اصفهان: استقرار پلیس ضد شورش پس از نمایش خشونت آمیز در اصفهان: گزارش ها

تهران: شاهدان و رسانه های دولتی ایران گفتند که پلیس ضدشورش روز شنبه پس از دستگیری تعدادی در شهر اصفهان مستقر شد، یک روز پس از اعتراضات خشونت آمیز به خشک شدن یک رودخانه حیاتی.
به گزارش خبرگزاری فارس و ایسنا، نیروهای امنیتی در جریان درگیری روز جمعه با پرتاب کنندگان سنگ به اعتراض حدود 500 نفر در بستر رودخانه زایادنه رود که از مرکز شهر می گذرد، گاز اشک آور پرتاب کردند.
به گفته فرمانده پلیس استان، نیروهای امنیتی “تعداد محدودی دستگیر شدند.”
یکی از اهالی که در این منطقه کار می کند می گوید: وضعیت در بستر زاینده رود آرام است و خیابان ها خالی است اما شنیدم پلیس ضد شورش روی پل خدجو مستقر شده است.
تظاهرات روز جمعه جدیدترین تظاهرات در اصفهان بود که به دلیل وجود مساجد باشکوه و مکان‌های میراث فرهنگی، از جمله پل تاریخی که از رودخانه خشک شده عبور می‌کند، یک آهنربای توریستی بود.
اما اولین نفری بود که به خشونت روی آورد.
بستر رودخانه از 18 آبان ماه محل تجمع کشاورزان و دیگر مردم استان اصفهان به بی آبی بوده است.
خشکسالی عاملی است، اما مقامات را نیز متهم می کنند که آب شهر را برای تامین آب استان همجوار یزد که به شدت با کمبود آب مواجه است، هدایت می کنند.
یک زن 50 ساله که تلفنی با او تماس گرفته شده است، می گوید: «من با دوستان خود در کنار بستر رودخانه قدم می زدم، اما امروز پلیس ضد شورش به تعداد زیادی در نزدیکی پل خواجو مستقر شده و از مردم می خواهد که از منطقه دوری کنند.
به گزارش فارس و ایسنا، در جریان درگیری روز جمعه عده ای اشیاء این شهر را آتش زدند.
محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: پس از خروج کشاورزان، فرصت‌طلبان و ضدانقلاب جا ماندند که این امر شناسایی و دستگیری تخریب‌کنندگان اموال عمومی و دولتی را برای دستگاه‌های امنیتی به‌ویژه پلیس آسان کرد. در تلویزیون
خبرنگار فارس گفت: برای تخریب خط لوله انتقال آب استان اصفهان به یزد از دو بولدوزر استفاده شد.
نورالدین سلطانیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه گفت: از مجروحان تظاهرکنندگان حال دو نفر وخیم است.
تقریباً هر روز در منطقه اصفهان که خشکسالی به شدت آسیب دیده است، اعتراضاتی صورت گرفته است.
هزاران نفر در روز 28 آبان ماه در شهر اصفهان گرد آمدند تا خشم خود را تخلیه کنند.
رسانه های دولتی گزارش دادند که یکشنبه گذشته بیش از 1000 نفر به سمت استانداری در استان چهارمحال بختیاری در غرب استان راهپیمایی کردند تا خواستار حل مشکل کم آبی شوند.
ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان استان‌های اصفهان، یزد و سمنان در اوایل ماه جاری نسبت به حل مشکلات آب قول مساعد داد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران بدون اشاره به اعتراضات، این موضوع را مشکل اصلی کشور دانسته است.