اسد عمر دستیار نزدیک عمران خان از سمت دبیر کل حزب تحریک انصاف استعفا داد

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر مخلوع پاکستان، به عنوان رئیس تیم اقتصادی خود و یکی از دستیاران نزدیکش، بار دیگر دچار تکان شد. اسد عمر در بحبوحه سرکوب مخالفان دولت در مورد خشونت های 9 مه، از تمام سمت های حزبی استعفا داد.
عمر که مال خان بود تحریک انصاف پاکستان دبیر کل حزب (PTI) مدت کوتاهی پس از آزادی از همه سمت‌های حزب کناره‌گیری کرد زندان آدیالا در روز چهارشنبه
او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “در این شرایط امکان رهبری حزب برای من وجود ندارد. من از سمت دبیرکلی و عضو کمیته مرکزی حزب تحریک انصاف استعفا می دهم.”
عمر گفت که “تحت فشار” از دفاتر حزب استعفا نمی دهد.
وی اما تصریح کرد که حزب تحریک انصاف را ترک نکرده و تنها از سمت های حزبی استعفا داده است.
عمر گفت که خطرناک ترین اتفاقی که در 9 می افتاد این بود که به تأسیسات نظامی حمله شد.
“فکر می‌کنم خود عمران خان وضعیت ارتش در پاکستان را به بهترین شکل توضیح داده است. او گفت که اگر ارتش قدرتمندی مانند ارتش ما نبود، سرنوشتی مشابه سوریه داشتیم. خان سب گفت که کشور من به ارتش من بیشتر از من نیاز دارد.” او به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون گفت.
استعفای او پس از استعفای وزیر اطلاعات سابق فواد چودری در روز چهارشنبه از حزب تحریک انصاف صورت گرفت.
استعفای چودری به دنبال استعفای شیرین مزاری، وزیر سابق حقوق بشر صورت گرفت. مزاری اقدامات حامیان نخست وزیر پیشین را که در 9 می به تأسیسات دفاعی حساس در سراسر پاکستان حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند، محکوم کرد.
در 9 ماه مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی خان را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.
کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.
مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد هجوم اوباش قرار گرفت.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
چند تن از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف، از جمله عمر، چادری و مزاری، در پی ناآرامی ها دستگیر شدند.
“من احساس می کنم باید یک تحقیق شفاف علیه کسانی که در این حوادث دخیل بودند انجام شود. اما هزاران نفر از کارگران و حامیان تحریک انصاف دستگیر شدند، بسیاری از آنها بی گناه هستند… همچنین مهم است که آنها در اسرع وقت آزاد شوند.” عمر گفت.
وزیر دارایی سابق گفت که ارتش شامل چند ژنرال نیست که نامشان از تلویزیون شنیده می شود، بلکه هزاران سربازی هستند که جان خود را برای امنیت ملت فدا می کنند.
در این گزارش آمده است که در حالی که خان مهاجرت رهبران ارشد را به عنوان “طلاق های اجباری” با “زنگ تفنگ” می بیند، کارشناسان سیاسی معتقدند که این تلاشی برای جناح بندی حزب تحریک انصاف است.
شهباز شریف، نخست وزیر، روز یکشنبه گفت که افرادی که در حملات به تأسیسات نظامی دست داشته اند در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد، در حالی که متهمان حمله به اهداف غیرنظامی تحت قوانین غیرنظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب تحریک انصاف خان پس از حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی پس از دستگیری نخست وزیر سابق است.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.