اسلیم آرونز، عکاسی که جامعه بالا را در حال بازی به تصویر کشید

نوشته شده توسط اسکار هلند، CNN

اسلیم آرون حرفه ای ساخت که زندگی افراد ثروتمند و زیبا را مستند می کرد.

این عکاس فقید که برای نشریاتی مانند Town & Country، Harper’s Bazaar و Life Magazine کار می کرد، پنج دهه از وقت خود را صرف گرفتن عکس های غیرقابل معذرت خواهی از اشراف و افراد اجتماعی کرد. چه در ویلاهای ایتالیایی استراحت کند، چه قایق سواری در سواحل موناکو یا شکار روباه در حومه انگلیس، سوژه های جهانگرد او مظهر جامعه بالا و پول قدیمی بودند.

اما به گفته نویسنده کتاب جدیدی در مورد آثار آرون، انگیزه عکاس نه جشن گرفتن و نه انتقاد از ثروتی بود که با آن روبرو شد. شاون والدرون که یکی از نویسندگان «لاغر آرونز: سبک» بود، گفت که او به دلیل کنجکاوی روزنامه نگاری درباره نحوه زندگی ممتازترین مردم جهان برانگیخته شد.

والدرون از نیویورک تلفنی گفت: «او یک خبرنگار بود. “شما باید فکر کنید که بسیاری از این تصاویر بر اساس وظیفه ایجاد شده اند. او به جایی فرستاده شد تا آنچه را که در آن مکان خاص اتفاق می افتد ضبط کند.”

وارث نونی فیپس با دوستانش در بیاریتز فرانسه در سال 1960 عکس گرفته شده است.

وارث نونی فیپس با دوستانش در بیاریتز فرانسه در سال 1960 عکس گرفته شده است. اعتبار: اسلیم آرون/گتی ایماژ

آژانس عکس Getty Images کل آرشیو آرون را در سال 1997، چندین سال پس از بازنشستگی او به دست آورد. والدرون، که به عنوان متصدی گتی نیز کار می کند، گفت که تا کنون تنها 6000 تصویر از 750000 تصویر دیجیتالی شده است.

والدرون افزود: در زمان خرید، آرون “به نوعی فراموش شده بود” و “کمی از نفعش خارج شد”. اما اکنون پس از گذشت حدود 15 سال از مرگ او، کارشناسان و مخاطبان در حال بازبینی و تفسیر مجدد مجموعه عظیم آثار این عکاس هستند. با توجه به اینکه رسانه‌های اجتماعی به جت‌ست‌ترهای امروزی کنترل دقیقی بر نحوه ترسیم زندگی خصوصی‌شان می‌دهند، آثار او نگاهی اجمالی به دوران گذشته را ارائه می‌دهد.

والدرون گفت، در حالی که آرون به راحتی در انحصاری ترین حلقه های جامعه حرکت می کرد، عینیت خود را حفظ کرد و “بسیار مستقر” باقی ماند.

او افزود: «او آشکارا به برخی از این افراد نزدیک شد. او از موضوعاتی که در جامعه به وجود می‌آمدند عکس می‌گرفت و بعد از چند دهه از فرزندانشان عکس می‌گرفت. این‌ها روابط طولانی‌مدت هستند… اما او همچنین بسیار (بسیار) روی دیوار بود و همیشه این فاصله حرفه‌ای را حفظ می‌کرد.

او دائماً از جایی به مکان دیگر می رفت، اما همیشه به خانه مزرعه کوچک خود در شهرستان وستچستر، نیویورک می آمد.

اولیویه کوکلین که اولین دیسکوتک آمریکایی را افتتاح کرد و همسرش خواننده و بازیگر هاوایی لاهاینا کامها.

اولیویه کوکلین که اولین دیسکوتک آمریکایی را افتتاح کرد و همسرش خواننده و بازیگر هاوایی لاهاینا کامها. اعتبار: اسلیم آرون/گتی ایماژ

استایل، نه مد

شاید آرون نیم قرن را در محاصره ثروت گذرانده باشد، اما توجه او به زرق و برق ممکن است ریشه در تجربیات فقر و جنگ داشته باشد.

