اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، با نزدیک شدن به انتخابات، کنترل حساب چینی وی چت را از دست داد

سیدنی: سیاستمداران روز دوشنبه گفتند که حزب لیبرال اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، دسترسی به حساب رسمی رسانه اجتماعی وی چت وی را از دست داد، در حالی که این حساب هنوز فعال که توسط یک کنترل کننده ناشناس اداره می شود، اکنون زندگی چینی ها در استرالیا را تبلیغ می کند.
در بحبوحه تنش‌های دیپلماتیک فزاینده با چین، دو حزب سیاسی بزرگ استرالیا از سال 2019 از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی متعلق به غول فناوری چینی Tencent Holdings Ltd برای برقراری ارتباط با رای‌دهندگان استرالیایی از قومیت چینی در رای‌دهندگانی که به شدت درگیر هستند، استفاده کرده‌اند.
با برگزاری انتخابات سراسری تا ماه مه، دولت قصد داشت از حساب موریسون برای ترویج سیاست‌های خود در طول جشن‌های سال نو چینی که از اول فوریه شروع می‌شود، استفاده کند. اخیراً در 10 ژانویه، یک فرد مطلع از این موضوع گفت که به دلیل حساسیت موضوع از ذکر نامش خودداری کرد.
تنسنت بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.
هم لیبرال ها و هم حزب اصلی اپوزیسیون کارگر، حساب های رسمی وی چت را از طریق آژانس های برون سپاری برای رهبران خود راه اندازی می کنند. سوابق وی چت نشان می دهد که حساب اسکات موریسون در سال 2019 با استفاده از نام یک شهروند چینی در سرزمین اصلی چین به عنوان اپراتور حساب ثبت شده است.
عکس موریسون در ابتدا اعلامیه‌های مهمی را در مورد اقتصاد یا همه‌گیری کووید-19 منتشر کرد که به چینی ترجمه شده بود.
رویترز با مشاهده این حساب تایید کرد اما در ژانویه، این حساب به “Australia China New Life” تغییر نام داد و گفت که اطلاعاتی در مورد زندگی در استرالیا ارائه می دهد. رویترز دریافت که ثبت حساب اکنون به یک شرکت فناوری در استان فوجیان مرتبط است.
جیمز پترسون، سناتور لیبرال، رئیس کمیته مشترک اطلاعات و امنیت پارلمان، به رسانه ها گفت که این حادثه نمونه ای از “سانسور” و “مداخله خارجی” است.
او روز دوشنبه در رادیو استرالیا گفت: «1.2 میلیون استرالیایی چینی تبار وجود دارند که اکثراً از این سرویس استفاده می کنند و اکنون دیگر نمی توانند به اخبار و اطلاعات نخست وزیر خود دسترسی داشته باشند.
او افزود: “با این حال آنها هنوز می توانند به انتقادات از دولت، حملات رهبر مخالفان (کارگر) به دولت دسترسی داشته باشند.”
فرگوس رایان، تحلیلگر ارشد موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، گفت که ثبت حساب وی چت نخست وزیر به نام یک شهروند چینی “همیشه خطرناک و نادرست” بوده و به نظر می رسد نقض قوانین ویچت باشد.
او گفت: «هر حسابی که به این روش راه اندازی شود، می تواند در یک لحظه بسته شود.
در دسامبر 2020، حساب اسکات موریسون وی چت در میان اختلافات سیاسی بین کانبرا و پکن بر سر تصویر یک سرباز استرالیایی در افغانستان به طور موقت مسدود شد.
در حادثه 2020، یادداشتی از وی چت منتشر شد که می‌گفت این محتوا قوانین، از جمله تحریف وقایع تاریخی و سردرگمی عمومی را نقض می‌کند.