استرالیا: حساب وی چت اسکات موریسون حذف شده است

حذف این حساب برای اولین بار روز دوشنبه توسط جیمز پترسون، رئیس استرالیا تایید شد کمیته مشترک اطلاعات و امنیت پارلمانی. او در مصاحبه‌ای با رسانه‌های استرالیایی گفت که حساب موریسون در این پلتفرم “تسخیر شده و تغییر نام تجاری” شده است.

پاترسون روز دوشنبه به شبکه رادیویی 4BC گفت: “اکانت او هک شده است.” و افزود که اکانت موریسون در این پلتفرم اکنون به یکی به نام “زندگی جدید چینی استرالیا” هدایت می شود. پترسون و موریسون هر دو از اعضای حزب لیبرال هستند.

وی چت یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اجتماعی در چین است. در سال 2020 تقریباً 1.2 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت. تحلیلگران می گویند که اکثریت قریب به اتفاق در چین مستقر هستند، اما در جاهای دیگر نیز کاربرانی دارد و در بین دیاسپورای چینی محبوب است.

موریسون 76000 دنبال کننده در حساب وی چت خود داشت که از آن برای برقراری ارتباط با چینی های استرالیایی استفاده می کرد.

طبق اطلاعیه WeChat به تاریخ 5 ژانویه، “تمام مشاغل و عملکردهای” حساب موریسون به New Life چینی استرالیا منتقل شده است، حسابی که این اعلان به یک شرکت فناوری مستقر در استان فوجیان چین مرتبط است.
تنسنت (TCEHY)شرکت سهامی عام که مالک وی چت است، گفت هیچ مدرکی مبنی بر هک شدن حساب موریسون وجود ندارد و افزود که مالکیت این حساب مورد مناقشه است.

«حساب مورد نظر در اصل توسط الف ثبت شده است [Chinese] نماینده رسانه تنسنت به CNN Business گفت: “تنسنت متعهد به حفظ یکپارچگی پلت فرم و امنیت خود است.” از تمام حساب های کاربران، و ما به بررسی بیشتر این موضوع ادامه خواهیم داد.”

در طی مصاحبه دیگری با اسکای نیوز استرالیا، پترسون گفت که دولت در اواسط سال 2021 در ارسال پست به حساب موریسون با مشکل مواجه شد.

وی گفت: «دولت مستقیماً از وی چت درخواست کرده است تا از آنها بخواهد دسترسی را بازگردانند» و افزود که «هیچ پاسخی به دولت داده نشده است».

پترسون پیشنهاد کرد که حذف موریسون این حساب می تواند به تنش بین چین و استرالیا مرتبط باشد. او در یکی از مصاحبه‌های محلی روز دوشنبه حدس زد که زمان‌بندی ممکن است مربوط به بحث‌های نخست‌وزیر با رهبران جهان در اجلاس سران G7 در سال گذشته باشد «درباره خطرات قرار گرفتن بیش از حد در معرض چین و داشتن اهرم فشار چین بر شما».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این حساب در کنفرانس مطبوعاتی منظم روز دوشنبه در پکن، آن را “مسئله ای بین موریسون و وی چت” خواند و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

وی چت در گذشته به دلیل ارتباط با دولت چین مورد انتقاد سایر دولت های غربی قرار گرفته است. به عنوان مثال، دولت ترامپ در سال 2020 تلاش کرد این برنامه را در ایالات متحده ممنوع کند و ادعا کرد که این برنامه یک خطر امنیت ملی است زیرا داده های کاربران را جمع آوری می کند که حزب کمونیست حاکم چین به آنها دسترسی پیدا می کند. این تلاش توسط دادگاه های ایالات متحده مسدود شد و هرگز اجرایی نشد.

در آن زمان، تنسنت تاکید کرد که نسخه بین‌المللی وی چت از اپلیکیشن چینی که به نام ویکسین نیز شناخته می‌شود، جدا است و وب‌سایت آن گفت که تنسنت از داده‌ها «بر اساس قوانین و مقررات قابل اجرا» استفاده می‌کند.