استاد دانشگاه هاروارد به دلیل پنهان کردن روابط با چین مجرم شناخته شد

بوستون: یک استاد دانشگاه هاروارد که متهم به پنهان کردن روابط خود با یک برنامه استخدام چینی بود، سه شنبه در تمام موارد مجرم شناخته شد.
چارلز لیبر، 62 ساله، رئیس سابق دپارتمان شیمی و زیست شناسی شیمی هاروارد، به دو فقره ارائه اظهارنامه مالیاتی نادرست، دو فقره اظهارات نادرست و دو فقره عدم ارائه گزارش برای حساب بانکی خارجی خود بی گناه بود. در چین.
هیأت منصفه پس از پنج روز شهادت در دادگاه فدرال بوستون، حدود دو ساعت و 45 دقیقه قبل از اعلام رأی، بحث کردند.
مارک موکاسی، وکیل مدافع لیبر، استدلال کرده بود که دادستان فاقد مدرکی برای اتهامات است. او اظهار داشت که بازرسان هیچ سابقه ای از مصاحبه های خود با لیبر قبل از دستگیری او را حفظ نکرده اند.
او استدلال کرد که دادستان‌ها نمی‌توانند ثابت کنند که لیبر “عامدانه، عمدا یا عمدا” عمل کرده است، یا اینکه او هر گونه اظهارات نادرست مادی را بیان کرده است. موکاسی همچنین تاکید کرد که لیبر به انتقال غیرقانونی هیچ فناوری یا اطلاعات اختصاصی به چین متهم نشده است.
دادستان ها استدلال کردند که لیبر، که در ژانویه دستگیر شد، آگاهانه مشارکت خود را در طرح هزار استعداد چین – برنامه ای که برای استخدام افرادی با دانش فنی و مالکیت معنوی خارجی در چین طراحی شده بود – پنهان کرده بود تا از حرفه و شهرت خود محافظت کند.
دادستان ها گفتند که لیبر در جریان تحقیقات مقامات آمریکایی، از جمله مؤسسه ملی بهداشت، که میلیون ها دلار بودجه تحقیقاتی به او داده بود، دخالت خود را رد کرد.
به گفته دادستان، لیبر همچنین درآمد خود از برنامه چینی، از جمله 50,000 دلار در ماه از دانشگاه فناوری ووهان، تا 158,000 دلار هزینه زندگی و بیش از 1.5 میلیون دلار کمک مالی را پنهان کرده است.
آنها می گویند که در ازای آن، لیبر با انتشار مقالات، سازماندهی کنفرانس های بین المللی و درخواست ثبت اختراع از طرف دانشگاه چین موافقت کرد.
این پرونده یکی از بالاترین مشخصات وزارت دادگستری ایالات متحده است که به اصطلاح “ابتکار چین” نامیده می شود.
تلاشی که در سال 2018 برای مهار جاسوسی اقتصادی از چین آغاز شد، با انتقاداتی روبرو شد که به تحقیقات دانشگاهی آسیب می رساند و به عنوان پروفایل نژادی محققان چینی است.
صدها نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاه های استنفورد، ییل، برکلی، پرینستون، تمپل و دیگر کالج های برجسته نامه هایی را به مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده امضا کرده اند که از او خواسته اند به این ابتکار عمل پایان دهد.
دانشگاهیان می گویند که این تلاش رقابت پذیری کشور را در زمینه تحقیق و فناوری به خطر می اندازد و تأثیر وحشتناکی بر جذب دانشمندان خارجی داشته است. این نامه ها همچنین از این شکایت دارند که تحقیقات به طور نامتناسبی محققان چینی الاصل را هدف قرار داده است.
لیبر از زمان بازداشت در ژانویه 2020 در مرخصی اداری با حقوق از هاروارد به سر می برد.