ارتش پاکستان متعهد شده است که هیچ محدودیتی برای حمله به اموال اوباش ندارد

اسلام آباد: ارتش پاکستان اعلام کرد که «دیگر خویشتنداری» در مورد گروه هایی که به تأسیسات نظامی حمله می کنند اعمال نخواهد شد و متعهد شد که علیه کسانی که پس از دستگیری چشمگیر عمران خان، نخست وزیر پیشین در هفته گذشته به اموال آسیب رسانده اند، اقدام قانونی خواهد کرد.
ارتش در بیانیه‌ای اواخر روز دوشنبه بدون نام بردن از کسی گفت: «نیروهای مسلح به خوبی از برنامه‌ریزان، محرک‌ها، عوامل و عاملان این حملات آگاه هستند و تلاش‌ها برای ایجاد تحریف در این زمینه کاملاً بیهوده است».
«کسانی که در این جنایات شنیع علیه تأسیسات نظامی و تجهیزات شخصی دخیل هستند، از طریق محاکمه بر اساس قوانین مربوطه پاکستان از جمله محاکمه خواهند شد. قانون ارتش پاکستان و قانون محرمانه رسمی.»
واکنش تند ارتش نشانگر تشدید تنش دیگری در رویارویی مداوم بین قدرتمندترین نهاد پاکستان و خان ​​است که توسط یک آژانس ضد اختلاس دستگیر و سپس توسط دادگاه عالی آزاد شد. بازداشت او خشم گسترده‌ای را در میان هوادارانش برانگیخت و برخی از گروه‌ها به مقر نظامی حمله کردند و برخی دیگر اقامتگاه رسمی یک فرمانده نظامی را به آتش کشیدند.
دست کم هشت نفر کشته و ده ها نفر دیگر از جمله دستیاران نزدیک و همکاران سیاسی خان دستگیر شدند.
مخالفت فزاینده عمومی علیه ارتش نشان دهنده تغییر نگرش در پاکستان است که تقریباً نیمی از تاریخ خود را از زمان تأسیس آن در سال 1947 به طور مستقیم توسط ارتش اداره می کرد. اکثر نخست وزیران برای ماندن در قدرت به حمایت این نهاد وابسته بوده اند، از جمله خان. خودش بود، اما روابطش در دوران قدرتش بدتر شد.
خان تلاش کرد تا ترفیعات نظامی را کنترل کند و با فرمانده ارتش در آن زمان در یک حادثه که در آوریل سال گذشته بذر برکناری وی را کاشت، مخالفت کرد. او ارتش را به توطئه با نخست وزیر شهباز شریف و ایالات متحده برای برکناری او متهم کرد که هر سه آن را رد کردند. اما مبارزات او برای برگرداندن افکار عمومی علیه ارتش ادامه یافت.
در بیانیه روز دوشنبه هیچ اشاره مستقیمی به خان صورت نگرفت، اما در روزهای منتهی به دستگیری وی توسط نیروهای شبه نظامی، ارتش او را به اتهام متهم کردن این نهاد به دست داشتن در دست کم دو سوء قصد، از جمله حادثه تیراندازی در نوامبر، مورد انتقاد قرار داد. ارتش همواره این اتهامات را رد کرده است.
شفقت محمود، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف خان در تماس تلفنی گفت: «ما همچنین معتقدیم که کسانی که در تروریسم علیه دولت دست دارند باید مجازات شوند، اما بسیار مهم است که آنها باید به درستی شناسایی شوند. در میان جمعیت افرادی بودند که حامی ما نبودند. واضح است که آنها خارجی بودند.»