اردوغان: اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه پیروز شد

استانبول: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در دور دوم رای گیری تاریخی که بزرگترین چالش را برای 20 سال حکومت دگرگون کننده اما تفرقه انگیز او ایجاد کرد، اعلام کرد که پیروز شده است.
رهبر 69 ساله بر بزرگترین بحران اقتصادی ترکیه در چند نسل گذشته و قدرتمندترین ائتلاف اپوزیسیون که تا به حال با حزب ریشه‌دار اسلامی‌اش روبرو شده است، غلبه کرد تا رهبری غیرقابل نفوذ را به دست آورد.
نتایج تقریباً کامل نشان داد که وی با چهار درصد از رقیب مخالف سکولار کمال کیلیچداراوغلو پیشتاز است.
ما در پنج سال آینده کشور را اداره خواهیم کرد. اردوغان از بالای اتوبوسی در محله محل سکونتش در استانبول به هوادارانش گفت. انشاءالله ما مستحق اعتماد شما خواهیم بود.
با سخنرانی اردوغان، شهرهای اصلی ترکیه در شادی به پا کردند.
ترافیک در میدان نمادین تقسیم استانبول متوقف شد و جمعیت زیادی در بیرون کاخ ریاست جمهوری او در آنکارا تجمع کردند.
رهبر اپوزیسیون وعده داد که در اواخر روز یکشنبه بیانیه ای ارائه خواهد کرد.
طولانی‌ترین رهبر ترکیه در انتخاباتی که به‌عنوان نتیجه‌بخش‌ترین انتخابات این کشور در تاریخ 100 ساله‌اش به عنوان جمهوری پس از عثمانی شناخته می‌شد، بی‌سابقه مورد آزمایش قرار گرفت.
قلیچداراوغلو ائتلاف قدرتمندی را ایجاد کرد که متحدان سابق اردوغان را با ناسیونالیست‌های سکولار و محافظه‌کاران مذهبی گروه‌بندی کرد.
او اردوغان را به دور اول انتخابات ترکیه در 14 مه سوق داد و در دور دوم اختلاف را بیشتر کاهش داد.
طرفداران اپوزیسیون آن را فرصتی برای نجات ترکیه از تبدیل شدن به یک حکومت خودکامه توسط مردی می دانستند که تثبیت قدرتش با سلاطین عثمانی رقابت می کند.
قلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود در روز یکشنبه گفت: «من از همه شهروندانم دعوت می‌کنم برای رهایی از این رژیم اقتدارگرا و آوردن آزادی و دموکراسی واقعی به این کشور رای خود را به صندوق بیاندازند.»
کیلیچداراوغلو پس از دور اول دوباره مردی متحول شد.
پیام این کارمند سابق دولتی مبنی بر وحدت اجتماعی و آزادی، جای خود را به سخنرانی های کوبنده درباره لزوم اخراج فوری مهاجران و مبارزه با تروریسم داد.
چرخش جناح راست او متوجه ناسیونالیست هایی بود که به عنوان برندگان بزرگ انتخابات پارلمانی موازی ظاهر شدند.
این پیرمرد 74 ساله همیشه به اصول ملی گرایانه مصطفی کمال آتاتورک – یک فرمانده نظامی محترم که ترکیه و حزب سکولار CHP کیلیچداراوغلو را تشکیل داد، پایبند بود.
اما اینها نقش ثانویه ای در ترویج ارزش های اجتماعی لیبرال که توسط رای دهندگان جوان و ساکنان شهرهای بزرگ اعمال می شد، داشتند.
تحلیلگران شک داشتند که قمار کیلیچداراوغلو کارساز باشد.
اتحاد غیررسمی او با یک حزب طرفدار کردها که اردوغان آن را به عنوان شاخه سیاسی شبه نظامیان ممنوعه معرفی می کند، او را در معرض اتهام همکاری با “تروریست ها” قرار داد.
و خواستگاری کیلیچداراوغلو از جناح راست سرسخت ترکیه با حمایت اردوغان از یک ملی‌گرای افراطی که دو هفته پیش سوم شد، با مشکل مواجه شد.
برخی از حامیان اپوزیسیون پس از بیرون آمدن از رای گیری، پیش از این شکست خورده بودند.
بایرام علی یوجه در یکی از محله های ضد اردوغان استانبول گفت: “امروز مثل دفعه قبل نیست. آن زمان بیشتر هیجان زده بودم.”
نتیجه اکنون آشکارتر به نظر می رسد. اما من همچنان رای دادم.
اردوغان توسط بخش های فقیرتر و روستایی تر جامعه از هم پاشیده ترکیه به دلیل ترویج آزادی های مذهبی و مدرن سازی شهرهای ویران شده در قلب آناتولی تحت سلطه قرار گرفته است.
مهمت امین ایاز، مدیر شرکت به خبرگزاری فرانسه در آنکارا گفت: «برای من حفظ آنچه در 20 سال گذشته در ترکیه به دست آمده بود، مهم بود.
این مرد 64 ساله گفت: “ترکیه آن چیزی نیست که در قدیم بود. امروز ترکیه جدیدی وجود دارد.”
اما اردوغان به دلیل سرکوب مخالفان و دنبال کردن یک سیاست خارجی عضلانی باعث ایجاد حیرت فزاینده در سراسر جهان غرب شده است.
او تهاجمات نظامی به سوریه را آغاز کرد که خشم قدرت های اروپایی را برانگیخت و سربازان ترکیه را در طرف مقابل نیروهای کرد تحت حمایت ایالات متحده قرار داد.
روابط شخصی او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از جنگ کرملین علیه اوکراین جان سالم به در برده است.
اقتصاد آشفته ترکیه از تعویق حیاتی پرداخت برای واردات انرژی روسیه سود می برد که به اردوغان کمک کرد تا در وعده های انتخاباتی امسال هنگفت هزینه کند.
اردوغان همچنین عضویت فنلاند در ناتو را به تعویق انداخت و همچنان از پیوستن سوئد به بلوک دفاعی تحت رهبری ایالات متحده خودداری می کند.
اقتصاد در حال فروپاشی ترکیه، فوری ترین آزمون را برای اردوغان خواهد داشت.
اردوغان از طریق یک سری از بانک های مرکزی رفت تا فردی را پیدا کند که آرزوی خود را برای کاهش نرخ بهره به هر قیمتی در سال 2021 به اجرا درآورد – نادیده گرفتن اقتصاد متعارف با این باور که نرخ های پایین تر می تواند تورم مزمن بالا را درمان کند.
پول ترکیه به زودی وارد سقوط آزاد شد و نرخ تورم سالانه در سال گذشته به 85 درصد رسید.
اردوغان وعده داده است که به این سیاست ها ادامه خواهد داد و پیش بینی های تحلیلگران درباره خطرات اقتصادی را رد کرد.
ترکیه ده‌ها میلیارد دلار را در تلاش برای حمایت از لیر از سقوط‌های حساس سیاسی پیش از رای‌گیری سوزاند.
بسیاری از تحلیلگران می گویند که ترکیه اکنون باید نرخ بهره را افزایش دهد یا از تلاش های خود برای حمایت از لیر دست بردارد.
تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس هشدار دادند: «روز حسابرسی برای اقتصاد و بازارهای مالی ترکیه ممکن است اکنون نزدیک باشد.