقوه می توانند انتقال را در جمعیت کاهش دهند و از بستری شدن و مرگ بیشتر در بیمارستان جلوگیری کنند”.
او به کشورهایی که سطح واکسیناسیون پایینی دارند توصیه کرد که گسترش خود را تسریع کنند و در مورد خطرات بالای افزایش بیشتر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در اروپا در دسامبر و ژانویه در صورت عدم اجرای اقدامات توصیه شده هشدار داد.
به گفته مقامات، کمیسیون اروپا انتظار می‌رود در اواخر این هفته هنگام پیشنهاد تغییرات در استفاده از گواهی‌های کووید-19، توصیه‌های تقویت‌کننده‌ها را در نظر بگیرد.
بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از قبل شروع به دادن دوزهای تقویت کننده به جمعیت خود کرده اند، اما از معیارهای متفاوتی برای انتخاب گروه هایی که اولویت دارند و از فواصل متفاوت بین واکسیناسیون های اولیه و تقویت کننده ها استفاده می کنند.
اتریش، که این هفته در میان افزایش موارد ابتلا، قرنطینه را مجدداً برقرار کرده است، تصمیم گرفته است که پس از چهار ماه، دوز اضافی را اعمال کند، در حالی که در ایتالیا دوز اضافی را می توان پس از پنج ماه تجویز کرد.