اریک زمور، نامزد راست افراطی فرانسه، قبل از رای گیری در حال مبارزه است

پاریس: اریک زمور، کارشناس تلویزیونی راست افراطی، پس از ورود پر از صدا و خشم به رقابت های ریاست جمهوری فرانسه، این خطر را دارد که ببیند مبارزات انتخاباتی او به دلیل وجود یک بند به شدت مورد مناقشه در قانون انتخابات، هیچ ارزشی ندارد.
مانند همه نامزدهای رقابت، زمور باید تا اواسط ماه مارس 500 تأیید را از چهره های منتخب سراسر کشور جمع آوری کند تا نام خود را در برگه رأی گیری در ماه آوریل ثبت کند.
ورود چشمگیر او به خط مقدم سیاست پس از گذراندن حرفه‌ای در رسانه‌ها موجی از طبقه حاکم فرانسه را در ماه سپتامبر برانگیخت و او را برای مدت کوتاهی تبدیل به مهمترین رقیب رئیس جمهور امانوئل ماکرون کرد.
اما این پوپولیست ضد اسلام اعتراف کرده است که خطر کنار گذاشته شدنش را تهدید می کند مگر اینکه تعداد بیشتری از شهرداران و دیگر چهره های منتخب موافقت کنند که تحت سیستمی که او آن را تبعیض آمیز علیه بیگانگان سیاسی خوانده است، از او حمایت کنند.
زمور روز دوشنبه گفت: “سیستم تایید برای جلوگیری از نامزدی دور از ذهن وجود دارد.” این برای احزاب مستقر در انحصار انتخابات و جلوگیری از رقبا وجود ندارد.»
او گفت که تاکنون تنها 300 تا 350 تعهد را تضمین کرده است، اما تاکید کرد که اینها “در حال حاضر فقط وعده هستند” و نشان می دهد که برخی از آنها محقق نمی شوند.
تامین 500 امضا از مجموعه 42000 چهره منتخب فرانسوی که شامل شهرداران، نمایندگان مجلس و شورای محلی می شود کار آسانی به نظر می رسد، اما سایر نامزدهای کهنه کار نیز مشکلاتی را گزارش می کنند.
اینها شامل مارین لوپن، رهبر راست افراطی دیرینه، که برخلاف زمور دارای یک حزب مردمی تثبیت شده است، و ژان لوک ملانشون، رهبر و نماینده جناح چپ تندرو، که رهبری جنبش “فرانسه بی تعظیم” را بر عهده دارد، می باشد.
بخش بزرگی از توضیح این است که، از زمان اصلاحات در دوره رئیس جمهور سابق فرانسوا اولاند در سال 2016، تأییدیه ها اکنون علنی می شوند.
این بدان معناست که بسیاری از شهرداران تمایلی به حمایت از شخصیت‌های بحث‌برانگیز و تفرقه‌انگیز مانند زمور، که دو محکومیت به جرم نفرت دارد، ندارند، زیرا از عقب‌نشینی جوامع محلی خود می‌ترسند.
دیگران نگران حمایت از فردی خارج از حزب خود هستند، که ممکن است آنها را با خانواده سیاسی خود دچار مشکل کند — چیزی که در سیستمی که قبلاً نامشخص بود می توانستند از آن اجتناب کنند.
استفان زومستیگ، تحلیلگر سیاسی در شرکت نظرسنجی ایپسوس، گفت که “ایجاد تعلیق” در مورد سیستم تایید یک “کلاسیک قدیمی” در سیاست فرانسه است که بارها توسط لوپن و پدرش ژان ماری در گذشته استفاده شده است.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این آنها را در معرض دید عموم نگه می‌دارد و آنها را قادر می‌سازد تا خود را قربانی نظام معرفی کنند.
او افزود: «به گفته وی، در مورد خاص اریک زمور، یک مشکل واقعی وجود دارد، مگر اینکه به او کمک شود. شهرداران کمتر و کمتری با حمایت از نامزدها موافقت می کنند.
جرالد دارونین، وزیر کشور، روز سه شنبه هرگونه تغییر در قانون را رد کرد و گفت: “شما قوانین را چند روز قبل از مسابقه تغییر نمی دهید.”
لوپن که بیشترین باخت را از نامزدی زمور دارد، در خصوصی گفته است که معتقد است رقیب 63 ساله او تمام راه را طی نخواهد کرد و در انتخابات دو دوری که از 10 آوریل آغاز می شود، رقابت نخواهد کرد.
فراتر از چالش کوتاه‌مدت جمع‌آوری تاییدیه‌ها، نظرسنجی‌ها از رای‌دهندگان در حال حاضر پرفروش‌ترین نویسنده و مفسر را پس از مکرون، لوپن و والری پکرسه، راست‌گرا، با حدود 13 درصد در رده چهارم قرار داده است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او همچنین روند نزولی دارد، او در تصویری که در ماه دسامبر انگشت وسط را به یک معترض نشان می‌دهد و اولین تجمع سیاسی بزرگ خود را تحت الشعاع نزاع یک باند راست افراطی قرار داده است.
فقدان شتاب او جذب استعدادهای بزرگ به تیمش را دشوار کرده است، اگرچه انصراف گیوم پلتیه، شماره دو سابق حزب راستگرای جمهوری خواهان، یک پیروزی کوچک در آخر هفته بود.
اگر بخواهد از قدرت خارج شود، تحلیلگران از خود می پرسند که چه کسی در جناح راست بیشترین سود را می برد: پکرس از جمهوری خواهان، که کمپینی متمرکز بر قانون و نظم را اداره می کند، یا لوپن؟
زومستیگ گفت: «گفتن قاطعانه دشوار است. تقریباً، می‌توانید تصور کنید که دو سوم آرا به لوپن و یک سوم به Pecresse تقسیم شود.»
در نتیجه، بسیاری از ناظران گمان می‌کنند که حزب ریشه‌دار جمهوری‌خواه پکرس ممکن است در پشت صحنه به زمور کمک کند تا او را در رقابت نگه دارد تا آرا را از لوپن دور کند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ماکرون در مجموع محبوبیت دارد.
زمور در روز دوشنبه هنگام سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال نو میلادی قاطعانه و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسید – که شامل سخنانی علیه رسانه‌های “صحیح سیاسی” بود که به گفته او مردم حق دارند از آن عصبانی باشند.
وی گفت: دقیقاً یک سال دیگر شما را به کاخ ریاست جمهوری دعوت می کنم و روابط ما مثل سابق نخواهد بود.