اتیوپی: ابی احمد، نخست وزیر می گوید که او نیروهای نظامی را در خط مقدم مقابله با شورشیان رهبری خواهد کرد

او اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای در توییتر خود نوشت: «از فردا به جبهه جنگ می‌روم تا شخصاً نیروهای دفاعی را رهبری کنم.» “آنهایی از شما که قصد دارید یکی از فرزندان اتیوپی باشید که در تاریخ تجلیل خواهند شد، امروز برای کشور خود برخیزید، بیایید در جبهه جنگ ملاقات کنیم.”

«در گذشته و حال، نیازها و زندگی تک تک ما در زیر است [the needs of] اتیوپی، ابی افزود: ما ترجیح می‌دهیم برای نجات اتیوپی بمیریم تا بیشتر از اتیوپی.

آبی از این فشار به عنوان “نبرد نهایی برای نجات اتیوپی” از “دشمنان داخلی و خارجی” یاد کرد که به گفته او “آماده هستند تا قدرت خود را بر روی ضعف اتیوپی ایجاد کنند.”

تصویر نخست وزیر اتیوپی ابی احمد در آدیس آبابا در 13 ژوئن.

این بیانیه پس از آن صادر می شود که جبهه آزادیبخش خلق تیگرایان (TPLF) – حزب حاکم سابق تیگری – ادعا کرد که جنگجویان آن دو شهر را در حین پیشروی به سمت پایتخت آدیس آبابا، بیش از یک سال پس از شروع درگیری در شمال، تصرف کرده اند. کشور.

یکی از شهرهایی که TPLF ادعا می کند روز شنبه تصرف شد شامل شوا روبیت است که در حدود 220 کیلومتری (136 مایلی) شمال شرقی آدیس آبابا است. CNN نتوانسته است با دولت فدرال برای اظهار نظر در مورد این ادعا تماس بگیرد.

گتاچو ردا، سخنگوی TPLF در توئیتی به بیانیه ابی پاسخ داد و هشدار داد که “نیروهای ما از پیشروی بی‌وقفه خود برای پایان دادن به مهار او بر مردم ما تسلیم نخواهند شد.”

اتیوپی در حال جنگ با خودش است.  در اینجا چیزی است که باید در مورد درگیری بدانید

در حالی که نخست وزیر در میدان جنگ حضور دارد، وظایف او و سایر مدیرانی که به مبارزه پیوسته اند، توسط مقامات فدرال و منطقه ای انجام می شود که “با حداکثر ظرفیت خود” برای نظارت بر توسعه و اداره کشور کار خواهند کرد.

ابی در پایان بیانیه خود گفت: «اتیوپی نام برندگان است، من هرگز شک ندارم که نسل من بهای آن را به عنوان نماد آزادی خواهد پرداخت.»

زمانی که ابی در سال 2019 جایزه صلح نوبل را به دلیل پایان دادن به جنگ 20 ساله بین اتیوپی و اریتره دریافت کرد، از او به عنوان یک صلح‌ساز منطقه ستایش شد. اکنون، او رهبری یک جنگ داخلی طولانی با شورشیان در تیگری را برعهده دارد که طبق بسیاری از روایت‌ها نشانه‌های نسل‌کشی را دارد.

در نوامبر 2020، ابی دستور حمله نظامی در شمال منطقه تیگری را صادر کرد و قول داد که درگیری به سرعت حل شود. یک سال بعد، جنگ هزاران کشته برجای گذاشت، بیش از 2 میلیون نفر را از خانه های خود آواره کرد، به قحطی دامن زد و موجی از جنایات را به راه انداخت.