اگرچه این عکاس همیشه ادعا می‌کرد که یتیمی از نیوهمپشایر است، مستندی که پس از مرگ او تهیه شد نشان داد که او از خانواده‌ای یهودی مهاجر در ناحیه پایین شرق شهر نیویورک است. والدرون گفت، در حالی که پدر و مادرش در بیمارستان روانی غایب بودند، آرون “از بین اعضای خانواده عبور کرد.”

او که هنوز از نام تولد خود جورج آلن آرونز استفاده می‌کرد، به جای نام بعدی خود اسلیم، با پیوستن به ارتش به عنوان عکاس در اوایل 20 سالگی از فقر فرار کرد. او که در طول جنگ جهانی دوم خدمت می کرد، مهارت خود را نه در مسابقات چوگان یا میهمانی های استخر، بلکه در مانورهای نظامی از جمله حملات ناگوار متفقین به ایتالیا در نبرد مونت کاسینو، تقویت کرد. والدرون گفت که عکاس بعداً تجربیات خود را “آشکار” کرد، اما آنها با او ماندند.

والدرون با اشاره به معروف آرون گفت: “بسیاری از افرادی که در جنگ عکاس بودند، چه عکاسان ارتش و چه خبرنگاران جنگ… به نوعی به آن چسبیده بودند. و اسلیم گفت: “نه، من به اندازه کافی دیده ام.” در پاسخ به این پیشنهاد که او ممکن است جنگ کره را نیز مستند کند. (طبق گزارش ها، عکاس گفت: «من فقط در صورتی ساحل را انجام می دهم که یک بلوند روی آن باشد.)
جیم کیمبرلی، وارث کلینکس (سمت چپ، نارنجی پوش) با دوستانش در سواحل دریاچه ورث، فلوریدا در سال 1968 صحبت می کند.

جیم کیمبرلی، وارث کلینکس (سمت چپ، نارنجی پوش) با دوستانش در سواحل دریاچه ورث، فلوریدا در سال 1968 صحبت می کند. اعتبار: اسلیم آرون/گتی ایماژ

عنوان جدید والدرون جدیدترین عنوان از مجموعه کتاب های موضوعی درباره عکاس است که در سال های اخیر منتشر شده است. با تمرکز بر تعاملات عکاس با دنیای مد، 180 عکس آن شامل مجموعه ای از نمادهای سبک، از جمله جیانی ورساچه در دریاچه کومو و مدل Veruschka von Lehndorff در حال انجام برزخ در آکاپولکو است.

این عکس‌ها همچنین سیر تحول مد لوکس را در طول دهه‌ها، از رسمیت سال‌های پس از جنگ تا کت‌های اسکی طرح‌دار دهه 1990 نشان می‌دهند. اما در حالی که آرون در اوایل زندگی حرفه‌ای‌اش چند عکاسی مد معمولی انجام داد، از هنجارهای این ژانر اجتناب کرد. والدرون گفت که او هرگز از یک استایلیست استفاده نمی کرد و اغلب چیزی بیش از یک دوربین و سه پایه حمل می کرد، او با فانتزی مرتبط با عکاسی مد آشنا نشد.

والدرون گفت: “عکاسی مد در مورد خلق یک داستان و یک نوع شناسی و اجرای آن است… اما اسلیم نمی خواست این کار را انجام دهد.” “او به شخص واقعی علاقه مند بود — نه تنها به لباسی که آنها می پوشیدند، بلکه به آنچه که رانندگی می کردند، پس از آن برای شام به کجا می رفتند. این در مورد تمام بخش های مختلف است که سبک شخصی را می سازد. این چیزی است که او واقعاً با آن ارتباط داشت. “

در اینجا چیزی نهفته است که والدرون به عنوان تفاوت بین مد و سبک – بین گذرا و جاودانه توصیف کرد. در واقع، آرون به نظر می رسید که نگران کمد لباس سوژه هایش یا روندهای روز نبود.

عکاس یکبار گفت: “من مد کار نکردم.” من لباس‌های مردم را که مد شد، انجام دادم.»

Slim Aarons: Styleنوشته شده توسط Shawn Waldron و Kate Betts، و توسط Abrams Books منتشر شده است، اکنون در دسترس است.