اردوغان: روزنامه نگار ترک قبل از محاکمه به اتهام توهین به اردوغان زندانی شد

استانبول: وکیل او گفت که یک روزنامه نگار معروف ترکیه به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتظار محاکمه است.
صدف کباس پس از نقل ضرب المثلی در تلویزیون و شبکه های اجتماعی مبنی بر اشاره به یک گاو، بازداشت شد. بر اساس قانون توهین، ده ها هزار نفر به دلیل هدف قرار دادن اردوغان از زمان ریاست جمهوری او در سال 2014 پس از بیش از یک دهه نخست وزیری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.
وکیل او، اوگور پویراز، در توییتی نوشت که او روز شنبه در جریان حضور در دادگاه استانبول به طور رسمی بازداشت شده است. قاضی استدلال دادستانی را پذیرفت که او خطر پرواز را به همراه دارد.
کباس، 53 ساله، مجری مجموعه ای از برنامه های تلویزیونی پرمخاطب طی سه دهه فعالیت حرفه ای بوده است.
او بامداد روز شنبه پس از اظهاراتش در Tele 1 و Twitter توسط پلیس در خانه اش در استانبول بازداشت شد.
شخصیت های دولتی کباس را محکوم کردند در حالی که سیاستمداران مخالف از حق آزادی بیان او دفاع کردند.
نعمان کورتولموش، معاون حزب حاکم در توییتی نوشت: توهین به رئیس جمهور منتخب ملت ما با عبارات زشت و مبتذل در واقع حمله به اراده ملی است.
مرال آکشنر، رهبر حزب اپوزیسیون، در حمایت از کباس از هشتگ استفاده کرد. او نوشت: «این طرز فکر از بین خواهد رفت و عدالت دوباره به ترکیه خواهد رسید.
اتهام توهین به رئیس جمهور حداکثر چهار سال حبس دارد.
بر اساس آمار وزارت دادگستری، از سال 2014، بیش از 35500 پرونده در مورد توهین به اردوغان تشکیل شده است که منجر به محکومیت نزدیک به 13000 نفر شده است.
ترکیه برای تغییر قوانین تحت فشار بین المللی قرار گرفته است. در ماه اکتبر، دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد که آزادی بیان یک مرد زمانی که در سال 2017 تحت قانون توهین بازداشت شد، نقض شد.