استرالیا در بحبوحه موارد بی سابقه کووید-19 بازگشایی را ادامه می دهد

سیدنی: دولت استرالیا گفت که تاثیر خفیف‌تر سویه Omicron از کووید-19 به این معنی است که این کشور می‌تواند برنامه‌های بازگشایی اقتصاد را ادامه دهد، حتی در شرایطی که عفونت‌های جدید به رکورد بیش از 37,000 رسیده و تعداد افراد بستری در بیمارستان افزایش یافته است.
روز دوشنبه در ایالت های ویکتوریا، کوئینزلند، استرالیای جنوبی و تاسمانی و همچنین منطقه پایتخت استرالیا، تعداد موارد روزانه بی سابقه گزارش شد.
در نیو ساوت ولز، 20,794 مورد، بالاتر از رقم روز یکشنبه بود، اما کمتر از رکورد روزانه 22,577 ثبت شده در روز شنبه، با تعداد تست ها در تعطیلات آخر هفته سال نو کمتر بود.
کل روزانه ملی رکورد بیش از 37150 مورد را ثبت کرد که از 35327 مورد روز شنبه فراتر رفت و استرالیای غربی و قلمرو شمالی هنوز گزارش نشده اند.
اسکات موریسون، نخست وزیر، به کانال هفت گفت: «ما باید از فکر کردن به تعداد مبتلایان دست برداریم و به بیماری های جدی، زندگی با ویروس، مدیریت سلامت خود و اطمینان از اینکه در حال نظارت بر این علائم هستیم و اقتصاد خود را ادامه می دهیم فکر کنیم.
بستری شدن در بیمارستان به 1204 نفر در نیو ساوت ولز افزایش یافت که بیش از 10 درصد نسبت به یکشنبه و بیش از سه برابر میزان در روز کریسمس افزایش یافت.
وزیر بهداشت فدرال گرگ هانت گفت توصیه به دولت این بود که سویه Omicron قابل انتقال تر است اما همچنین خفیف تر از انواع دیگر است که این خطر را هم برای افراد و هم برای سیستم بهداشت کاهش می دهد.
مایکل بونینگ، رئیس شورای نیو ساوت ولز انجمن پزشکی استرالیا، گفت که افزایش قابل توجه بستری شدن در بیمارستان همراه با اوج تعطیلات و تعداد کارکنان بهداشتی که در معرض کووید قرار دارند، بر ظرفیت فشار وارد می کند.
او به تلویزیون ABC گفت: «هم با دوره کریسمس و هم با مرخصی کارکنان بیمارستان به دلیل وضعیت تماس نزدیک… ما متوجه می‌شویم که کار کارکنان، به‌ویژه مناطق بحرانی بیمارستان‌ها بسیار دشوار شده است».
در اواخر دسامبر، دولت توصیه‌های خود را در مورد زمان دریافت آزمایش PCR رایگان برای کووید-19 تغییر داد و خواستار استفاده بیشتر از آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن، تا حدی برای کاهش فشار بر ظرفیت آزمایش است.
اما آزمایش‌های آنتی‌ژن سریع کم هستند و موریسون گفت که دولت هزینه‌های آزمایش خود را برای افراد که 15 دلار استرالیا (10.90 دلار) تعیین کرده است، پوشش نخواهد داد.
او گفت: «ما اکنون در مرحله دیگری از این همه‌گیری هستیم، جایی که نمی‌توانیم همه چیز را آزاد کنیم.
هشت مورد مرگ ناشی از کووید در روز دوشنبه گزارش شده بود که تعداد کل کشور در طول این همه گیری را به بیش از 2260 نفر رساند.