اشتهای سیری ناپذیر جهان برای برق یک فاجعه آب و هوایی ایجاد می کند

گزارشی که روز جمعه توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد، نشان داد که تقاضای جهانی برای برق در سال 2021 6 درصد افزایش یافته است که ناشی از زمستان سردتر و بازگشت چشمگیر اقتصادی از همه‌گیری است. این امر هم قیمت ها و هم انتشار کربن را به رکوردهای جدیدی رساند.
رشد تقاضا به ویژه در چین شدید بود، جایی که حدود 10 درصد افزایش یافت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت که این گزارش حاوی این گزارش است یک هشدار جدی برای آینده

الکتریسیته نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند، زیرا کشورها سوخت‌های فسیلی را کنار می‌گذارند و انرژی بیشتری با باتری دارند. ماشین ها به جاده زدند اما تاکنون، منابع تجدیدپذیر برق – برخلاف نیروگاه‌هایی که زغال‌سنگ یا گاز طبیعی می‌سوزانند – به کار خود ادامه نداده‌اند.

برق تولید شده توسط انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته 6 درصد در سطح جهان رشد کرد، در حالی که تولید با سوخت زغال سنگ به دلیل تقاضای بالا و افزایش سرسام آور قیمت گاز طبیعی، 9 درصد جهش کرد که آن را به گزینه جذاب تری تبدیل کرد.

در نتیجه انتشار دی اکسید کربن از تولید برق 7 درصد افزایش یافت و پس از کاهش دو سال گذشته به بالاترین حد خود رسید.

بیرول گفت: “این نه تنها نشان می دهد که ما در حال حاضر چقدر از مسیری برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 فاصله داریم، بلکه بر تغییرات عظیم مورد نیاز برای بخش برق برای ایفای نقش حیاتی خود در کربن زدایی سیستم انرژی گسترده تر تاکید می کند.” در یک بیانیه.

در ایالات متحده، تولید برق با سوخت زغال سنگ در سال 2021 19 درصد افزایش یافت. به گفته آژانس بین المللی انرژی، این افزایش احتمالاً موقتی است، اگرچه انتظار می رود تولید زغال سنگ بین سال های 2022 تا 2024 سالانه حدود 6 درصد کاهش یابد.

یک خبر خوب وجود دارد: توسعه سریع ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر باید برای پوشش اکثریت عظیم رشد تقاضای جهانی برق تا سال 2024 کافی باشد.

با این حال، انتشار گازهای گلخانه ای بالا باقی خواهد ماند.

آژانس بین‌المللی انرژی دریافت که انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش برق “از سال 2021 تا 2024 تقریباً در همان سطح باقی خواهد ماند”، حتی اگر برای جهان برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد و جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی، “به شدت” کاهش یابد. .