ارتش سودان با بازگرداندن حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده، موافقت کرد

خارطوم: فضل الله برمه نصیر، رئیس حزب امت، به رویترز گفت که ارتش سودان برای بازگرداندن عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده پس از هفته ها ناآرامی های ناشی از کودتا، برنامه ریزی می کند.
نصیر که در مذاکرات منتهی به توافق شرکت کرد، گفت که حمدوک یک کابینه مستقل از تکنوکرات ها تشکیل خواهد داد و همه زندانیان سیاسی بر اساس توافقنامه بین احزاب سیاسی نظامی و غیرنظامی آزاد خواهند شد.
یک منبع آگاه از مذاکرات گفت که شورای حاکمیتی روز یکشنبه قبل از اعلام توافق جلسه فوری برگزار خواهد کرد.
مشخص نیست که چه مقدار از ائتلاف غیرنظامی نیروهای آزادی و تغییر که قدرت را با ارتش تقسیم کرده بودند، بخشی از این معامله خواهند بود.
گروه‌های فعالی که از زمان کودتا اعتراضات را رهبری می‌کنند، خواستار خروج نظامیان از سیاست شده‌اند.
مشاور رسانه ای رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان بلافاصله برای اظهار نظر در تماس نیست.
حمدوک زمانی که ارتش قدرت را در 25 اکتبر به دست گرفت، در حبس خانگی قرار گرفت و روند گذار به سوی دموکراسی را که پس از سرنگونی عمر البشیر، حاکم مستبد دیرینه در سال 2019 توافق شده بود، از مسیر خارج کرد.
ارتش کابینه حمدوک را منحل کرد و تعدادی از غیرنظامیان را که بر اساس توافقنامه تقسیم قدرت با ارتش پس از برکناری بشیر مناصب بالایی داشتند، بازداشت کرد.
به گفته منابع نزدیک به وی، پس از کودتا، حمدوک خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و بازگشت به تقسیم قدرت به عنوان پیش شرط مذاکره شده بود.
کودتا منجر به یک کمپین تظاهرات گسترده علیه ارتش شد و فعالان روز یکشنبه خواستار تظاهرات بیشتر شدند.
قدرت های غربی که از انتقال سیاسی سودان حمایت کرده بودند، این تصرف را محکوم کردند و برخی از کمک های اقتصادی به سودان را به حالت تعلیق درآوردند.