اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای بر موضع سخت علیه ایران تاکید دارد

تل آویو: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه از قدرت‌های جهانی خواست که در مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای بین‌المللی، موضع سختی علیه ایران اتخاذ کنند، زیرا مقامات ارشد دفاعی و اطلاعاتی وی برای گفتگو در مورد مذاکرات شکست خورده به واشنگتن رفته‌اند.
اسرائیل با نگرانی نظاره گر نشستن قدرت های جهانی با ایران در وین به امید بازگرداندن توافق خراب سال 2015 است. ایران هفته گذشته با از سرگیری مذاکرات در وین، موضع سخت خود را اتخاذ کرد که نشان می‌دهد هر چیزی که در دورهای قبلی دیپلماسی مورد بحث قرار گرفته است، قابل مذاکره مجدد است. ادامه پیشرفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای خود، خطرات مذاکراتی را که برای کاهش تنش‌های سال‌ها در خاورمیانه بسیار مهم هستند، بیشتر کرده است.
توافق اولیه که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت رهبری شد، به ایران در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی رهایی بخشید. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، با تشویق شدید اسرائیل، در سال 2018 از توافق خارج شد و باعث از بین رفتن آن شد.
مذاکرات هفته گذشته در وین پس از بیش از پنج ماه وقفه از سر گرفته شد و اولین مذاکراتی بود که دولت تندرو جدید ایران در آن شرکت کرد.
مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی از مواضع ایران ابراز ناامیدی کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا مذاکرات با رویکرد سختگیرانه ایران موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.
اسرائیل مدت‌هاست که با توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به برجام مخالفت می‌کند و می‌گوید این توافق به اندازه کافی برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور پیش نرفت و به آنچه به عنوان فعالیت نظامی خصمانه ایران در سراسر منطقه می‌داند توجهی نمی‌کند.
صداهای برجسته در اسرائیل اکنون نشان می‌دهند که خروج آمریکا، به‌ویژه بدون طرح احتمالی برنامه هسته‌ای ایران که به طور مداوم در حال توسعه است، یک اشتباه اشتباه بوده است. اما دولت جدید اسرائیل موضعی مشابه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، حفظ کرده و بازگشت به توافق اولیه را رد کرده و خواستار همراهی دیپلماسی با فشار نظامی بر ایران شده است.
بنت در جلسه کابینه خود گفت: «من از هر کشوری که در وین با ایران مذاکره می‌کند، می‌خواهم موضع محکمی اتخاذ کند و به ایران بفهماند که نمی‌توانند همزمان غنی‌سازی اورانیوم و مذاکره کنند». “ایران باید شروع به پرداخت بهای تخلفات خود کند.”
ایالات متحده در سال 2018 تحت کمپین «فشار حداکثری» ترامپ علیه تهران از این توافق خارج شد.
اما به نظر می رسد که این رویکرد نتیجه معکوس داشته است. از زمان فروپاشی این توافق، ایران اکنون مقادیر کمی اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی‌سازی می‌کند که گامی کوتاه از سطح 90 درصدی درجه تسلیحات است. ایران همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را می‌چرخاند که طبق این توافق ممنوع شده است و ذخایر اورانیوم آن اکنون بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق است.
در حال حاضر، ایران هیچ نشانه ای از عقب نشینی نشان نمی دهد. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکرات در وین را رهبری می کند، در آخر هفته پیشنهاد کرد که ایران قصد دارد فهرست سومی از خواسته ها را به همتایان خود ارائه دهد. اینها شامل غرامت های پیشنهادی پس از دو صفحه مطالبات هفته گذشته می شود.
