ارتش: روند محاکمه علیه عمران بر اساس قوانین نظامی دستگیری معترضان آغاز شد: رئیس ارتش پاکستان

اسلام آباد: با کنار گذاشتن نگرانی های گروه های حقوق بشر، پاکستان ارتش سرلشکر عاصم منیر گفته است که مقامات یک “فرآیند قانونی محاکمه” را تحت قوانین سختگیرانه نظامی علیه افرادی که در حملات اخیر به تاسیسات نظامی پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق دخیل بودند، آغاز کرده اند. ژنرال منیر روز شنبه در جریان بازدید از لاهور، مرکز استان پنجاب، شهری که بیشترین آسیب را از تظاهرات خشونت آمیز دیده است، این را افشا کرد.
بر اساس بیانیه اواخر شب ارتش، ژنرال منیر رئیس ارتش در جمع افسران و سربازان پادگان در مقر سپاه سخنرانی کرد.
وی گفت: «روند قانونی محاکمه برنامه‌ریزان، محرک‌ها، عاملان و عاملان فاجعه نهم ماه مه بر اساس قانون ارتش پاکستان و قانون محرمانه رسمی طبق رویه‌های قانونی موجود و مقرر برگرفته از قانون اساسی پاکستان آغاز شده است».
در 9 مه، پس از دستگیری خان توسط تکاوران شبه نظامی از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او دوازده تاسیسات نظامی از جمله تاسیسات نظامی را تخریب کردند خانه جناح (خانه فرماندهی سپاه لاهور)، میانوالی پایگاه هوایی و ساختمان ISI در فیصل آباد. ستاد ارتش (GHQ) در راولپندی همچنین برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
ژنرال منیر در جریان رویدادهای 9 مه قرار گرفت. او همچنین از خانه جناح و دیگر تأسیسات ارتش که آشکارا توسط شورشگران با انگیزه سیاسی مورد حمله و تخریب قرار گرفته بودند، بازدید کرد.
رئیس ستاد کل ارتش تاکید کرد که نیروهای مسلح از مردم نیرو می گیرند و هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف بین ارتش و مردم پاکستان اقدامی علیه دولت است که تحت هیچ شرایطی نه قابل تحمل است و نه قابل اغماض. بیانیه گفت.
وی خاطرنشان کرد: نیروهای متخاصم و دشمن و یاران آنها با اخبار جعلی و تبلیغاتی تلاش زیادی برای ایجاد سردرگمی کرده‌اند اما با حمایت ملت همه این طرح‌های دشمن شکست خواهد خورد.
ژنرال منیر همچنین از خطوط قربان بازدید کرد و با مقامات پلیس دیدار کرد و از حرفه ای بودن و خویشتنداری آنها در جریان ناآرامی ها و خرابکاری ها قدردانی کرد. وی از حمایت کامل ارتش از سازمان های مجری قانون برای ارتقای ظرفیت، اشتراک اطلاعات و آموزش آنها اطمینان داد.