از آنجایی که افزایش مالیات ها سرمایه گذاری را تهدید می کند، بریتانیا به یک «تقویت کننده رشد» نیاز دارد

کنفدراسیون صنعت بریتانیا در جدیدترین پیش بینی خود اعلام کرد که به دلیل افزایش مالیات بر شرکت ها، “بازیابی کوتاه مدت” در مخارج سرمایه در سال 2023 پایان خواهد یافت.

سرمایه گذاری در بریتانیا برای دهه ها از سایر اقتصادهای پیشرفته عقب افتاده است و پیش بینی گروه لابی تجاری ضربه ای به آرزوهای نخست وزیر بوریس جانسون برای ایجاد یک اقتصاد با دستمزد و بهره وری بالا خواهد زد.

CBI گفت: سرمایه گذاری تجاری تا پایان سال آینده برای مدت کوتاهی بالاتر از سطح قبل از همه گیری خواهد بود، قبل از اینکه شرکت ها تحت تاثیر افزایش مالیات شرکت ها و پایان معافیت مالیاتی برخی از سرمایه گذاری ها در کارخانه و ماشین آلات سقوط کنند.

نرخ مالیات شرکت ها از 19 درصد به 25 درصد در آوریل 2023 افزایش خواهد یافت. ریشی سوناک، وزیر دارایی بریتانیا این افزایش را در ماه مارس امسال برای کمک به پرداخت هزینه های همه گیری و کاهش استقراض دولت اعلام کرد. معافیت مالیاتی کارخانه ها و ماشین آلات که در اوایل سال جاری معرفی شد نیز در آوریل 2023 منقضی می شود.

به دنبال رفراندوم برگزیت در سال 2016، سرمایه گذاری راکد شد زیرا شرکت ها به دلیل عدم اطمینان در مورد روابط تجاری آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا منصرف شدند. از زمان شروع همه گیری کووید-19 کاهش بیشتری داشته است.

CBI گفت: مخارج سرمایه شرکت های بریتانیا بین سه ماهه سوم 2019 تا 2020 11.6 درصد کاهش یافته است.

با اعتراف خود دولت، سرمایه گذاری تجاری در حال حاضر با استانداردهای سایر اقتصادهای پیشرفته پایین بوده است. یک برگه اطلاعات خزانه داری بریتانیا که در آوریل منتشر شد، می گوید: “بسیاری از شکاف بهره وری بریتانیا با رقبا به سطوح پایین تاریخی سرمایه گذاری تجاری ما در مقایسه با همتایان ما نسبت داده می شود. سرمایه گذاری ضعیف تجاری نقش مهمی در کاهش رشد بهره وری از سال 2008 داشته است. “

سرمایه گذاری در فناوری، کارگران ماهر و نوآوری کلیدی برای افزایش بهره وری، و افزایش رشد و درآمد بدون بالا بردن قیمت ها هستند. هشدار CBI در حالی است که تورم همچنان در حال افزایش است. این رقم در اکتبر به بالاترین میزان در 10 سال گذشته یعنی 4.2 درصد رسید و اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس هشدار داده است که ممکن است در اوایل سال 2022 از 5 درصد فراتر رود.

تونی، مدیر کل CBI، “من از صحبت با شرکت‌هایی در هر اندازه‌ای می‌دانم که آنها ذهنیت سرمایه‌گذاری جاه‌طلبانه‌ای دارند و مشتاق اجرای برنامه‌های رشد هستند. اما در حالی که نیات از بین رفته است، ما در سال 2023 به لبه پرتگاهی می‌رسیم.” دانکر در بیانیه ای گفت.

او گفت که معافیت مالیاتی موفقیت‌آمیز بوده است، اما صنعت به اقدامات هدفمندی نیاز دارد تا “مقیاس سرمایه‌گذاری مورد نیاز ما، به ویژه در فناوری‌های سبز را تشویق کند. برای محافظت و تقویت بهبودی ما، به تقویت‌کننده‌ای برای رشد نیاز است.”

با کاهش رشد اقتصادی، بهبود بریتانیا همچنان در سایر اقتصادهای G7 عقب مانده است

بر اساس پیش‌بینی دفتر مسئولیت بودجه دولت بریتانیا، اقتصاد بریتانیا در سال 2021 باید 6.5 درصد رشد کند. اما بانک مرکزی انگلیس پیش بینی می کند که اقتصاد تا سه ماهه اول سال آینده به اندازه قبل از همه گیری خود بازگردد.

این بهبود به دلیل برگزیت متوقف شده است، که OBR معتقد است آسیب بلندمدت بیشتری نسبت به همه گیری به اقتصاد وارد می کند.