باقری کنی به الجزیره گفت: «هر تحریمی که نقض و مطابق با (توافق) نباشد، باید فورا لغو شود. همه تحریم هایی که تحت عنوان کمپین فشار حداکثری آمریکا اعمال شده یا مجدداً اعمال شده اند باید فوراً برداشته شوند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که آمریکا مایل است دوباره وارد این توافق شود، اگرچه آمریکا به دلیل خروج واشنگتن در آخرین دور مذاکرات شرکت مستقیم ندارد. در عوض، مذاکره کنندگان ایالات متحده در یک مکان نزدیک بودند و توسط سایر شرکت کنندگان – از جمله سه قدرت اروپایی، چین و روسیه، در جریان قرار گرفتند.
اگرچه اسرائیل طرف مذاکره نیست، اما در طول این مذاکرات که قرار است در هفته جاری از سر گرفته شود، خطوط ارتباطی خود را با متحدان آمریکایی و اروپایی خود حفظ کرده است.
دولت کنونی اسرائیل با بازگشت به توافق 2015 مخالفت می کند و در عوض از توافقی می خواهد که به سایر رفتارهای نظامی ایران مانند برنامه موشکی و حمایت از گروه های شبه نظامی ضد اسرائیلی مانند حزب الله لبنان می پردازد. اسرائیل همچنین از یک تهدید نظامی «معتبر» علیه ایران به عنوان اهرم فشار حمایت می کند.
دیوید بارنیا، رئیس جاسوسی اسرائیل، اواخر روز شنبه در سفری از پیش اعلام نشده به واشنگتن رفت و بنی گانتز، وزیر دفاع، چهارشنبه برای دیدار با همتای آمریکایی خود، لوید آستین و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور را ترک کرد. یایر لاپید، وزیر امور خارجه هفته گذشته در لندن و پاریس بود تا درباره مذاکرات با متحدان اروپایی اسرائیل گفتگو کند.
بنت گفت اسرائیل از فاصله زمانی بین دور برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها برای «استفاده از ابزار متفاوت» علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند، بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد. به طور گسترده تصور می شود که اسرائیل و ایالات متحده عملیات مخفیانه را علیه پرسنل هسته ای و زیرساخت های ایران در تلاش برای خراب کردن برنامه انجام داده اند.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که مذاکره کنندگان انتظار داشتند که ایران در مذاکرات «جدیت نشان دهد». او گفت که حتی روسیه و چین، مراکز تجاری مهم برای ایران که به طور سنتی در روابط خود با این کشور خط نرم تری اتخاذ می کردند، هفته گذشته مذاکرات را با نگرانی از چشم انداز توافق ترک کردند.
هر روزی که می گذرد، روزی است که به این نتیجه نزدیک می شویم که آنها بازگشت کوتاهی به برجام را در ذهن ندارند. آنچه آنها در ذهن دارند همان چیزی است که من می خواهم – چیزی که ما آن را طرح B خود می نامیم، یعنی استفاده از مذاکرات به عنوان پوشش، به عنوان جبهه ای برای ادامه توسعه برنامه هسته ای خود به عنوان اهرمی برای بهتر شدن. این مقام که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران درباره ارزیابی آمریکا گفت: معامله کنید.
وی گفت: تسریع برنامه هسته ای ایران موفقیت مذاکرات را تهدید می کند.
مذاکره کنندگان اروپایی نیز از ایرانی ها ابراز ناامیدی کردند. دیپلمات‌های ارشد آلمان، بریتانیا و فرانسه گفتند که ایران «برنامه هسته‌ای خود را به سرعت پیش برده است» و «از پیشرفت دیپلماتیک عقب‌نشینی کرده است».
آنها گفتند: “معلوم نیست که چگونه می توان این شکاف های جدید را در یک چارچوب زمانی واقع بینانه بر اساس پیش نویس های ایران برطرف کرد.”
ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز حفظ می کند. با این حال، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بازرسان بین‌المللی می‌گویند که ایران تا سال 2003 یک برنامه سازمان‌یافته تسلیحات هسته‌ای داشت. کارشناسان منع گسترش بیم آن دارند که هر گونه حاشیه‌سازی می‌تواند ایران را به سمت اقدامات شدیدتر برای تلاش برای وادار کردن غرب به لغو تحریم‌ها سوق دهد.