اطلاعات داخلی ایران و جاسوس بریتانیا: چگونه یک زندگی دوگانه روی چوبه دار به پایان رسید

در آوریل 2008، یک ارشد اطلاعات بریتانیا یک مقام رسمی به تل آویو، اسرائیل پرواز کرد تا افشاگری انفجاری را به همتایان اسرائیلی خود ارائه دهد: بریتانیا در ایران خال دارد و به اسرار هسته ای و دفاعی این کشور دسترسی بالایی داشت.
به گفته مقامات اطلاعاتی، این جاسوس اطلاعات ارزشمندی ارائه کرده بود – و سال ها به این کار ادامه خواهد داد – اطلاعاتی که برای از بین بردن هرگونه تردید در پایتخت های غربی مبنی بر اینکه ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است و در متقاعد کردن جهان برای اعمال تحریم های گسترده علیه ایران بسیار مهم است. .
هویت آن جاسوس مدتها پنهان بوده است. اما در 20 دی ماه، اعدام معاون سابق وزیر دفاع در ایران به نام علیرضا اکبری بر اتهامات جاسوسی چیزی را آشکار کرد که به مدت 15 سال پنهان بود:
اکبری خال انگلیسی بود. اکبری مدت ها زندگی دوگانه ای داشت. برای عموم، او یک متعصب مذهبی و شاهین سیاسی، یکی از فرماندهان ارشد نظامی بود سپاه پاسداران ایران و معاون وزیر دفاع که بعداً به لندن نقل مکان کرد و وارد بخش خصوصی شد اما هرگز اعتماد رهبران ایران را از دست نداد. اما در سال 2004، به گفته مقامات، او شروع به در میان گذاشتن اسرار هسته ای ایران با اطلاعات بریتانیا کرد. به گفته دو منبع ایرانی مرتبط با انقلابیون، به نظر می‌رسید که او تا سال 2019 از این موضوع دوری می‌کرد، زمانی که ایران با کمک مقامات اطلاعاتی روسیه متوجه شد که او وجود برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای ایران را در اعماق کوه‌های نزدیک تهران فاش کرده است. نگهبان.
ایران علاوه بر متهم کردن اکبری به افشای اسرار هسته ای و نظامی خود، همچنین گفته است که او هویت و فعالیت بیش از 100 مقام از جمله محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای که اسرائیل در سال 2020 او را ترور کرد، فاش کرده است.
اکبری که هنگام اعدام 62 ساله بود، جاسوسی بعید بود. برادرش مهدی گفت: اکبری که در یک خانواده محافظه‌کار طبقه متوسط ​​در شهر شیراز به دنیا آمد، زمانی که انقلاب ایران در سال 1979 سلطنت را سرنگون کرد و جنگ با عراق را به دنبال داشت، نوجوان بود. با شور و شوق انقلابی او به همراه برادر بزرگترش به خدمت سربازی درآمد و تقریباً شش سال بعد از خط مقدم جبهه، فرمانده ممتاز سپاه پاسداران بود. با بازگشت به زندگی غیرنظامی، اکبری درجات بالاتری را طی کرد و به معاونت وزیر دفاع رسید و سمت های مشورتی در شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای دولتی داشت. او با دو مرد قدرتمند رابطه نزدیک برقرار کرد: فخری زاده و علی شمخانی، رئیس شورا، که به عنوان معاون و مشاور خدمت می کرد.
اکبری در هشت ویدئوی کوتاهی که پس از اعدام توسط تلویزیون دولتی پخش شد، جزئیاتی از فعالیت‌های جاسوسی و استخدام‌اش توسط بریتانیا در مراسمی در سفارت بریتانیا در تهران ارائه کرد. اما بعداً، اکبری در یک پیام صوتی که توسط بی‌بی‌سی فارسی پخش شد – که از طریق خانواده‌اش دریافت شده بود، گفت که اعترافات اجباری بوده است.
در این ویدئوها، اکبری گفت که در سال 2004 استخدام شده و به او و خانواده اش ویزا برای بریتانیا داده می شود. او گفت که سال بعد، او به بریتانیا سفر کرد و با یک مسئول MI6 ملاقات کرد. در چند سال آینده، اکبری گفت که شرکت‌هایی را در اتریش، اسپانیا و بریتانیا ایجاد کرده است تا پوششی برای جلسات با مدیران خود داشته باشد. ایران گفته است که MI6 نزدیک به 2.4 میلیون دلار به اکبری پرداخت کرده است. اکبری در سال 2008 از سمت های رسمی خود بازنشسته شد، اما به عنوان مشاور شمخانی و سایر مقامات ادامه داد.
در آوریل 2008، بریتانیا اطلاعات مربوط به فردو، یک تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در عمق یک مجتمع نظامی زیرزمینی را که بخشی از تلاش‌های ایران برای ساخت بمب هسته‌ای بود، دریافت کرد و با آژانس‌های غربی و اسرائیل به اشتراک گذاشت. کشف فردو درک جهان از برنامه هسته‌ای ایران را تغییر داد و طرح‌های نظامی و سایبری برای مقابله با آن را تغییر داد. در سپتامبر 2009، در نشست سران گروه 7، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، همراه با رهبران بریتانیا و فرانسه، فاش کردند که فردو یک نیروگاه غنی سازی هسته ای است. نورمن رول، مدیر سابق اطلاعات ملی ایران در سازمان سیا، گفت: «کشف فردو نگرش جامعه بین‌المللی نسبت به ایران را به شدت تغییر داد. او گفت که این امر به متقاعد کردن چین و روسیه کمک کرد که ایران شفاف نبوده و باعث فشار برای تحریم‌های بیشتر شد. اعدام مقامات ارشد در ایران بسیار نادر است. آخرین باری که یک تکنوکرات ارشد اعدام شد در سال 1982 بود. بریتانیا هرگز علناً اعتراف نکرد که اکبری که در سال 2012 شهروند بریتانیا شد، جاسوس این کشور بوده است. اما تهران را به دلیل اعدام اکبری محکوم کرد، سفیر خود را برای مدت کوتاهی فراخواند و تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد.