اتیوپی: اتیوپی ایالات متحده و متحدانش را به رویکرد “مخرب” متهم می کند

آدیس آبابا: اتیوپی روز سه‌شنبه پس از اینکه واشنگتن و متحدانش زنگ خطر را به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت غیرقانونی شهروندان بر اساس دلایل قومیتی به صدا درآوردند، اتیوپی ایالات متحده را به «تداوم یک روایت مخرب» متهم کرد.
ایالات متحده و سایر کشورهای غربی روز دوشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند و گفتند که آنها “عمیقاً از گزارش های اخیر مبنی بر بازداشت تعداد زیادی از شهروندان اتیوپیایی بر اساس قومیت و بدون اتهام” توسط دولت اتیوپی نگران هستند و خواستار توقف دستگیری ها شدند.
دولت اتیوپی در اوایل ماه نوامبر پس از اینکه گروه شورشی جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF) ادعا کرد که در یک بزرگراه کلیدی به آدیس آبابا پایتخت این کشور پیشروی کرده‌اند، وضعیت فوق‌العاده سراسری اعلام کرد.
از آن زمان گزارش‌های نگران‌کننده‌ای منتشر شد و سازمان دیده‌بان حقوق بشر وابسته به دولت اتیوپی تخمین زد که هزاران نفر دستگیر شده‌اند.
وکلا و گروه‌های حقوقی می‌گویند که به نظر می‌رسد این بازداشت‌ها عمدتاً بر اساس قومیت تیگرایان را هدف قرار می‌دهد.
روز سه‌شنبه، بیلن سیوم، سخنگوی نخست‌وزیر ابی احمد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این اقدامات «هیچ گروه خاصی از مردم را بر اساس هویت قومی‌شان هدف قرار نمی‌دهد».
او گفت: «تلقین در این زمینه نادرست است، نه تنها نادرست است، بلکه یک روایت مخرب را نیز تداوم می بخشد»، و افزود که این بازداشت ها «بر اساس شواهد و شهادت های معتبر» انجام شده است.
اظهارات او ساعاتی پس از آن بیان شد که دولت اعلام کرد شهرهای استراتژیک دسی و کومبولچا را بازپس گرفته است، آخرین مورد در دور پیشروی های ارضی که توسط نیروهای طرفدار ابی ادعا شده است.
پس از آنکه شورشیان به عنوان بخشی از راهپیمایی به سمت آدیس آبابا، دستاوردهای بزرگ ارضی را گزارش کردند، ابی ماه گذشته اعلام کرد که به میدان نبرد می رود.
از آن زمان، دولت بازپس گیری چندین شهر کوچک، از جمله سایت میراث جهانی یونسکو Lalibela را که به خاطر کلیساهای سنگی قرن دوازدهمی مشهور است، اعلام کرده است.
TPLF ادعاهای دولت را رد کرده و گفته است که شورشیان در حال عقب نشینی استراتژیک هستند و شکست نخورده باقی مانده اند.
ترس از راهپیمایی شورشیان در آدیس آبابا، کشورهایی مانند ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا را بر آن داشته است تا از شهروندان خود بخواهند که هر چه زودتر اتیوپی را ترک کنند، اگرچه دولت ابی می گوید این شهر امن است.
جنگ در نوامبر 2020 شروع شد، زمانی که ابی نیروها را به تیگری فرستاد تا TPLF را سرنگون کنند — اقدامی که به گفته او در پاسخ به حملات شورشیان به اردوگاه های ارتش انجام شد.
اما شورشیان بازگشتی شوکه کننده داشتند و تا پایان ژوئن بیشتر Tigray را پس گرفتند و سپس به مناطق همسایه Amhara و Afar گسترش یافتند.
بر اساس برآوردهای سازمان ملل، جنگ هزاران نفر را کشته، بیش از دو میلیون نفر را آواره کرده و صدها هزار نفر را به شرایطی شبیه قحطی کشانده است.
اتحادیه آفریقا تلاش‌های بین‌المللی را برای میانجی‌گری برای آتش‌بس رهبری می‌کند، اما تاکنون پیشرفت ملموس کمی گزارش شده است.