اردوغان: ترکیه با پیشروی اردوغان با دور دوم انتخابات روبرو است

آنکارا: ترکیه پس از رئیس جمهور برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش رفت طیب اردوغان در انتخابات روز یکشنبه از پیش‌بینی‌ها بهتر عمل کرد زیرا او به دنبال تمدید حکومت دو دهه‌ای خود بود و از رقیب خود برتری قابل‌توجهی داشت اما از کسب اکثریت مطلق کوتاهی کرد.
هیچ کدام اردوغان و نه رقیب کمال کیلیچداراوغلو، در انتخاباتی که به عنوان حکمی درباره مسیر اقتدارگرایانه روزافزون اردوغان تلقی می شود، از آستانه 50 درصدی که برای اجتناب از دور دوم که در 28 می برگزار می شود، عبور نکردند.
رای ریاست جمهوری نه تنها تعیین خواهد کرد که چه کسی ترکیه، یک کشور 85 میلیونی عضو ناتو را رهبری می کند، بلکه تصمیم می گیرد که آیا ترکیه به مسیری سکولارتر و دموکراتیک تر برمی گردد یا خیر. چگونه بحران شدید هزینه زندگی خود را مدیریت خواهد کرد و روابط کلیدی با روسیه، خاورمیانه و غرب را مدیریت خواهد کرد.
کیلیچداراوغلو که گفته بود در دور دوم پیروز خواهد شد، از حامیانش خواست صبور باشند و حزب اردوغان را به دخالت در شمارش و گزارش نتایج متهم کرد.
اما اردوغان بهتر از آنچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیش‌بینی می‌کردند، عمل کرد و هنگام سخنرانی با هوادارانش که پرچم‌شان را به اهتزاز درآوردند، با روحیه‌ای مطمئن و مبارز ظاهر شد.
اردوغان گفت: “ما در حال حاضر با 2.6 میلیون رای از نزدیکترین رقیب خود جلوتر هستیم. انتظار داریم این رقم با نتایج رسمی افزایش یابد.”
به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو، با شمارش تقریبا 97 درصد از صندوق های رأی، اردوغان با 49.39 درصد آرا پیشتاز شد و قلیچداراوغلو 44.92 درصد آرا را به دست آورد. هیئت عالی انتخابات ترکیه با شمارش 91.93 درصد آرا، 49.49 درصد آرا را به اردوغان داد.
اردوغان برتری دارد
نتایج منعکس کننده قطبی شدن عمیق در کشوری است که در یک دوراهی سیاسی قرار دارد. این رای قرار بود تا ائتلاف حاکم اردوغان اکثریت پارلمان را به دست آورد و به او یک برتری بالقوه برای ورود به دور دوم بدهد.
نظرسنجی‌ها قبل از انتخابات به رقابت بسیار فشرده اشاره کرده بود، اما به کیلیچداراوغلو، که رهبری یک ائتلاف شش حزبی را بر عهده دارد، کمی پیشی گرفت. دو نظرسنجی در روز جمعه حتی او را بالاتر از آستانه 50 درصد نشان داد.
هاکان اکباس، مدیر عامل خدمات مشاوره راهبردی مشاوره سیاسی، گفت: «اردوغان پس از اینکه اتحاد او به مراتب بهتر از ائتلاف اپوزیسیون عمل کرد، در دومین رای گیری برتری خواهد داشت.
سومین نامزد ملی گرا برای ریاست جمهوری، سینان اوگان، 5.3 درصد آرا را به دست آورد. به گفته تحلیلگران، او بسته به اینکه چه نامزدی را تایید می کند، می تواند در دور دوم یک “پادشاه ساز” باشد.
اپوزیسیون گفت که حزب اردوغان با ارائه اعتراضات، نتایج کامل را به تعویق می اندازد، در حالی که مقامات نتایج را به ترتیبی منتشر می کنند که به طور مصنوعی آرمان اردوغان را افزایش می دهد.
