اروپا می تواند با گاز کمتر روسیه زندگی کند. خاموشی کامل “فاجعه بار” خواهد بود

اروپا برای ادامه حیات بدون گاز روسیه برای مدت طولانی تلاش خواهد کرد، و یافتن منابع جایگزین چالش لجستیکی بزرگی را به همراه دارد – واقعیتی که وجود دارد. برانگیختن نگرانی ها در مورد دسترسی قاره به انرژی در طول زمستان سخت.

جانیس کلوگه، کارشناس اروپای شرقی در مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت، می‌گوید: «در واقع یک جایگزین سریع و آسان وجود ندارد.

مقامات ارشد کاخ سفید این هفته به خبرنگاران گفتند که در حال گفتگو با کشورها و شرکت ها در مورد افزایش تولید هستند. آنها همچنین در حال تلاش برای شناسایی منابع جایگزین گاز طبیعی هستند که می توانند به اروپا منتقل شوند.

با این حال، اجرای چنین مداخله بزرگی در بازارهای انرژی مشکل خواهد بود. ساخت خطوط لوله جدید و تاسیسات مایع سازی گاز سال ها طول می کشد. و تغییر مسیر حجم زیادی از سوخت فسیلی در زمانی که بازار جهانی و شبکه های حمل و نقل در حال حاضر گسترش یافته است، نیاز به همکاری صادرکنندگان بزرگ گاز مانند قطر دارد، که ممکن است فضای زیادی برای حرکت نداشته باشد.

علاوه بر این، منابع انرژی در اروپا در حال حاضر تحت فشار شدید قرار گرفته است. موجودی‌های پایین و قیمت‌های تاریخی بالای گاز برای ماه‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که اگر زمستان به‌طور نامناسبی سرد شود، کشورها باید کمک‌های بیشتری برای مشتریان و کسب‌وکارهای مشکل‌دار ارائه کنند و حتی ممکن است دسترسی به برق را جیره‌بندی کنند.

نیکوس تسافوس، کارشناس انرژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که اختلالات جزئی در عرضه باعث خمیدگی می‌شود اما سیستم را از بین نمی‌برد. با این حال، بدترین سناریویی که در آن گاز روسیه به طور کامل ناپدید شود، داستان متفاوتی خواهد بود.

تسافوس گفت: «قطع جریان گاز از طریق اوکراین دردناک اما قابل کنترل است. قطع کامل صادرات انرژی روسیه فاجعه بار خواهد بود.

وابستگی عظیم

تقلا برای تامین منابع انرژی برای اروپا روشنگر میزان وابستگی این قاره به روسیه برای تامین نیازهایش است. بر اساس گزارش آژانس اطلاعات یورواستات، روسیه در سال 2020 حدود 38 درصد از واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است و تقریباً 153 میلیارد متر مکعب از آن را حمل می کند.

بزرگترین اقتصاد منطقه، آلمان، به ویژه در معرض زغال سنگ و انرژی هسته ای است. ایتالیا و اتریش نیز همینطور هستند که گاز را از طریق خطوط لوله ای که از اوکراین عبور می کند دریافت می کنند.

کارستن برزسکی، رئیس تحقیقات کلان جهانی در بانک هلندی ING، گفت: «این یک نوع لحظه «اوه خدای من» است که منطقه متوجه می‌شود که به شدت به گاز روسیه وابسته است.

سوئیفت چیست و چرا ممکن است سلاحی باشد که روسیه از آن بیشتر می ترسد
گاز طبیعی را می توان ذخیره کرد، اما میزان موجودی انبارها در حال حاضر کمتر از حد معمول است، تا حدی به این دلیل که روسیه در اواخر سال گذشته صادرات خود به اروپا را کاهش داد. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، اوایل این ماه گفت که شرکت گاز روسی گازپروم صادرات گاز به اروپا را در سه ماهه چهارم سال 2021 به‌رغم قیمت‌های بالای بازار، 25 درصد کاهش داد. وی خاطرنشان کرد که این کاهش همزمان با “افزایش تنش های ژئوپلیتیکی بر سر اوکراین” بوده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که اگر روسیه تصمیم بگیرد صادرات انرژی خود را تسلیحاتی کند، با عواقب اقتصادی بزرگی روبرو خواهد شد. آنها خاطرنشان کردند که درآمدهای صادرات نفت و گاز نیمی از بودجه فدرال روسیه را تامین می کند.

اما رهبران اروپا و ایالات متحده همچنان نگران این هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنان بتواند کنترل گاز این کشور را برای افزایش فشار بر اروپا در صورت تشدید مناقشه و از بین بردن حمایت مردمی از تحریم های شدید غرب انتخاب کند. تدارکات همچنین در حال انجام است تا خطوط لوله در اوکراین در نتیجه جنگ در آنجا آسیب ببینند.

