اروپا پروازهای آفریقای جنوبی را به دلیل نوع جدید کووید ممنوع کرد

بروکسل: اروپا روز جمعه عجله کرد تا سفر از جنوب آفریقا را ممنوع کند تا از شیوع یک نوع جدید کووید-19 کند کند که دانشمندان نگرانند تلاش‌ها برای شکست دادن این همه‌گیری را اژدر کند.
بازارهای جهانی با سقوط اخبار سقوط کردند زیرا نوع جدیدی از دلتا عفونی تر و احتمالاً مقاوم تر به واکسن ها می تواند به طور بالقوه ضربه سنگینی به بهبود جهانی وارد کند.
دانشمندان اکنون در حال رقابت برای تعیین ویژگی‌ها و تهدید سویه جهش یافته با نام B.1.1.529 هستند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوان این نوع را درک کرد و نسبت به اعمال محدودیت‌های جدید سفر هشدار داد.
کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که کشورها در هنگام اجرای اقدامات سفر از رویکردی مبتنی بر ریسک و علمی استفاده کنند… اجرای اقدامات سفر نسبت به آن هشدار داده شده است.»
اروپا در حال حاضر برای مقابله با موج جدید ویروس کرونا تلاش می کند و محدودیت های بازگشت باعث شورش در برخی کشورها شده است.
اتریش، جمهوری چک، آلمان، ایتالیا و هلند روز جمعه با اعلام ممنوعیت سفر به بریتانیا پیوستند.
این ممنوعیت ها همه شامل آفریقای جنوبی و در بسیاری از موارد برخی یا همه موارد زیر بود: بوتسوانا، اسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، نامیبیا، زامبیا و زیمبابوه.
کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که به سرعت اقدامات مشترک بین 27 کشور عضو اتحادیه را هماهنگ خواهد کرد.
ینس اسپان، سرپرست وزارت بهداشت آلمان، در حالی که کشورش با موج چهارم وحشیانه همه‌گیری مبارزه می‌کرد، گفت: «آخرین چیزی که اکنون به آن نیاز داریم، یک نوع جدید معرفی شده است که مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند».
عجله برای بستن جنوب آفریقا یک روز پس از آن صورت می گیرد که دانشمندان در ژوهانسبورگ اعلام کردند که سویه جدید را با حداقل 10 جهش در مقایسه با دو جهش برای دلتا شناسایی کرده اند.
مقامات در آفریقای جنوبی پنجشنبه گفتند که این نوع “نگرانی جدی” بود و به دلیل افزایش تعداد عفونت ها مقصر شناخته شد.
همچنین در بوتسوانا و هنگ کنگ در بین مسافران آفریقای جنوبی شناسایی شده بود.
اسرائیل اعلام کرد که سه نفر را قرنطینه کرده است که همگی واکسینه شده بودند و یکی از آنها به تازگی از مالاوی بازگشته بود.
WHO گفت که این نوع را از نزدیک تحت نظر دارد و بررسی می کند که آیا باید آن را به عنوان یک نوع “علاقه” یا “نگرانی” تعیین کرد.
همچنین این به سازمان جهانی بهداشت بستگی داشت که تصمیم بگیرد که آیا نامی را که از الفبای یونانی برگرفته از الفبای یونانی برای گونه‌های قبلی مانند دلتا گرفته شده است یا نه.
با ترس از این نوع، بازارهای اروپایی بیش از سه درصد سقوط کردند و سهام خطوط هوایی به ویژه آسیب دید. توکیو پس از کاهش بیش از سه درصدی در اواسط روز، 2.53 درصد سقوط کرد.
نوع جدید با اعلام اقدامات جدید کشورهای اروپایی برای رویارویی با ویرانی نوع دلتا که دوباره کمبود شدید تخت در بیمارستان ها را به همراه دارد، به صحنه آمد.
آلمان، جمهوری چک و پرتغال – که یکی از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون در جهان را دارد – همگی در روزهای اخیر اقدامات جدیدی را برای مهار موجی از عفونت‌ها اعلام کردند که بدتر از حد تصور بود.
مقامات هلند برای شورش های جدید در آستانه اعلام مورد انتظار روز جمعه مارک روته برای تشدید قرنطینه نسبی با رسیدن میزان آلودگی به سطوح بی سابقه آماده می شدند.
انتظار می‌رود بلژیک نیز که آخر هفته گذشته شاهد صحنه‌های خشونت‌آمیز مشابه بود، اقدامات جدیدی را اعلام کند.
چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، به نشانه این که اوج جدید امیدها برای بازگشت آهسته به حالت عادی را از بین می برد، سفر خود به ژاپن و کره جنوبی را به دلیل یک مورد مثبت در کابینه خود در بروکسل لغو کرد.
مقامات بهداشتی روز جمعه گفتند که در آسیا، سیاست سختگیرانه چین در برابر کووید صفر، شانگهای را مجبور کرد تا صدها پرواز را لغو کند و برخی مدارس را پس از ثبت سه مورد محلی تعطیل کند.
ژانگ ونهونگ، رئیس کارگروه تخصصی پیشگیری از کووید در شانگهای، در یک نشست توجیهی روز پنجشنبه گفت: «چین تجربه زیادی در «کووید صفر پویا» انباشته است.
فیلیپین روز جمعه اعلام کرد که هفته آینده از گردشگران خارجی واکسینه شده از کشورهایی که به عنوان کم خطر تعیین شده اند استقبال می کند.
اما اثرات این همه‌گیری حتی سرسخت‌ترین شکاکان در صحنه جهانی را به پذیرش برخی اقدامات ضد ویروس سوق داده است.
ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل گفت: «تا جایی که من نگرانم، ما نباید در ماه فوریه کارناوال داشته باشیم».