قلیچداراوغلو در یک حضور قبلی گفته بود که حزب اردوغان با اعتراض به شمارش بیش از 1000 صندوق، “اراده ترکیه را از بین می برد”. او گفت: “شما نمی توانید با اعتراضات از اتفاقاتی که رخ می دهد جلوگیری کنید. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که این به یک واقعیت تبدیل شود.”
در همین حال هواداران دو طرف جشن گرفتند.
هزاران رای دهنده اردوغان در مقر حزب در آنکارا گرد هم آمدند و آهنگ های حزب را از بلندگوها پخش کردند و پرچم ها و پوسترهای اردوغان را تکان دادند. برخی در خیابان می رقصیدند.
متحد کلیدی پوتین
یالچین یلدریم، 39 ساله، که صاحب یک کارخانه نساجی است، گفت: “ما می دانیم که هنوز دقیقاً یک جشن نیست، اما امیدواریم به زودی پیروزی او را جشن بگیریم. اردوغان بهترین رهبر ما برای این کشور است و ما او را دوست داریم.”
فیاض بالکو، 23 ساله، یک مهندس امنیت سایبری گفت: “ما قبول داریم که اقتصاد در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، اما اردوغان آن را بهتر خواهد کرد.”
در مقر حزب CHP کیلیچداراوغلو، هواداران پرچم های مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه را به اهتزاز درآوردند و بر طبل کوبیدند.
انتخاب رئیس جمهور بعدی ترکیه یکی از مهم ترین تصمیمات سیاسی در تاریخ 100 ساله این کشور است و فراتر از مرزهای ترکیه نیز بازتاب پیدا خواهد کرد.
پیروزی اردوغان، یکی از مهم‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، احتمالا کرملین را تشویق می‌کند، اما دولت بایدن و همچنین بسیاری از رهبران اروپا و خاورمیانه را که روابط آشفته با اردوغان داشتند، عصبی می‌کند.
باسابقه‌ترین رهبر ترکیه، عضو ناتو و دومین کشور بزرگ اروپا را به یک بازیگر جهانی تبدیل کرده است، آن را از طریق پروژه‌های بزرگی مانند پل‌ها و فرودگاه‌های جدید مدرن کرده و صنعت تسلیحاتی را که کشورهای خارجی به دنبال آن هستند، ساخته است.
اما سیاست اقتصادی پرنوسان او مبنی بر نرخ‌های بهره پایین، که باعث افزایش هزینه‌های زندگی و تورم شد، او را طعمه خشم رای‌دهندگان کرد. واکنش آهسته دولت او به زلزله ویرانگر در جنوب شرقی ترکیه که در اوایل سال جاری منجر به کشته شدن 50000 نفر شد، بر نگرانی رای دهندگان افزود.
اکثریت پارلمانی
قلیچداراوغلو متعهد شده است که دموکراسی را پس از سال‌ها سرکوب دولتی احیا کند، به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس بازگردد، نهادهایی را که تحت حکومت اردوغان خودمختاری خود را از دست داده‌اند قدرت بخشد و روابط ضعیف با غرب را بازسازی کند.
هزاران زندانی سیاسی و فعال در صورت پیروزی اپوزیسیون ممکن است آزاد شوند.
منتقدان از این بیم دارند که اردوغان در صورت پیروزی در یک دوره دیگر، خودکامه‌تر حکومت کند. رئیس جمهور 69 ساله، کهنه کار با 12 پیروزی در انتخابات، می گوید که به دموکراسی احترام می گذارد.
در رای گیری پارلمان، اتحاد خلق حزب عدالت و توسعه اردوغان با ریشه اسلام گرا، حزب ملی گرای MHP و دیگران بهتر از حد انتظار عمل کردند و به اکثریت رسیدند.
با 93 درصد شمارش آرا، 324 کرسی از مجلس 600 کرسی به دست آمد. ائتلاف ملت کیلیچداراوغلو که از شش حزب مخالف تشکیل شده است، از جمله حزب سکولاریست جمهوری خواه خلق (CHP) که توسط آتاتورک تأسیس شده بود، به نظر می رسید برای 211 کرسی آماده باشد.
ائتلاف کارگر و آزادی به رهبری حزب چپ سبز طرفدار کردها به نظر می رسید که 65 کرسی را به دست آورد.