LNG تا کجا می تواند پیش برود؟

یکی از گزینه‌ها برای تامین انرژی اروپا، تغییر مسیر محموله‌های گاز طبیعی مایع یا LNG است که به جای انتقال از طریق خطوط لوله، با تانکرهای اقیانوسی حمل می‌شود.

بخشی از این عرضه در حال حاضر به اروپا منتقل شده است، زیرا تولیدکنندگان توسط قیمت های بالا جذب می شوند. به گفته الکس فرولی، تحلیلگر بازار LNG در Independent Commodity Intelligence Services، اروپا قرار است در ماه ژانویه رکوردی از LNG دریافت کند.

اما اگر واردات از روسیه به شدت کاهش یابد، به چیزهای بیشتری نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه بازار در حال حاضر چقدر کشش دارد، تامین آن می تواند سخت باشد.

فرولی گفت: «تولید جهانی LNG در حال حاضر تقریباً ثابت است. وی افزود، تغییر مسیرهای تجاری همچنین می تواند “بازار کشتیرانی را تحت فشار قرار دهد.”

ایالات متحده که در ماه دسامبر به بزرگترین صادرکننده LNG جهان تبدیل شد، می تواند افزایش یابد. قطر که بیش از پنج برابر بیشتر از اروپا LNG به آسیا ارسال کرد در دسامبر، می تواند همین کار را انجام دهد.

یک منبع آگاه از وضعیت روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت که قطر می‌تواند مقداری LNG تخصیص‌نشده به اروپا بفرستد، اما برای تحویل مهم، مشتریان فعلی باید با به تعویق انداختن سفارش‌های خود موافقت کنند. این منبع افزود: این امر می تواند از طریق اقدامات دیپلماتیک توسط ایالات متحده و اروپا امکان پذیر شود.

ایالات متحده بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، چین و ژاپن بزرگترین واردکنندگان LNG در جهان هستند.

تسافوس از CSIS گفت که محموله‌های LNG می‌توانند برای کاهش تأثیر کاهش عرضه روسیه مورد استفاده قرار گیرند، اما رساندن آنها به کشورهای اروپایی که به آنها بیشتر نیاز دارند نیاز به لجستیک پیچیده دارد.

در گزارشی که این هفته منتشر شد، اندیشکده بروگل اشاره کرد که در حالی که شبه جزیره ایبری «نقطه کانونی برای پایانه های واردات LNG» است، به دلیل محدودیت ظرفیت، هدایت گاز اضافی به بقیه اروپا از طریق خطوط لوله موجود آسان نیست.

“بدترین سناریو”

اگر عرضه گاز روسیه به اروپا به طور کامل قطع شود، نتیجه بسیار شدیدتر خواهد بود. در این صورت، با توجه به نقش عظیم روسیه در اکوسیستم انرژی منطقه، پر کردن این حفره در ماه های آینده غیرممکن خواهد بود.

کلوگه از موسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت گفت: «در زمستان امسال، هیچ راه‌حل دیگری جز ادامه واردات گاز روسیه وجود ندارد.

انتظار نمی رود روسیه از این مسیر که به طور چشمگیری تنش ها را تشدید می کند و اروپا را علیه مسکو متحد می کند، انتخاب کند.

هنینگ گلایستاین، مدیر برنامه انرژی در شرکت مشاوره اوراسیا گروپ گفت: بدترین سناریوی توقف کامل صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا بسیار بعید است، زیرا این امر نشان دهنده نقض گسترده قرارداد توسط تامین کننده تحت کنترل دولتی گازپروم است. مشتریان پنجشنبه

وی افزود: این امر “هر گونه توهم اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه روسیه یک تامین کننده قابل اعتماد است را از بین می برد” و احتمالا “تلاش هماهنگ” را در داخل اتحادیه برای “کاهش دائمی واردات گاز از روسیه در اسرع وقت” آغاز می کند.

اما با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن پوتین، رهبران دولت در تلاش هستند تا برای همه احتمالات آماده شوند.

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ، روز چهارشنبه به کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان، گفت که “بازی کارت گاز” روسیه با غرب “مسیر مناسبی نیست”. نروژ که تقریباً 20 درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می کند و اکثریت قریب به اتفاق آن را از طریق خطوط لوله زیر دریا ارسال می کند، “حداکثر پتانسیل ما را ارائه خواهد کرد.”

ما نمی‌توانیم گاز روسیه را جایگزین کنیم، اما فکر می‌کنم باید روی این واقعیت حساب کنیم که به نفع متقابل کسی است که گاز می‌فروشد و کسی که گاز می‌خرد، که به تجارت گاز ادامه دهیم. “نخست وزیر گفت.

– مصطفی سالم و آرنو سیاد در گزارشگری مشارکت داشتند.