اسرائیل طرحی را برای دوبرابر کردن جمعیت بلندی‌های جولان اعلام کرد که با محکومیت سوریه مواجه شد

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست ویژه کابینه که روز یکشنبه در بلندی های جولان برگزار شد، این خبر را اعلام کرد. او گفت که آنها 1 میلیارد شیکل (حدود 320 میلیون دلار) سرمایه گذاری خواهند کرد تا این منطقه را به “مکانی مناسب برای زندگی” تبدیل کنند، از جمله ساخت هزاران خانه جدید و ایجاد دو شهرک جدید، بر اساس ترجمه نظرات وی که در سایت منتشر شده است. صفحه رسمی فیس بوک نخست وزیر اسرائیل.

بنت گفت: «مایلم واضح بگویم: پس از سال‌های ایستا در رابطه با دامنه زندگی اجتماعی، هدف امروز ما دو برابر کردن جمعیت بلندی‌های جولان است.

وی افزود: “به این منظور، ما دو اجتماع جدید در بلندی های جولان، آصف و ماتر ایجاد خواهیم کرد. ما در حال افزایش زندگی اجتماعی در اینجا هستیم.”

بلندی‌های جولان بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شوند. اسرائیل نوار باریکی از خاک سوریه را در سال 1967 در طول جنگ شش روزه تصرف کرد و این سرزمین را در سال 1981 ضمیمه کرد. تقریباً 53000 نفر در بلندی های جولان زندگی می کنند که تقریباً به طور مساوی بین شهرک نشینان اسرائیلی و دروزی های سوریه تقسیم شده است. جمعیت علویان

در مارس 2019، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، سیاست دیرینه ایالات متحده در رابطه با بلندی های جولان اشغالی توسط اسرائیل را لغو کرد و اعلام کرد “زمان آن فرا رسیده است” که ایالات متحده “حاکمیت اسرائیل را به طور کامل” بر منطقه به رسمیت بشناسد.

پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، و دولتش شهرک جدید ارتفاعات ترامپ را تأسیس کردند، اما این طرح ها چیزی بیش از نشانه ای برای گردشگران نبود.

بنت روز یکشنبه گفت که از 1 میلیارد شیکل (NIS) که قرار است در این منطقه سرمایه گذاری شود، “500 میلیون NIS برای برنامه ریزی و مسکن است. 162 میلیون NIS برای توسعه منطقه ای – گردشگری، صنعت، تجارت، هر چیزی که خوب ایجاد می کند. 160 میلیون NIS دیگر برای بهبود کیفیت زندگی – حمل و نقل، مراقبت های پزشکی و سایر جنبه های زندگی است.”

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که کابینه به اتفاق آرا این طرح را تصویب کرد.

پس از این نشست، احمد طیبی، یکی از اعضای ارشد فهرست مشترک عربی مخالفان، گفت: “مهم نیست چند جلسه کابینه در مورد جولان برگزار شود، این سرزمین اشغالی سوریه است. همه بخش های ائتلاف مسئول تصمیمات اتخاذ شده هستند. به گفته AI Monitor، در این جلسه کابینه و همچنین برای تعمیق شهرک‌ها و خشونت شهرک‌نشینان.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، دولت سوریه روز دوشنبه با صدای بلند اعلامیه اسرائیل را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: «دولت سوریه حمایت همیشگی و قوی خود را از شهروندان سوری خود، مردم جولان اشغالی سوریه که در برابر اشغالگری اسرائیل مقاومت می کنند و تصمیم الحاق و سیاست تصرف اراضی به زور را رد می کنند، تاکید می کند». به گزارش سانا

جرمی دایموند، جنیفر هانسلر، اندرو کری، اورن لیبرمن و ناتان هاج از سی ان ان گزارش دادند.