اسد: MbS یک جفت عجیب را در نشست سران عرب گرد هم می آورد: اسد متحد پوتین و دشمن زلنسکی

جده: عربستان سعودی روز جمعه میزبان نشست اتحادیه عرب بود که در آن بشار اسد رئیس جمهور سوریه پس از 12 سال تعلیق و رئیس جمهور اوکراین مورد استقبال قرار گرفت. ولودیمیر زلنسکی یک بازدید غیرمنتظره برای تجمع حمایت از روسیه انجام داد.
حملات هوایی روسیه بخش‌هایی از ویرانی را در سرتاسر هر دو کشور بر جای گذاشته است، اما در سوریه به دعوت اسد انجام شد و به او کمک کرد تا طی سال‌ها جنگ داخلی به قدرت بچسبد.
جفت شدن عجیب این دو رهبر در یک مجمع، نتیجه هجوم دیپلماسی اخیر ولیعهد سعودی است. محمد بن سلمانکه با همان قدرتی که قبلاً برای رویارویی پادشاهی با رقیب اصلی خود ایران آورده بود، نزدیکی منطقه ای را دنبال می کند. در ماه‌های اخیر، عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران احیا کرده است، به جنگ این پادشاهی علیه شورشیان تحت حمایت ایران در یمن پایان می‌دهد و تلاش برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را رهبری می‌کند. ولیعهد سعودی استقبال کرد اسد و زلنسکی، حمایت خود را از “هر چیزی که به کاهش بحران بین روسیه و اوکراین کمک کند” ابراز کردند. او گفت که پادشاهی “آماده تلاش برای میانجیگری است”.
در اجلاس، زلنسکی به نظر می‌رسد که به تاریخ تهاجم خود جهان عرب استناد می‌کند و می‌گوید که ملت‌های آن‌ها درک خواهند کرد که اوکراین «هرگز تسلیم هیچ خارجی یا استعمارگر نخواهد شد». او ایران را به دلیل ارائه پهپادهای تهاجمی به روسیه مورد انتقاد قرار داد و برخی را متهم کرد که بدون نام بردن از تخلفات روسیه، “چشم خود را بسته اند”.
اولین دیدار اسد در روز جمعه با همتای تونسی اش قیس سعید بود که خودش در حال سرکوب مخالفان در زادگاه اعتراضات بهار عربی است که در سال 2011 منطقه را در بر گرفت. ولیعهد سعودی بعداً از هر رهبر از جمله اسد در نشست استقبال کرد. AP