اتیوپی به دنبال تحقیقات CNN دسترسی به برنامه تجاری سودآور ایالات متحده را از دست می دهد

در این بیانیه آمده است که اتیوپی بند 506a قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) را نقض کرده است. این بند تصریح می کند که کشورهای واجد شرایط نباید دست به «نقض فاحش حقوق بشر به رسمیت شناخته شده بین المللی» بزنند. این اقدام پس از تحقیقات CNN در اوایل سال جاری صورت گرفت.
رئیس جمهور جو بایدن، یک ماه پس از اینکه به کنگره اطلاع داد که قصد دارد به عضویت اتیوپی در توافق پایان دهد، به طور رسمی این تصمیم را در یک اعلامیه اعلام کرد.

اخطار فسخ، که در مورد گینه و مالی نیز اعمال می شود، از 1 ژانویه 2022 لازم الاجرا است.

بایدن گفت: «با وجود تعامل فشرده بین ایالات متحده و دولت‌های اتیوپی، گینه و مالی، این دولت‌ها نتوانسته‌اند نگرانی‌های ایالات متحده در مورد عدم انطباق خود با معیارهای واجد شرایط بودن AGOA را برطرف کنند.

سی‌ان‌ان گزارش‌های گسترده‌ای در مورد نقض حقوق بشر در جریان درگیری، از جمله بازداشت‌ها، اعمال خشونت جنسی، و قتل‌هایی که نشانه‌های نسل‌کشی دارند، گزارش کرده است – یافته‌هایی که به درخواست‌های قانون‌گذاران دو حزبی برای اقدام دولت کمک کرده است.

تحقیقات سی‌ان‌ان که در اوایل اکتبر منتشر شد نشان داد که دولت اتیوپی از خطوط هوایی تجاری شاخص این کشور، خطوط هوایی اتیوپی – یکی از ذینفعان کلیدی AGOA – برای انتقال سلاح به اریتره همسایه در طول جنگ استفاده کرده است. خطوط هوایی اتیوپی در بیانیه ای اعلام کرد که “به شدت” یافته های تحقیقات را رد کرده است.

مدت کوتاهی پس از تحقیقات، مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که در سال 2022 صلاحیت اتیوپی را بررسی خواهند کرد، یعنی نقطه بررسی برنامه ریزی شده.

عضویت AGOA صدها میلیون دلار از دسترسی مطلوب به بازار اتیوپی ارزش دارد. این قانون به کشورهای واجد شرایط دسترسی معاف از عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده برای بیش از 1800 محصول علاوه بر بیش از 5000 محصولی که قبلاً واجد شرایط دسترسی معاف از مالیات هستند، می دهد.

در نوامبر، درگیری در اتیوپی یک نقطه عطف تلخ و یک ساله را پشت سر گذاشت. درخواست‌های مکرر از سوی ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از طرف‌های درگیر، از جمله دولت نخست‌وزیر ابی احمد، نیروهای اریتره و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF) برای پایان دادن به خصومت‌ها شده است.

جنیفر هانسلر، جیانلوکا مزوفیوره، کتی پولگلاس و باربارا آروانیتیدیس از سی‌ان‌ان در گزارش‌ها مشارکت کردند.