اعتراضات جزایر سلیمان: 3 جسد سوخته در محله چینی ها در هونیارا پس از چند روز ناآرامی پیدا شد.

دزموند ریو، افسر رسانه ای پلیس جزایر سلیمان روز شنبه به سی ان ان گفت که پلیس در حال بررسی علت مرگ و هویت آنها است و در حال حاضر اطلاعات بیشتری برای افشای آنها در دست نیست.

ریو گفت: «هونیارا در حال حاضر کاملاً متشنج است، اما شهر در حال بازگشت به حالت عادی است.

نیروهای امنیتی نتوانسته اند ناآرامی ها در هونیارا را که از روز چهارشنبه با معترضانی که خواستار استعفای مناسه سوگاواره نخست وزیر و غارت و آتش زدن مغازه ها و مشاغل بودند، متوقف کنند.

به گزارش رویترز، بسیاری از معترضان از پرجمعیت‌ترین استان مالایتا آمده‌اند، جایی که نارضایتی از دولت و مخالفت با تصمیم آن در سال 2019 برای پایان دادن به روابط دیپلماتیک با تایوان و برقراری روابط رسمی با چین وجود دارد.

تظاهرکنندگان همچنین از دولت می‌خواهند که روابط خود را با چین محدود کند، به حقوق مردم مالایتا در تعیین سرنوشت خود احترام بگذارد و پروژه‌های توسعه در استان مالایتا را از سر بگیرد.

به گفته پلیس تا روز شنبه بیش از 100 نفر دستگیر شده اند که از آشوبگران خواست تا غارت و آتش زدن ساختمان ها را متوقف کنند و در صورت توقف ناآرامی ها نسبت به دستگیری های بیشتر هشدار دادند.

مردم در 26 نوامبر از منطقه محله چینی هانیارا در جزایر سلیمان عبور می کنند.
کمیساریای عالی استرالیا در جزایر روز شنبه تایید کرد که برای تقویت پلیس محلی، نیروهای نیروی دفاعی استرالیا (ADF) روز جمعه وارد هونیارا شدند.

دکتر لاچلان استراهان، کمیسر عالی استرالیا به جزایر سلیمان، با به اشتراک گذاشتن عکسی از یک ناو هواپیمابر C-17 نیروی هوایی RAAF در حال فرود در پایتخت، در توییتی نوشت: “ADF به هونیارا رسید!”

این استان جزیره اقیانوس آرام به قدری از حضور چین ناامید است که برای استقلال تلاش می کند.

فرماندهی عملیات مشترک استرالیا روز شنبه عکس هایی از سربازان تیپ 3، تیپ 6 و تیپ 17 ارتش در حال پیاده شدن هواپیماهای ترابری نظامی به عنوان بخشی از “ماموریت کمک اضطراری” منتشر کرد.

نیروهای حافظ صلح استرالیا به درخواست دولت جزایر سلیمان مستقر شده اند. به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در هونیارا، ورود آنها پس از سومین شب خشونت انجام شد که در آن اقامتگاه نخست وزیر مورد حمله قرار گرفت و بخش های زیادی از پایتخت به خاکستر تبدیل شد.

وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که قایق گشتی نیروی دریایی سلطنتی استرالیا، HMAS Armidale را نیز برای حمایت از نیروهای محلی در امنیت دریایی به جزایر مستقر کرده است.

جیمز ماراپ، نخست وزیر PNG در بیانیه ای گفت، پاپوآ گینه نو نیز روز جمعه به دنبال درخواست این کشور جزیره ای اقیانوس آرام، یک تیم امنیتی را به جزایر سلیمان اعزام کرد.

در این بیانیه آمده است که تیم امنیتی متشکل از 20 پلیس و 15 عضو خدمات اصلاحی برای کمک به پلیس جزایر سلیمان برای “توقف غارت و خرابکاری” در هونیارا مستقر شده است و در صورت نیاز افزایش می یابد.

زباله ها در خیابان بیرون مغازه های آسیب دیده در محله چینی ها، هونیارا، جزایر سلیمان در 26 نوامبر قرار دارند.

دولت جزایر سلیمان روز جمعه منع رفت و آمد شبانه را اعلام کرد و به همه کارمندان عمومی توصیه کرد در خانه بمانند. منع رفت و آمد همه روزه از ساعت 19 تا 6 صبح ادامه خواهد داشت و از روز جمعه اعمال می شود.

در بیانیه دولت آمده است: «در این مدت، فقط افسران مجاز مجاز به تردد در داخل شهر هستند.

روز جمعه، دولت مرکزی به همه کارمندان عمومی توصیه کرد که به دلیل ناآرامی‌ها، به استثنای کارگران ضروری، در خانه بمانند و کارکنان را تشویق کرد تا از تامین مواد غذایی “به دلیل نامشخص بودن وضعیت فعلی” اطمینان حاصل کنند.

روز پنجشنبه، یک روزنامه نگار محلی گفت که آتش سوزی در محله چینی ها شعله ور شده است و پلیس کنترل خود را در شرق هونیارا از دست داده است.

الیزابت اوزیفلو در هونیارا و هلن ریگان از سی ان ان گزارش ارائه کردند.