اردوغان پس از پیروزی تاریخی با ترکیه قطبی شده روبرو می شود

استانبول: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از پیروزی در دور دوم انتخابات تاریخی با وظیفه دشوار اتحاد کشور عمیقاً تقسیم شده خود برای تمدید حکومت دو دهه ای خود تا سال 2028 روبرو شد.
باسابقه ترین رهبر ترکیه ائتلاف قدرتمند اپوزیسیون، بحران اقتصادی تلخ و خشم گسترده را پس از زلزله ویرانگر فوریه کنار زد تا در رای گیری روز یکشنبه، رقیب سکولار، کمال قلیچداراوغلو را شکست دهد.
اما حاشیه پیروزی چهار امتیازی اردوغان باریک‌ترین انتخابات گذشته بود که نشان‌دهنده قطب‌بندی شدید محافظه‌کاران ریشه‌دار اسلامی در سومین و آخرین دوره ریاست‌جمهوری او بود.
اردوغان در یک سخنرانی پیروزی در جمع هزاران هوادار شادی که در مقابل کاخ ریاست جمهوری آنکارا جمع شده بودند، تلاش کرد تا از ترک ها خواسته شود “در اتحاد و همبستگی دور هم جمع شوند”.
قلیچداراوغلو با قول به “ادامه مبارزه” علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه او که از سال 2002 بر سیاست ترکیه مسلط شده است، سرپیچی کرد.
بوگرا اییمایایا، یک آکادمیک 28 ساله، به خبرگزاری فرانسه در استانبول گفت: «بزرگان ما به ما یاد دادند که مبارزه کنیم… ما با یک انتخابات این کشور را شکست نخواهیم داد یا تسلیم نخواهیم شد.
ما تا آخر مقاومت می کنیم و می جنگیم.»
حامیان سرخوش اردوغان از مردی که “ریس” (رئیس) می نامند، پس از پیروزی او در اولین دور دوم در تاریخ ترکیه استقبال کردند.
گورسل اوزکوک، فروشنده خیابانی 65 ساله، به خبرگزاری فرانسه در آنکارا گفت: “کسی که برای کشور ما سودمند است برنده شد. من به خاطر اعتقادات او بسیار خوشحالم، بقیه چیزها اهمیتی ندارند. کشور در اولویت است.”
صفحه اول روزنامه صباح حامی دولت روز دوشنبه در این باره نوشت: «مرد مردم پیروز شد».
امره پکر از مشاوران گروه اوراسیا گفت که اردوغان با به کارگیری ائتلافی از رای دهندگان ملی گرا، محافظه کار و مذهبی، “سیاست های پوپولیستی خود را دوچندان خواهد کرد… قطب بندی سیاسی باقی می ماند.”
رهایی ترک ها از بدترین بحران اقتصادی این کشور از دهه 1990 یکی از اولویت های فوری اردوغان است.
سال‌ها توسعه با پروژه‌های زیربنایی و رونق بخش ساخت‌وساز باعث شد تا او محبوبیت زیادی کسب کند و پایگاه رای‌دهی وفاداری که هرگز او را رها نکرده است.
اما تورم اکنون به بیش از 40 درصد رسیده است که تا حدی به دلیل سیاست غیرمتعارف اردوغان در کاهش نرخ بهره برای کاهش قیمت‌های مارپیچی تشدید شده است.
تحلیلگران می گویند وعده های هزینه های تبلیغاتی پرشمار اردوغان و دلبستگی تزلزل ناپذیر به کاهش نرخ بهره، ذخایر ارزی بانک ها و لیر را که روز دوشنبه در برابر دلار کاهش یافت، بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد.
تیموتی اش از مدیریت دارایی BlueBay، با اشاره به ده ها میلیارد دلاری که بانک مرکزی برای تقویت لیر صرف کرده است، خاطرنشان کرد: «تنظیمات کنونی پایدار نیست.
او هشدار داد که اگر اردوغان از تغییر نرخ بهره خودداری کند و لیر را کنار بگذارد، ممکن است زشت شود.
پس از زلزله فوریه که بیش از 50000 نفر را کشت و کل شهرها را ویران کرد، تلاش های عظیم بازسازی در جنوب شرقی ترکیه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.
این فاجعه مشکلات اقتصادی را تشدید کرد زیرا صدها هزار نفر یک شبه معیشت خود را از دست دادند و پیش بینی ها چشم انداز رشد ترکیه در سال 2023 را کاهش دادند و خسارت آن بیش از 100 میلیارد دلار برآورد شد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از جمله رهبران جهان بودند که برای تبریک به اردوغان صف کشیدند، اما معمای بزرگ دیپلماتیک در سینی این مرد 69 ساله نهفته است.
شرکای ناتو مشتاقانه منتظر آنکارا هستند تا پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ائتلاف دفاعی به رهبری آمریکا را تایید کند.
اردوغان این مناقصه را مسدود کرده و استکهلم را متهم به پناه دادن به چهره‌های اپوزیسیون ترکیه به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان غیرقانونی کرد کرده است.
ناظران انتظار دارند اردوغان به ایفای نقش پل ارتباطی بین روسیه و شرکای غربی آن به نفع ترکیه ادامه دهد.
گالیپ دالای، یکی از همکاران اندیشکده چتم هاوس، می گوید: «پنج سال دیگر اردوغان به معنای توازن ژئوپلیتیکی بیشتر بین روسیه و غرب است.
وی افزود: «ترکیه و غرب در هر جایی که منافعش حکم کند، وارد همکاری های مبادلاتی خواهند شد» و به تحریم های غرب علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین نپیوسته و به دنبال روابط اقتصادی سودآور است.
پس از حمایت ترکیه از شورشیان که در جنگ داخلی با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور می جنگند، روابط با سوریه همسایه در سطح پایینی قرار دارد. مذاکرات اخیر با میانجیگری روسیه نتوانست به پیشرفتی در جهت عادی سازی روابط دست یابد.
دوشنبه همچنین مصادف است با سالگرد فتح قسطنطنیه در سال 1453 – نام قدیمی استانبول – توسط عثمانی ها، یک یادبود نمادین پس از پیروزی اردوغان و اکثریت پارلمانی متحدان ملی گرای راست افراطی او.