استفاده آمریکا از دموکراسی به عنوان “سلاح کشتار جمعی” برای دامن زدن به رویارویی: چین در نشست بایدن برای دموکراسی

پکن: چین روز شنبه آمریکا را متهم کرد که از دموکراسی به عنوان “سلاح کشتار جمعی” برای “برانگیختن اختلافات و رویارویی” استفاده می کند، زیرا اجلاس سران برای دموکراسی که توسط دولت بایدن سازماندهی شده بود را مورد انتقاد قرار داد و پکن آن را به عنوان یک جبهه جدید در حال تشکیل توسط آمریکا معرفی کرد. آن را منزوی کنیم تا از ظهورش جلوگیری کنیم.
این اجلاس دو روزه با حضور بیش از 100 رهبر جهان، از جمله نخست وزیر نارندرا مودی، روز جمعه با فراخوانی برای ارزیابی پیشرفت در حفاظت از انتخابات عادلانه، حمایت از حقوق بشر و مبارزه با فساد به پایان رسید.
در حالی که ایالات متحده چین و روسیه را از فهرست دعوت شدگان حذف کرد، پکن از دعوت به جزیره خودگردان تایوان خشمگین بود، که چین گفت این اقدام نقض آشکار سیاست “چین واحد” است که تایپه را بخشی جدایی ناپذیر از این کشور می داند. سرزمین اصلی چین
در آنچه که می‌توانست برجسته‌ترین کنفرانس بین‌المللی تایوان برای دهه‌ها باشد، آدری تانگ، وزیر بدون پورتفولیوی تایوان و هسیائو بیخیم، رئیس دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه در ایالات متحده، در این اجلاس شرکت کردند.
به گزارش رسانه‌های تایوان، تانگ، که در یک میزگرد با موضوع «مقابله با اقتدارگرایی دیجیتال و تأیید ارزش‌های دموکراتیک» صحبت کرد، گفت که دولت‌ها باید با گروه‌های جامعه مدنی برای توسعه دموکراسی دیجیتال برای مقابله با چالش‌های مختلف پیش روی جهان همکاری کنند.
بایدن در پایان اجلاس گفت: “پیامی که می‌خواهم در پایان این اجلاس برای دموکراسی اعلام کنم این است که می‌دانیم کار چقدر سخت در پیش است. اما همچنین می‌دانیم که در برابر چالش هستیم. ”
او گفت که این گردهمایی مجازی دو روزه نشان داده است که جهان دموکراتیک در همه جا حضور دارد.
بایدن گفت خودکامگی ها هرگز نمی توانند اخگرهای آزادی را که در قلب مردم سراسر جهان و در هر نقطه از جهان می سوزد خاموش کنند.
ما متعهد هستیم که با همه کسانی که در این ارزش‌ها مشترک هستند کار کنیم تا قوانین جاده‌ای را که بر پیشرفت ما در قرن بیست و یکم حاکم است، شکل دهیم، از جمله در مورد مسائل امنیت سایبری و فناوری‌های نوظهور، به طوری که نسل‌های آینده همچنان از مزایای آن بهره ببرند. آزادی و دموکراسی، همانطور که ما داریم.»
وزارت خارجه چین که در چند هفته گذشته به اجلاس سران حمله کرده بود، با صدور بیانیه ای طولانی، آمریکا را به ایجاد تفرقه به نام دموکراسی متهم کرد.
در این بیانیه آمده است: «برانگیختن تفرقه و تقابل به نام دموکراسی، عقب‌نشینی در تاریخ است و چیزی جز آشوب و فاجعه برای جهان به ارمغان نخواهد آورد».
ایالات متحده برای مدت طولانی سیستم سیاسی و ارزش‌های خود را به دیگران تحمیل می‌کند و برای اصلاحات موسوم به دموکراتیک، سوءاستفاده از تحریم‌های یکجانبه و تحریک «انقلاب‌های رنگی» که «پیامدهای فاجعه‌بار» به همراه داشته است، فشار می‌آورد.
در این بیانیه آمده است: «دموکراسی به سلاح کشتار جمعی تبدیل شده است که توسط ایالات متحده برای مداخله در امور کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلاح”.
ایالات متحده «در پی خنثی کردن دموکراسی به بهانه دموکراسی، دامن زدن به تفرقه و تقابل و منحرف کردن توجه از مشکلات داخلی خود بود. در این بیانیه آمده است: این کشور تلاش کرد هژمونی خود را در جهان حفظ کند و سیستم بین‌المللی را که هسته آن سازمان ملل متحد است و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بین‌المللی را تضعیف کند.
پاکستان که به همراه هند و مالدیو برای شرکت در این اجلاس دعوت شده بود، ظاهراً پس از تماس تلفنی اواخر شب وزیر امور خارجه چین با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود در 4 دسامبر، از آن صرف نظر کرد. گفتن اینکه هدف آمریکا دموکراسی نیست بلکه هژمونی است.
وانگ به قریشی گفته بود که ایالات متحده به دنبال دفاع از موقعیت مسلط خود در جهان به نام دموکراسی است.
بیانیه وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایالات متحده “فانوس دموکراسی نیست”، تلاش کرد تا سیستم تک حزبی تحت رهبری حزب کمونیست حاکم چین (CPC) را به عنوان دموکراسی خلق با تمرکز بر توسعه اجتماعی و اقتصادی به تصویر بکشد.
چین دموکراسی خود را مطابق با شرایط و واقعیت های ملی خود ترویج می کند. دموکراسی چین دموکراسی مردمی است. ماهیت و هسته آن این است که مردم ارباب کشور هستند.
وزارت امور خارجه گفت چین تمام جنبه های فرآیند دموکراتیک و تمام بخش های جامعه را پوشش می دهد. این “گسترده ترین، واقعی ترین و موثرترین دموکراسی سوسیالیستی” است.
در این بیانیه آمده است که با ریشه کن کردن فقر مطلق، 1.4 میلیارد مردم چین اکنون به سمت رفاه عمومی حرکت می کنند.
در بیانیه آمده است: «چین بزرگترین پیشرفت را در آزادی فردی در هزاران سال انجام داده است و خلاقیت صدها میلیون چینی به طور کامل آشکار شده است.»
وزارت امور خارجه به نظام سیاسی آمریکا به عنوان «وتوکراسی» با منافع حزبی که بالاتر از توسعه ملی قرار دارد، حمله کرد.
ناکارآمدی دموکراسی به سبک آمریکایی واقعیتی است که نمی توان آن را پوشاند – شورش کنگره که جهان را شوکه کرد، مرگ جورج فلوید که باعث اعتراضات گسترده شد، سوء مدیریت غم انگیز با همه گیری کووید-19، و خشونت خشن. واقعیت این است که ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می شوند.